توهم توطئه برای توجیه بهره‌برداری ایران از تحولات منطقه

۲۳ تیر ۱۳۹۰ | ۰۱:۱۷ کد : ۱۴۶۰۹ اخبار اصلی
عدم آسیب‌پذیری ایران از انقلاب‌های عربی خشم بسیاری از پان‌عربیست‌ها و تحلیلگران عرب را بر انگیخته است. آنها از این که می‌بینند ایران در برابر تحولاتی که سراسر جامعه عربی را در نوردیده نه تنها هیچ آسیبی ندیده بلکه در برخی مواقع تاثیرگذار هم است و جایگاه منطقه‌ای‌اش تقویت شده، مانند بحرین و مصر، به شدت خشمگینند و در پی توجیهی برای این کار هستند.
توهم توطئه برای توجیه بهره‌برداری ایران از تحولات منطقه
 دیپلماسی ایرانی: عدم آسیب‌پذیری ایران از انقلاب‌های عربی خشم بسیاری از پان‌عربیست‌ها و تحلیلگران عرب را بر انگیخته است. آنها از این که می‌بینند ایران در برابر تحولاتی که سراسر جامعه عربی را در نوردیده نه تنها هیچ آسیبی ندیده بلکه در برخی مواقع تاثیرگذار هم است و جایگاه منطقه‌ای‌اش تقویت شده، مانند بحرین و مصر، به شدت خشمگینند و در پی توجیهی برای این کار هستند.

مثلا روزنامه القبس، چاپ کویت یادداشتی منتشر کرده و در آن تلاش کرده است که مصون بودن ایران از تحولات عربی را به وجود هم‌پیمانی نانوشته‌ای میان ایران و امریکا و رژیم صهیونیستی ربط دهد. جالب آن که همین روزنامه در کنار عرب‌های معروف به محور اعتدال در دورانی که ایران از جنبش مقاومت نهایت حمایت را می‌کرد به شدت انتقاد داشت و می‌نوشت، ایران و متحدانش در محور مقاومت با تحریک و خشمگین کردن اسرائیل امنیت منطقه عربی و اسلامی را به خطر می‌اندازند. حالا که شاهد انقلاب‌های مردمی عربی و تمایل نظام‌های جدید به پیوستن به محوریت ایران هستیم، این جبهه نظرش را تغییر داده و برای توجیه نگرانیشان از قدرت گرفتن ایران آن را ماحصل توطئه‌ای از پیش طراحی شده، می‌دانند. شگفت‌آور آن که آنها در حالی صحبت از توطئه می‌زنند که جامعه غربی تلاش می‌کند ایران را به دلیل برخورداری از تکنولوژی هسته‌ای به شدت تحت فشار قرار دهد و دائما سعی می‌کند که تحریم‌های سنگینی علیه ایران وضع کند. در حالی که آقایان عرب هیچ توجیهی برای این تناقض ارائه نمی‌دهند.

روزنامه القبس در این زمینه مدعی می‌شود: با بروز انقلاب‌های عربی و عدم رسیدن آن به داخل ایران این گونه به نظر می‌رسد که هم‌پیمانی میان ایران و امریکا و اسرائیل وجود دارد. در حالی که در ماه‌های اولیه انقلاب‌های عربی و ماه‌های قبل از آن صحبت از حمله اسرائیل به ایران زیاد می‌شد، در حال حاضر شاهدیم که نه تنها حمله‌ای به ایران صورت نگرفته بلکه ایران با بهره‌برداری از وضعیتی که در دنیای عرب به واسطه انقلاب‌های عربی شاهدش هستیم در کنار ترکیه بیشترین بهره‌برداری را تا کنون از این وضعیت برده است.

القبس در ادامه به سندی اشاره می‌کند که مدعی است آن را تیم گلدمن، یک واسط سوئیسی در سال 2003 به امریکایی‌ها رسانده است و می‌نویسد: بر اساس این سند ایران از نفوذ خود برای تحقق امنیت و ثبات در عراق نهایت استفاده را می‌کند و ضمن مشارکت در تشکیل یک حکومت دموکراتیک غیردینی با عراقی‌ها بغداد را که تا قبل از حمله امریکا به عراق در سال 2001 دشمن خونین ایران بود، به متحدی استراتژیک برای خود تبدیل می‌کند. به گونه‌ای که اکنون شاهدیم که حکومت عراق روابط بسیار نزدیک و دوستانه‌ای با تهران دارد در حالی که این کشور توسط امریکا اشغال شده و امریکایی‌ها در تصمیم‌گیری‌های سیاسی عراقی‌ها نقشی تاثیرگذار و عمیق دارند ولی این مسئله باعث نشده تا بغداد به یک هم‌پیمان مهم استراتژیک برای ایران تبدیل نشود.

در ادامه این یادداشت به پرونده هسته‌ای ایران نیز اشاره شده و آمده است: پر واضح است که پرونده هسته‌ای ایران جنبه‌های نظامی ندارد. غرب کاملا اطمینان دارد که ایران به سمت تولید هسته‌ای حرکت نخواهد کرد. در سندی که گلدمن منتشر کرده به روشنی اشاره شده است که ایران به غربی‌ها اطمینان داده است که به رغم تلاشش برای رسیدن به چرخه کامل تکنولوژی هسته‌ای به هیچ وجه به سمت تولید سلاح هسته‌ای حرکت نخواهد کرد و تمامی فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را کاملا شفاف تحت نظارت آژانس تعقیب خواهد کرد.

القبس همچنین مدعی می‌شود که ایران تلاش کرده محور مقاومت در لبنان و فلسطین را قانع کند که به جای رویکرد نظامی رویکرد سیاسی اتخاذ کنند و دست از فشار نظامی علیه اسرائیل بردارند.

این روزنامه کویتی در نهایت می‌نویسد: بر اساس شواهد و آنچه گلدمن می‌گوید، امریکا مذاکره با ایران را با توجه به این رویکردها رد کرد چرا که همچنان امریکایی‌ها به فکر نظریه "شورش خلاق" هستند و این تئوری همچنان در روابط سیاست خارجی امریکایی‌ها نقشی موثر ایفا می‌کند. 


نظر شما :