آژانس فدرال انرژی اتمی روسیه در آستانه انحلال

۱۷ بهمن ۱۳۸۶ | ۱۹:۱۲ کد : ۱۴۶۴ اخبار اصلی
رييس سوخت رسانى به نيروگاه بوشهر برکنار شد
آژانس فدرال انرژی اتمی روسیه در آستانه انحلال
نخست وزیر روسیه با کناره گیری سرگی کرینکو، رییس آژانس فدرل انرژی اتمی روسیه از سمت خود موافقت کرد. سرگی کرینکو از سال 2005 ریاست آژانس انرژی هسته ای روسیه را عهده دار بود. علت کناره گیری وی از ریاست آژانس فدرال انرژی اتمی روسیه، اداره بخش گسترده تری در فرایند تجدید سازماندهی آژانس انرژی اتمی روسیه گزارش شده است.  ایوان کامنسکیخ، معاون آقای کرینکو قرار است ریاست آژانس فدرال انرژی اتمی روسیه را تا زمان انحلال آن بر عهده بگیرد.
 
به گفته سرگئی نویکوف، سخنگوی کرینکو، برکناری وی تنها یک برکناری فنی و در رابطه با تجدید سازماندهی روس اتم از شکل یک آژانس فدرال به یک شرکت دولتی بوده است.
 
آقای نویکوف همچنین اعلام کرد که بخش هسته ای جدید مسوولیت های گسترده تری نسبت به آژانس فدرال خواهد داشت که شامل ساخت سلاح های هسته ای و تحقیق و پژوهش درباره امنیت هسته ای است.
 
 
سرگی کرینکو در 26 جولای سال 1962 به دنیا آمد. وی از 23 مارس تا 23 آگوست سال 1998 توسط بوریس یلتسین به عنوان نخست وزیر روسیه انتخاب شد. وی به عنوان یکی از جوانترین اصلاح طلبان روسیه به شمار می رفت. آقای کریانکو به همراه معاونان خود، بوریس نمتسوف و آناتولی چوبایز تلاش کردند تا اقتصاد روسیه را توسعه دهند.
 
پس از آن سرگی کرینکو در تاریخ 30 نوامبر سال 2005 به عنوان رئیس آژانس فدرال انرژی اتمی روسیه انتخاب شد. وی در تاریخ 18 سپتامبر سال 2006 در شهر وین اعلام کرد که رآکتور هسته ای ایران در سپتامبر 2007 کار خود را آغاز خواهد کرد و در نوامبر 2007 به بهره برداری خواهد رسید. وی از ایده ولادیمیر پوتین برای احداث یک سیستم بین المللی غنی سازی اورانیوم حمایت می کند. وی در یکی از مصاحبه های خود اعلام کرده بود که نیروگاه بوشهر به پروتکل الحاقی ارتباطی ندارد بنابراین لزومی ندارد که ایران و روسیه در این زمنیه با یکدیگر همکاری نکنند.
 
آقای کرینکو، مذاکره کننده اصلی در برنامه هسته ای ایران بوده و در مذاکرات بین المللی در این خصوص شرکت کرده است. وی همچنین نظارت مستقیمی بر روی عملیات ساخت نیروگاه بوشهر از طرف کشورش را بر عهده داشت.
 

نظر شما :