گردباد در روابط تهران و پاریس

۱۶ بهمن ۱۳۸۶ | ۲۱:۱۰ کد : ۱۴۵۴ اخبار اصلی
نیکولا سارکوزی رئیس جمهور در فرانسه که بیشتر شعارهای تبلیغاتی خود را بر روی رفاه اجتماعی و بهبود وضعیت اقتصادی مردم متمرکز کرده بود، پس از انتخاب باگذر از مسائل داخلی به سمت نزدیکی بیشتر با سیاست های آمریکایی گام برداشته است.
گردباد در روابط تهران و پاریس
با تغییر رهبران سیاسی در کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، آلمان و بریتانیا سیاست خارجی این کشورها نیز با تغییرات اساسی رو به رو شده است.

در بریتانیا با روی کارآمدن گردون براون سیاست های این کشور به جای تمرکز بر روی دوستی با آمریکا بیشتر به سمت مشکلات داخلی این کشور روی گرداند و این درحالی بود که در فرانسه با روی کارآمدن نیکولا سارکوزی که بیشتر شعارهای تبلیغاتی خود را بر روی رفاه اجتماعی و بهبود وضعیت اقتصادی مردم متمرکز کرده بود، پس از انتخاب باگذر از مسائل داخلی به سمت نزدیکی بیشتر با سیاست های آمریکایی گام برداشت.

لحن تند برنار کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه، در خصوص برنامه هسته ای ایران تمام جهان را به عکس العمل وادار کرد. نیکولا سارکوزی خواهان برخوردهای جدی تر اتحادیه اروپا و شورای امنیت در برخورد با برنامه هسته ای ایران شد. وی تا حدی پیش رفت که از اعضای اتحادیه اروپا خواست تا بدون درنظر گرفتن تصمیم های شورای امنیت تحریم های جدی و تازه تری را علیه ایران اعمال کنند.

هرچند پس از مدتی تنش ها کاهش یافت اما به نظر می رسد که فرانسه با در نظر دارد که سیاست تنش آمیز خود را همچنان ادامه دهد.

احضار سفیر ایران در پاریس

محمود احمدی نژاد، رییس جمهور ایران در سفر اخیر خود به بوشهر اسراییل را موجود پلید صهیونیست خواند و گفت که این موجود به آخر خط رسیده است. در پی سخنان محمود احمدی نژاد، فرانسه علی آهنی، سفیر ایران در فرانسه را احضار کرد تا مراتب اعتراض خود را به سخنان رییس جمهور ایران اعلام کند. پاسکال آندریانی، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در دیدار با علی آهنی اظهارات اخیر رییس جمهور ایران را به شدت محکوم کرد و در خصوص اینگونه اظهارات در مورد یکی از اعضای سازمان ملل تدکر داد. دولت فرانسه در این دیدار خاطر نشان کرد که مسائل فلسطین، اسراییل و لبنان نمی تواند بهانه ای برای زیر سوال بردن وجود دولت اسراییل باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه همچنین یادآور شد که دولت ایران به طور پیوسته خواهان ایفای نقشی مهم در منطقه است و این گونه سخنان رییس جمهور می تواند اثرات منفی جامعه بین المللی را به دنبال داشته باشد.

به دنبال احضار سفیر ایران در فرانسه، پیش بینی اینکه روابط دو کشور شاهد روزهای طوفانی خواهد بود چندان دور از انتظار نبود.

محمد علی حسینی، سخنگوی وزرات امور خارجه ایران در نشست مطبوعاتی روز یکشنبه 14 بهمن اعلام کرد که تهران تاکنون در قبال پاریس خویشنتدار بوده ولی جمهوری اسلامی ممکن است، اگر دولت فرانسه به رویه کنونی خود ادامه دهد در مورد روابط خود با این کشور تجدید نظر کند.

تهران همواره سعی کرده است که روابط خود با فرانسه را در مسیری آرام ادامه دهد، داشتن رابطه ای آرام بین ایران و فرانسه از خواسته های دولت فرانسه نیز است چراکه با توجه به منابع غنی نفت و گاز از لحاظ اقتصادی ایران می تواند به عنوان یکی از بهترین منابع انرژی برای این کشور به حساب آید. تهران نیز نمی خواهد که روابط سرد تهران و پاریس به پرونده هسته ای این کشور در میان کشورهای 5+1 صدمه ای وارد کند. بنابراین همواره از دیپلماسی خویشتنداری استفاده کرده است.

علی اکبر ولایتی، مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری در مصاحبه اخیر خود با روزنامه جمهوری اسلامی اعلام کرد که فرانسويها از اينکه آمريکائيها از بعد از جنگ جهانى دوم براى فرانسه دردسر ايجاد مى کنند ناراحت هستند. سپر موشکى که آمريکائيها در کشور چک گذاشته اند و باعث برآشفته شدن روسها شد. اروپا را تبديل به گوشت قربانى کرده است چون سپر موشکى روسيه درست در جهت سپر موشکى چک و رو به سمت اروپاست.

اروپا گوشت قربانى آمريکا است؛ چه در جنگ سرد و چه در جنگ نظامي. فرانسويها به دنبال به دست آوردن استقلال راى و عمل هستند.

فرانسويها به دنبال استقلال منافع هستند. انگيزه اروپائيها از ايجاد اتحاديه اروپا مقابله با ناتو و آمريکا بود. تعزيه گردان ناتو آمريکائيها هستند. آمريکائيها ناتو را مى فرستند افغانستان وقتى نيرويشان کم مى شود نامه شديداللحنى وزير دفاع آمريکا به وزير دفاع آلمان مى نويسد که چرا نيرو نمى فرستى و آلمان هم جواب مى دهد من نيرو نمى فرستم.

يورو ارزشش بالا مى رود دلار ارزشش پايين مى آيد. آنهايى که اروپايى تر هستند و مستقل تر هستند و فرهنگ جاافتاده و ضد آمريکايى دارند مثل فرانسه طبيعى است که به ايران و ايرانى علاقه مند باشند و خواستار گسترش روابط با ايران باشند.

اما به نظر می رسد که احضار سفیر ایران در پاریس صبر دیپلماسی خویشتنداری ایران را لبریز کرده است. وزارت امور خارجه به دنبال مواضع جانبدارانه فرانسه از اسراییل، برنار پولتی، سفیر فرانسه در تهران را احضار کرد.

مصطفی دولتیار مدیر کل غرب اروپا در وزارت مور خارجه مراتب اعتراض و ناخرسندی ایران از مواضع اخیر فرانسه و تشدید لحن منفی این کشور همزمان با پیشرفت های اخیر مذاکرات ایران با مقامات اروپایی را به سفیر فرانسه ابلاغ کرد. وی همچنین از اینکه دولت فرانسه غافل از واقعیت های موجود بین المللی، جلوتر از آمریکا حرکت می کند و مواضع تندی علیه کشورمان اتخاذ کرده است، ابراز ناخرسندی کرد.

آقای دولتیار همچنین گفت که از اینکه مجامع بین المللی و مسولان دولت فرانسه چشمان خود را بر جنایت های اسراییل و غزه بسته اند بسیار متاسف است.

سفیر فرانسه در پاسخ به این سخنان گفت که فرانسه حملات اسراییل در غزه را تایید نمی کند و بارها سفیر این رژیم در فرانسه را به خاطر مواضعش به وزارت امور خارجه احضار کرده است. 

 

آقای پولتی با اعلام اینکه فرانسه ایران را دوست خود می داند، خواهان گسترش روابط خود در همه زمینه ها با ایران شد.

بادهای سرد بین ایران و فرانسه در حالی سرعت بیشتری می گیرد که نیکولا سارکوزی در سفر اخیر خود به امارات متحده عربی قراردادی مبنی بر استقرار یک پایگاه نظامی فرانسوی در ابوظبی به امضا رساند. طبق این قرار داد 400 تا 500 نیروی نظامی فرانسوی قرار است در پایگاه نظامی فرانسه در تنگه هرمز حضور پیدا کنند. هنوز مشخص نیست که دیپلماسی فرانسه در راستای تقویت آمریکا در این منطقه است یا اینکه فرانسه قصد دارد جایگزین آمریکا در منطقه شود. هرچند حضور تنها 500 نیروی فرانسوی می تواند جنبه ای سمبلیک داشته باشد اما از طرف دیگر می تواند آغازگر اقداماتی باشد که شاید چندان دوستانه نیست


نظر شما :