تلاش عربستان برای بهره‌برداری مجادله ایران و هند

۲۱ تیر ۱۳۹۰ | ۱۸:۵۷ کد : ۱۴۵۶۰ اخبار اصلی
در حالی که محمد علی خطیبی، نماینده ایران در اوپک در تازه‌ترین اظهار نظر خود دلیل ادامه صادرات نفت مجانی به هند را مقابله با عربستان و سودجویی این کشور اعلام کرده بود، خبرگزاری بلومبرگ نیز در گزارشی از تلاش ریاض برای بهره‌برداری از مجادله نفتی تهران و دهلی نو خبر می‌دهد.
تلاش عربستان برای بهره‌برداری مجادله ایران و هند
 دیپلماسی ایرانی: در حالی که محمد علی خطیبی، نماینده ایران در اوپک در تازه‌ترین اظهار نظر خود دلیل ادامه صادرات نفت مجانی به هند را مقابله با عربستان و سودجویی این کشور اعلام کرده بود، خبرگزاری بلومبرگ نیز در گزارشی از تلاش ریاض برای بهره‌برداری از مجادله نفتی تهران و دهلی نو خبر می‌دهد.

بلومبرگ به نقل از 2 مقام آگاه در این زمینه نوشت: عربستان سعودی به دنبال کسب منفعت از مجادله پرداخت بین ایران و هند است و می‌کوشد محموله‌های نفتی بیشتری به پالایشگاه های هند در جنوب آسیا صادر کند. شرکت ملی نفت عربستان که توسط دولت اداره می‌شود اخیرا به پالایشگاه‌های هند برای جایگزین کردن بخشی از نفت صادراتی ایران چراغ سبز نشان داده است. با این وجود مقامات آرامکو – شرکت ملی نفت عربستان – از اظهار نظر در این زمینه خودداری کرده‌اند.

این در حالی است که چندی پیش سعود الفیصل، از خاندان سلطنتی عربستان مدعی شده بود که در صورت کاهش یا متوقف شدن صادرات نفت ایران، عربستان از پتانسیل کافی برای پوشش صادرات نفتی ایران در بازار برخوردار است. به گزارش بلومبرگ، تحریم های بین المللی علیه جمهوری اسلامی ایران ، پالایشگاه‌های هندی را از یافتن سیستم بانکی برای انتقال وجه خرید نفت از ایران بازداشته است. به دنبال فشار‌ها، هند انتقال وجه از طریق بانکی در آلمان را نیز متوقف کرد و در آن زمان میزان بدهی نفتی هند به ایران حدود 2 میلیارد دلار برآورده شد. هرچند اخیرا گزارش‌هایی در مورد هشدار شرکت ملی نفت ایران به پالایشگاه‌های هندی در خصوص بدهی‌های معوق و تهدید به متوقف کردن صادرات منتشر شد اما مقامات نفتی ایران به سرعت در صدد تکذیب این گزارش‌ها بر آمده و تاکید کردند که با وجود بدهی‌ها، صادرات ادامه خواهد داشت. آنها همواره وعده داده‌اند که به زودی مکانیسمی برای دریافت پول نفت از هند تعریف خواهد شد، مکانیسمی که به عقیده شماری از تحلیلگران و مقامات غربی با توجه به فشار تحریم‌ها طراحی آن بسیار دشوار خواهد بود. اما جنگ نفتی ایران و عربستان که نشست ماه گذشته اوپک را می‌تواند سرآغازی تازه برای آن توصیف کرد، به موازات بحران دریافت پول نفت از هند ادامه دارد.

عربستان قصد داشت در نشست اخیر اوپک که به ریاست دوره‌ای ایران برگزار می‌شد، تولیدات این کارتل نفتی را به منظور ثبات بازار و کاهش قیمت‌ها، افزایش دهد. اما تهران با تاکید بر کافی بودن منابع در بازار با این درخواست مخالفت کرد. پس از این نشست بی نتیجه، ریاض اعلام کرد به طور یکجانبه تولید نفتی خود را یک میلیون بشکه در روز افزایش می دهد. به دنبال اعلام این خبر بهای نفت کاهش یافت و واضح است که این روند برای اقتصاد تا بن دندان وابسته به درآمد نفتی ایران، خبر خوشایندی نیست.

از سوی دیگر اعلام آزادسازی 60 میلیون بشکه ذخایر استراتژیک از سوی آژانس بین‌المللی انرژی نیز به روند نزولی بهای نفت دامن زد. به گزارش بلومبرگ، آرامکو ماه گذشته به درخواست 3 پالایشگاه از مجموع 9 پالایشگاهی که برای افزایش واردات درخواست داده بودند، پاسخ مثبت داده است و اخیرا مشتریان تازه‌ای در هند، چین و ژاپن پیدا کرده است. این خبرگزاری همچنین گزارش داده است که 6 پالایشگاه در آسیا که در این مورد حاضر به گفت و گو شده‌اند تاکید کرده‌اند که در خواست برای دریافت نفت بیشتر را به عربستان ارائه داده‌اند.

این در حالی است که علی نعیمی، وزیر نفت عربستان ماه گذشته وعده داده بود که هر میزان نفت که مشتریان نیاز داشته باشند، توسط کشورش تامین می‌شود. 


نظر شما :