اعراب بازار موساد را داغ کردند

۲۲ تیر ۱۳۹۰ | ۲۰:۱۶ کد : ۱۴۵۹۲ اخبار اصلی
سازمان‌های امنیتی اسرائیل این روزها بیش از هر زمان دیگری فعال شده‌اند. انقلاب‌های عربی از یک سو و بهره‌برداری که ایران از این انقلاب‌ها می‌کند از سوی دیگر همچنین تحولاتی که در مرزهایشان با کشورهای عربی همچون سوریه، لبنان و فلسطین در حال وقوع است، باعث شده تا سازمان‌های امنیتی اسرائیل فعالیت‌های تجسسی خود را دو چندان کنند.
اعراب بازار موساد را داغ کردند
دیپلماسی ایرانی: سازمان‌های امنیتی اسرائیل این روزها بیش از هر زمان دیگری فعال شده‌اند. انقلاب‌های عربی از یک سو و بهره‌برداری که ایران از این انقلاب‌ها می‌کند از سوی دیگر همچنین تحولاتی که در مرزهایشان با کشورهای عربی همچون سوریه، لبنان و فلسطین در حال وقوع است، باعث شده تا سازمان‌های امنیتی اسرائیل فعالیت‌های تجسسی خود را دو چندان کنند. بنا به شواهد در حال حاضر بیشترین فعالیت سازمان‌های جاسوسی اسرائیل در کشورهای عربی در مصر و اردن که روابط دیپلماتیک با اسرائیل دارند، جریان دارد.

روزنامه الاهرام، چاپ مصر در یادداشتی به این موضوع پرداخته و می‌نویسد: سال‌ها است که می‌گویند دستگاه‌های جاسوسی اسرائیل با کفایت‌ترین سازمان‌های جاسوسی دنیا هستند. تلاویو نیز دائما تاکید می‌کرد سازمان‌های امنیتی‌اش چنان ریشه‌های قوی‌ای دارند که می‌توانند دشمنانشان را در هر جا که لازم باشد، تعقیب کرده و آنها را از بین ببرد. البته پرواضح است که اسرائیلی‌ها در این زمینه بزرگ‌نمایی می‌کنند و به خصوص از طریق رسانه‌ها تلاش دارند فضای تبلیغاتی به نفع خود ایجاد کنند. به خصوص این که در وضعیت فعلی که انقلاب‌های عربی سراسر منطقه را در نوردیده به شدت احساس ضعف می‌کنند و تلاش می‌کنند از این طریق ضعف خود را بپوشانند. سازمان‌های امنیتی اسرائیل از چند سازمان مختلف تشکیل شده است که عمدتا در سه سازمان اصلی خلاصه می‌شود، امنیت نظامی (امان)، امنیت داخلی (شاباک) و امنیت خارجی (موساد). این سازمان‌ها مهم‌ترین سازمان‌های فعال اسرائیل در منطقه عربی و اسلامی هستند که به شدت فعالند. ولی پرسش این جا است که چرا اسرائیل باید علیه مصر با وجود معاهده صلح میان دو طرف جاسوسی کند؟

نویسنده این یادداشت در پاسخ به سوال خود می‌نویسد: جواب این پرسش را در نشست هرتزلیا به خوبی می‌توان یافت. این نشست مهم‌ترین نشست استراتژیک اسرائیل است که هر ساله برگزار می‌شود و در آن جمعی از شخصیت‌های مهم و رهبران استراتژییست اسرائیلی و یهودی‌های امریکایی و اروپایی حضور می‌یابند و درباره مخاطرات استراتژیکی که امنیت اسرائیل را به خطر می‌اندازند به بحث و تبادل نظر می‌پردازند. این نشست در سال 2001 مهم‌ترین امنیت اسرائیل را در بعد داخلی حماس و جهاد اسلامی و در بعد عربی مصر و حزب الله دانست. درباره مصر باید اذعان کرد که پس از انقلاب نگرانی اسرائیلی‌ها از وضعیت جاری در این کشور به شدت افزایش یافته است. به ویژه این که نیروهای سیاسی مخالف اسرائیل وارد دستگاه امنیتی شده‌اند و انتظار می‌رود که در تصمیم‌گیری‌های سیاسی نقشی اساسی ایفا کنند. این روزها مصری‌ها از دستیابی به تکنولوژی هسته‌ای و سرمایه‌گذاری در بخش هوا و فضا بسیار سخن می‌گویند. دو موضوعی که همواره اسرائیل را به شدت نگران می‌کرده است. اسرائیل سال‌ها است از این که روزی مصر به سمت تکنولوژی هسته‌ای و صنعت هوا و فضا حرکت کند، بسیار ابراز نگرانی می‌کند.

در ادامه این یادداشت آمده است: حالا این پرسش مطرح می‌شود که اسرائیل در چنین وضعیتی چه هدفی از جاسوسی در مصر دارد؟ اگر خوب دقت کنیم در می‌یابیم که جاسوس‌هایی که اخیرا در مصر دستگیر شده‌اند، جاسوس‌های سنتی اسرائیلی نبوده‌اند. بدین معنا که محل فعالیت آنها متفاوت با دیگر جاسوس‌ها بوده است. افراد دستگیر شده در سازمان مخابرات مصر فعال بودند. دقیق‌تر که نگاه می‌کنیم در می‌یابیم که فعالیت آنها بسیار شبیه جاسوس‌های دستگیر شده در لبنان توسط حزب الله بوده است. آنها نیز در سازمان مخابرات اسرائیل فعال بودند. این حرکت نشان می‌دهد که اسرائیل روش مدرنی را برای تجسس در منطقه عربی به ویژه مصر که اکنون دست خوش تحولات انقلابی است، اتخاذ کرده‌اند. هدف از این کار مشخص است، نفوذ در دستگاه ارتباط جمعی برای اثرگذاری بر حرکت‌ها و نیروهای فعال سیاسی پس از انقلاب مصر تا بدین ترتیب تحولات تازه‌ای را در مرحله فعلی که از حساس‌ترین مراحل تاریخ مصر محسوب می‌شود، رقم بزنند. بسیار روشن است که اسرائیل جاسوس‌های خود را به گونه‌ای تربیت کرده که در جامعه مدنی و حقوقی کاملا حساب‌شده عمل کنند. آنها بدین وسیله تلاش می‌کنند تا در میان جوانان مصر نفوذ کرده و ضمن برقراری رابطه با آنها، این جوانان را به سمت خود جذب کنند.

نویسنده تاکید می‌کند، این افراد برای مرحله بعدی به خوبی سرمایه‌گذاری کرده‌اند و می‌خواهند پس از عبور مرحله فعلی از عرصه سیاسی مصر در مراحل بعدی اثرگذار شوند. کاملا مشخص است که اسرائیلی‌ها برای تاثیرگذاری بر عرصه سیاسی مصر فعالی خود را تقسیم‌بندی کرده‌اند. آنها پس از گذر از این مرحله وارد مرحله دوم می‌شوند، در مرحله دوم تلاش خواهند کرد تا به طور غیر مستقیم تشکل‌های سیاسی تشکیل دهند و بیشترین فشار را به مرحله انتقالی مصر وارد آورند تا منافع اسرائیل به طور نامحسوس تامین شود. آن‌چه بیش از همه اسرائیل را در حال حاضر نگران می‌کند پیروزی انقلاب مصر و ایجاد یک حکومت دموکراتیک بر اساس نیاز شهروندان مصری است. متاسفانه برخی از مدیران شرکت‌های خصوصی مصری نیز با اسرائیلی‌ها در این زمینه همکاری می‌کنند.

در پایان این یادداشت آمده است: اسرائیل در حال حاضر از امنیت خود به شدت نگران است. شهروندان اسرائیلی این روزها برای انجام یک سفر خارجی به شدت احساس ترس می‌کنند. سازمان‌های ویژه امنیتی اسرائیل به شدت بر روی این مسئله حساس شده‌اند و تلاش دارند به هر ترتیبی شده امنیت داخلی اسرائیل را تامین کنند. حتی از سازمان‌های امنیتی امریکایی و اروپایی خواسته‌اند که در تامین امنیت شهروندان اسرائیلی نهایت کمک را به آنها برسانند. این بدان معنا است که در تجسس در خاک مصر از دیگر سازمان‌های امنیتی کشورهای دیگر نیز کمک گرفته‌اند. از این رو هر گونه بی‌توجهی به روابط خارجی و فعالیت خارجی دیپلمات‌ها می‌تواند خسارت‌های سنگینی را به مصر و جامعه مصر وارد آورد.

 

نظر شما :