لبنان در انتظار سالروز پر هياهوى ترور رفيق حريرى

۲۷ بهمن ۱۳۸۶ | ۱۹:۲۶ کد : ۱۴۹۹ اخبار اصلی
شب گذشته طرفداران مخالفان دولت لبنان موسوم به 8 مارس با طرفداران اکثریت موسوم به 14 مارس در مرکز بیروت درگیر شدند که منجر به دخالت نیروهای ارتش برای خاتمه دادن به این درگیری­ها شد.
لبنان در انتظار سالروز پر هياهوى ترور رفيق حريرى
هر چه به سال­روز ترور رفیق حریری نزدیک می­شویم، تحولات لبنان روز به روز پرآشوب­تر و پیچیده­تر می­شود.
 
شب گذشته طرفداران مخالفان دولت لبنان موسوم به 8 مارس با طرفداران اکثریت موسوم به 14 مارس در مرکز بیروت درگیر شدند که منجر به دخالت نیروهای ارتش برای خاتمه دادن به این درگیری­ها شد. بنا بر گزارش­ها عمده درگیری­ها میان طرفداران جنبش امل با طرفداران طیف المستقبل در منطقه مزرعه جریان داشته است.
 
در این درگیری شیشه­­های تعداد خودرو شکسته شده و به برخی مکان­های عمومی آسیب وارد آمد. منابع خبری از میزان تلفات انسانی این درگیری­ها خبری مخابره نکردند.
 
یکی از مسئولان جنبش امل در این باره گفت: «این درگیری برای ما از اهمیت ویژه­ای برخوردار است و به خوبی نشان از تسویه حساب­های حزبی در رقابت­های سیاسی دارد.»
 
دو روز پیش نیز طرفداران حزب سوسیالیست پیشرو که رهبری آن بر عهده «ولید جنبلاط» است و طرفداران حزب دموکراتیک لبنان یکی از گروه­های عضو فراکسیون 8 مارس در اقامتگاه ولید جنبلاط با یکدیگر درگیری مسلحانه داشتند که در آن حادثه حداقل چهار نفر زخمی شدند.
 
در همین حال ولید جنبلاط دامنه انتقادها و حملات خود را علیه حزب­الله و گروه­های وابسته به 8 مارس به طور بی­سابقه­ای گسترش داد و در آخرین اظهار نظر خود گفت: «حزب­الله درصدد تشکیل دولت دوم در لبنان است.»
 
وی که با شبکه المستقبل نیوز لبنان مصاحبه می­کرد، همچنین مدعی شد، «راه بیروت - شام لبنان را به دو بخش تقسیم کرده است. جنوب لبنان اکنون هم از لحاظ امنیتی، هم از لحاظ سیاسی و هم از لحاظ فرهنگی به دولت حزب­الله تبدیل شده است.»
 
جنبلاط در ادامه افزود: «زندگی در کنار حزب­الله استحاله است. من می­خواهم این زندگی را طلاق دهم. می­خواهم حزب­الله را با سلاح و فرهنگ و رسانه­اش ترک کنم و از آن نیز می­خواهم مرا رها کند تا زندگی کنم. دیگر امکان ندارد بتوان در کنار یک حزب شیعی زندگی کرد.»
 
وی همچنین حزب­الله را به تغییر هویت دموگرافیک لبنان متهم کرد و مدعی شد، این جنبش می­خواهد تسلط خود را بر الجبل و دیگر شهرهای جنوب گسترش دهد تا آزادانه چپ و راست سلاح و موشک توزیع کند.
 
جنبلاط همچنین حزب­الله را متهم کرد که در پس پرده برخی ترورها قرار دارد و گفت: «ماشین بمب­گذاری شده از ضاحیه جنوبی خارج می­شود و یکی از نیروهای فعال سازمان امنیت را می­کشد و این سناریو همین طور تکرار می­شود.»
 
از سوی دیگر سفارت آمریکا در بیروت با نزدیک شدن به سالروز ترور رفیق حریری از کارمندان و اتباع خود در لبنان خواست از میزان تردد خود در روزهای آینده بویژه در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه بکاهند و تا حد ممکن از تردد در خیابان­ها اجتناب کنند.
 
همچنین با نزدیک شدن به سال­روز ترور رفیق حریری تدابیر امنیتی شدیدی در بیروت حاکم شده است.
­
بوش و لبنان  
در همین حال جورج بوش رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا نگرانی شدید خود را از تشدید بحران در لبنان ابراز داشت و با صدور بیانیه­ای که میان نمایندگان سازمان ملل توزیع شد، اعلام کرد، از اوضاع جاری در لبنان و تلاش برخی کشورهای منطقه بویژه سوریه و متحدانش در تشدید اوضاع در آن کشور به شدت نگران است.
 
وی در این بیانیه همچنین تاکید کرد، در حمایت از دولت قانونی منتخب دموکراتیک لبنان تردیدی به دل راه نمی­دهد.  
 
از سوی دیگر رئیس جمهوری آمریکا شب گذشته با ارسال نامه­ای به نخست وزیر لبنان حمایت صریح خود را از دولت سنیوره و جناح حاکم در لبنان اعلام کرد.
 
نامه جرج بوش توسط «اریک ادلمن» معاون وزیر دفاع آمریکا در امور سیاسی و در هنگام دیدارش با فئواد سنیوره به وی تقدیم شد.
 
رئیس جمهوری آمریکا در این نامه مدعی شد که از تلاشهای برخی از جمله ایران و سوریه و هم پیمانان آنها برای از بین بردن نهادهای قانونی لبنان از طریق خشونت، به شدت نگران است.
 
وی در نامه خود با مشروع خواندن دولت سنیوره آورده است که آمریکا در حمایت از دولت مشروع و منتخب لبنان تردید نخواهد کرد و آمریکا در این راستا گروه­های لبنانی را به انتخاب فوری و غیر مشروط رئیس جمهور جدید لبنان طبق قانون اساسی این کشور دعوت می کند.
 
وی در این نامه همچنین وعده داد، واشنگتن ارتش لبنان و دیگر نهادهای امنیتی این کشور را حمایت می کند و دولت سنیوره را مورد حمایت اقتصادی و امنیتی خود قرار می دهد.
 
رئیس جمهوری آمریکا همچنین در این نامه نوشته است که آمریکا به تلاش­های خود در سازمان ملل متحد با هدف تضمین تشکیل فوری دادگاه بین المللی ویژه ترور رفیق حریری ادامه خواهد داد. 

نظر شما :