گزارش البرادعی و موضوع سانتریفوژهای جدید

۲۳ بهمن ۱۳۸۶ | ۲۳:۰۱ کد : ۱۴۸۶ اخبار اصلی
پیش نویس قطعنامه سوم علیه ایران همچنان توسط اعضای شورای امنیت در حال بررسی است، این در حالی است که البرادعی بر لزوم گفت و گوی مستقیم این اعضا با تهران تاکید کرده و همزمان اخبار جدیدی از سوی آمریکا در مورد به کارگیری نسل جدیدی از سانتریفوژها در ایران منتشر شده است.
گزارش البرادعی و موضوع سانتریفوژهای جدید
 
چندی پیش سفیر فرانسه در آمریکا اعلام داشت که اعضای شورای امنیت برای بررسی پیش نویس قطعنامه سوم علیه ایران در این شورا وقت بیشتری خواسته اند. به گفته " پیر ویمونت "، تعدادی از کشورهای غیر دائم حاضر در شورای امنیت تمایل دارند که تا روشن شدن برخی از ابهامات در مورد پرونده هسته ای ایران در آژانس انرژی اتمی سازمان ملل، صبر کنند.
 
در پیش نویس سومین قطعنامه گروه 1+5 علیه ایران بر صادرات برخی اقلام به ایران، ممنوعیتهای مسافرتی و نظارت مستمر بر بانک های ایران تاکید شده است.   
 
البرادعی قرار است که روز بیستم فوریه پیرامون آخرین یافته های IAEA در مورد فعالیت های هسته ای ایران گزارشی را ارائه کند. از اظهارات اخیر البرادعی این طور برمی آید که صبغه گزارش وی در مورد این فعالیت ها مثبت خواهد بود.
 
مدیر کل آژانس انرژی هسته ای ضمن درخواست برای گفت و گوی مستقیم با ایران به سران ودیپلمات هایی که در کنفرانس امنیت مونیخ شرکت کرده اند گفت که در روند حلموضوع هسته ای ایران " پیشرفتهای خوبی " به دست آمده است.

وی از کشورهای غربی خواست تا به جایتحریم و استفاده از آن به عنوان ابزار تنبیهی، گفت و گوهای رو در روی خود را با ایرانآغاز کنند تا موضوع حل شود. مدیر کل آژانس بر این باور است " که اعتماد سازیتنها می تواند با گفت و گوهای مستقیم عملی شود".
 
با این حال کارشناسان معتقدند که مدیر کل آژانس انرژی اتمی سازمان ملل همچنان مانند گذشته به گونه ای گزارش خواهد داد که موجب رنجش کامل دو طرف اصلی دعوا نشود. به همین دلیل نباید انتظار داشت که یافته های جدید البرادعی در مورد فعالیت های هسته ای ایران گشایش جدیدی در سرنوشت دور سوم تحریم ها علیه ایران ایجاد کند.
 
با این حال ادعاهای اخیر واشنگتن در مورد به کارگیری نسل جدیدی از سانتریفوژها در تاسیسات هسته ای ایران باعث شده است که گزارش آینده البرادعی از سوی محافل سیاسی دنیا مهم تلقی شود. زیرا در صورت اثبات چنین مدعایی تلاش جبهه طرفدار آمریکا در شورای امنیت به ایران شدت بیشتری به خود خواهد گرفت.
 
به گزارش نیویورک تایمز خبر آزمایش سانتریفوژهای جدید با نام IR-25 برای اولین بار از سوی دیپلمات های اروپایی و مقامات آمریکایی اعلام شد. بر اساس این ادعا سانتریفوژهای IR-25 یک مدل ارتقا یافته از سانتریفوژهای مدل P ساخت پاکستان است که قادر هستند به غنی سازی اورانیوم را سرعت بیشتری ببخشند.
 
مقامات آمریکایی گفته اند که سانتریفوژهای جدید در تاسیسات هسته ای نطنز اصفهان به کارگرفته شده اند، اما اروپایی ها معتقدند که هنوز هیچ اورانیومی به این سانتریفوژها تزریق نشده و ایران هنوز آماده استفاده از آنها نیست.
 
این موضوع باعث شد که موسسه علم و امنیت بین الملل در واشنگتن نیز طی گزارشی مدعی شود که سانتریفوژهای جدید ساخت ایران نسبت به نسل پیشین سانتریفوژها در تاسیسات هسته ای ایران از کارایی بیشتری برخودارد هستند.
 
این موسسه همچنین مدعی شده است در صورتی که ایران موفق شود 1200 دستگاه از این سانتریفوژها را بسازد، قادر خواهد بود طی یک سال به ساخت یک بمب هسته ای نایل آید.
 
پیش از این گفته شده بود که ایران به منظور دستیابی به چنین هدفی نیازمند به کارگیری 3 هزار دستگاه از سانتریفوژهای نسل قدیم است. به ادعای برخی از کارشناسان ایران موفق به ساخت این تعداد از سانتریفوژهای مذکور شد، اما برای راه اندازی آنها با مشکلات عدیده ای مواجه گردید. به گفته این کارشناسان در وسط سانتریفوژهای جدید به جای پره فولادی نایاب، یک پره تیوبی شکل نازک جای داده شده است.
 
بر اساس گزارش این موسسه، ایران ناگزیر است که برخی از لوازم یدکی سانتریفوژهای جدید را از تامین کنندگان خارجی تهیه کند و این فرصتی است برای آمریکا و هم پیمانانش تا در ایجاد زنجیره ای جدید از سانتریفوژهای IR-25 در ایران اخلال ایجاد کنند.
 
خبرگزاری فرانسه نیز در این مورد نوشت که علی اصغر سلطانیه، فرستاده ایران در آژانس بین الملل انرژی اتمی، پیرامون از اظهارنظر در این مورد امتناع کرده است. با این حال نیویورک تایمز مدعی شده است که موضوع سانتریفوژهای جدید در واقع با اظهارات برخی از مقامات ایرانی پیرامون چند برابر شدن توان غنی سازی ایران در آینده مطابقت دارد.
 
با این حال مقامات آمریکایی هنوز با شک و شبه به موضوع سانتریفوژهای جدید در ایران می نگرند. به گزارش بی بی سی، نیکلاس برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا و گریگوی شولت، نماینده این کشور در آژانس، هر دو تاکید کرده اند که نمی توان صحت گزارش های اخیر در این مورد را تایید کرد. شولت همچنین گفته است که نمی داند نسل جدید سانتریفوژها در تاسیسات اتمی ایران در نطنز به کار گرفته شده اند یا نه.   
 
آسوشیتدپرس هم گزارش داد که اظهارات نه چندان دقیق مقامات آمریکایی در مورد نسل جدید سانتریفوژها حکایت از تلاش واشنگتن برای همراه ساختن اعضای کلیدی شورای امنیت با تصویب قطعنامه سوم علیه ایران در این شورا حکایت دارد.
 
در حالی که پیشتر هم اخباری از سانتریفوژهای جدید ساخته شده در ایران حکایت داشتند، گزارش های جدید در این مورد درست در زمانی منتشر می شوند که قرار است مدیر کل آژانس اتمی سازمان ملل گزارش جدید خود را از فعالیت های هسته ای ایران منتشر کند.
 
همچنین این گزارش ها درست دو روز پس از حضور " مایک مک کونل "، رئیس سازمان اطلاعات ملی آمریکا، در سنای آمریکا انتشار یافته اند. مک کونل چندی پیش در مقابل سناتورها حاضر و مدعی شد که برداشت ها در مورد گزارش جنجالی NIE نادرست بوده و ایران همچنان به فعالیت های هسته ای غیرقانونی خود ادامه می دهد و این توان را دارد که به سلاح هسته ای دست یابد.
 
آسوشیتدپرس در گزارش دیگری آورده است که ایران ناگزیر به تولید سانتریفوژهای جدید بوده است، زیرا لوازم یدکی خارجی سانتریفوژهای قدیمی با توجه به تحریم هایی که علیه این کشور وضع شده اند، غیرقابل دسترس هستند. 

نظر شما :