حزب الله نگران از آینده سوریه

۱۰ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۳:۱۷ کد : ۱۵۰۰۶ اخبار اصلی
سوریه همچنان ملتهب است. هنوز هیچ کس نمی‌تواند پیش‌بینی کند که وضعیت این کشور در نهایت به کجا خواهد رسید. بشار اسد در راس قدرت باقی خواهد ماند و بحران را پشت سر خواهد گذاشت و مردم خشمگین با او آشتی خواهند کرد یا سرنوشتی دیگر در انتظار او خواهد بود.
حزب الله نگران از آینده سوریه
دیپلماسی ایرانی: سوریه همچنان ملتهب است. هنوز هیچ کس نمی‌تواند پیش‌بینی کند که وضعیت این کشور در نهایت به کجا خواهد رسید. بشار اسد در راس قدرت باقی خواهد ماند و بحران را پشت سر خواهد گذاشت و مردم خشمگین با او آشتی خواهند کرد یا سرنوشتی دیگر در انتظار او خواهد بود. از سویی سوریه مدافع حزب الله و حامی اصلی آن در کنار ایران است. مزیتی که حمایت سوریه برای حزب الله دارد این است که سوریه با لبنان هم‌مرز است و در لبنان حرف اول را می‌زند. حال این پرسش مطرح است که در صورت تضعیف نظام سوریه و بروز هر اتفاق احتمالی در آن چه سرنوشتی در انتظار حزب الله و هم‌پیمانان آن خواهد بود؟

این مطلبی است که روزنامه الرای چاپ کویت در گزارشی تحلیلی به آن پرداخته است. در ابتدای این گزارش آمده است: وضعیت سوریه و شخص بشار اسد حزب الله را به شدت نگران کرده است. به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران حزب الله دائما نسبت به رفتار نظام سوری با مردمش هشدار می‌دهد و به جد از نظام اسد می‌خواهد که اصلاحات واقعی انجام دهد.

خانم انیس لوفالوا، کارشناس امور خاورمیانه در این باره می‌گوید: «قدرت مانور حزب الله چندان بالا نیست چرا که محدود به محور استراتژی‌ای است که شامل ایران، سوریه و حزب الله می‌شود. اکنون وضعیت یکی از این سه عنصر تشکیل دهنده این محور آشفته شده است. این مسئله باعث می‌شود تا حزب الله مجبور شود تا با هشدارهای بسیار با امور تعامل داشته باشد.»

حزب الله در سال‌های گذشته تلاش کرده موقعیت سیاسی خود را در لبنان و منطقه بیش از پیش تقویت کند. همچنین از امکانات نظامی گسترده‌ای که در اختیار دارد نهایت بهره را ببرد. با همین پشتوانه بود که توانست در برابر استیصال جریان 14 مارس دولت اکثریت را در لبنان تشکیل دهد و حرف خود را با قدرت به کرسی بنشاند. با این حال اتفاقات بی‌سابقه‌ای که در سوریه رخ داد به هیچ وجه از سوی حزب الله محاسبه نشده بود.

لوفالو در این باره می‌گوید: «در ابتدا حزب الله گمان می‌کرد که این اعتراض‌ها زودگذر است و دمشق می‌تواند به سرعت از پس آن بر آید و اجازه ندهد بازتاب‌های سلبی داشته باشند. ولی با ادامه اعتراض‌ها حزب الله به این درک رسید که ضرورت دارد خود را در تنگنا قرار ندهد.»

در همین راستا است که شاهد بودیم، سید حسن نصرالله نسبت به یک توطئه امریکایی برای تجزیه سوریه هشدار می‌دهد و از سوری‌ها می‌خواهد که از نظامشان در چارچوب سیاست "مقاومت و ممانعت" محافظت کنند. حرف سید حسن نصر الله بدون پشتوانه نبود، حزب الله به اسنادی دست یافته بود که نشان می‌داد توطئه‌ای در کار است به این ترتیب که گروه‌های مسلح افراط‌گرای اسلامی تظاهرکنندگان سوریه را علیه حزب بعث تحریک می‌کردند.

پائول سالم، مدیر مرکز "کارنگی برای خاورمیانه" در این باره می‌گوید: «نظام سوریه درک کرد که جایگاه نصرالله در این وضعیت به کارش نمی‌آید. بلکه بر عکس ترجیح داد که چندان پای سید حسن نصرالله را وسط نکشد و برای آرام کردن فضا از وجود او بهره تبلیغاتی نبرد.»

وی تاکید می‌کند، بدون شک حزب الله از وضعیت جاری در سوریه نگران است و خوب می‌داند که اگر نظام بشار اسد به فروپاشی برسد از لحاظ استراتژیک چه تاثیری بر سیاست‌های آن می‌گذارد. اگر چه نظامی که اکنون بر سوریه حکومت می‌کند به شدت از ایران و حزب الله روحیه می‌گیرد و تحت تاثیر آنها است.

ندیم شحاده، پژوهشگر مرکز چاتهام هاوس در لندن نیز در این باره می‌گوید: «قدرت حزب الله بر دو اصل اخلاق و واژه‌های بزرگی چون آزادی و آزادسازی استوار است. حزب الله در بهار عربی در مصر، تونس، لیبی و بحرین با انقلاب‌های مردمی عربی همراه بوده است. ولی در مورد سوریه گرفتار شده است اگر چه دائما به سوریه اصرار می‌کند که اصلاحات جدی را پیش بگیرد.»

لوفالوا می‌گوید: «حزب الله به اعتقاد من به سمت حفظ آرامش حرکت می‌کند و از هر گونه تنش خودداری خواهد کرد.»

وی احتمال هر گونه وقوع جنگ میان محور مقاومت با اسرائیل که آغازگر آن مقاومت باشد را به شدت رد می‌کند و می‌گوید: «حزب الله با چنین جنگی کاملا مخالف است و سوریه نیز اگر چه مایل است که جنگی در بگیرد تا فضای اعتراضی را از کشور دور کند ولی در حال حاضر از چنین توانی برخوردار نیست و خوب می‌داند که اگر جنگی با اسرائیل آغاز شود بسیار سخت خواهد بود که بر این جنگ تسلط یابد و همانند گذشته به پیروزی برسد.»

 

نظر شما :