پاکستان سراغ الظواهری را از امریکا می‌گیرد

۲۱ تیر ۱۳۹۰ | ۰۰:۲۱ کد : ۱۴۵۳۵ اخبار اصلی
پس از آنکه اعلام شد امریکا بخشی از کمک های نظامی اش را به پاکستان متوقف می کند، حالا اسلام آباد از واشنگتن خواسته تا پاکستان را در جریان تعقیب و جستجوی ایمن الظواهری رهبر جدید القاعده قرار دهد.
پاکستان سراغ الظواهری را از امریکا می‌گیرد

دیپلماسی ایرانی: چند روز است خبر توقف بخشی از کمک های نظامی ایالات متحده امریکا به پاکستان، این ذهنیت را قوت بخشیده است که تهدیدهای نمایندگان مجلس امریکا برای تنبیه پاکستان و سربه راه کردن این کشور در امر مبارزه با تروریسم، درحال اجرا شدن است. این موضوع بعد از آن مطرح شد که گفته شد حدود 800 میلیون دلار از کمک های امریکا به پاکستان پرداخته نخواهد شد. بیل دیلی رئیس دفتر کاخ سفید به تلویزیون ای بی سی گفت: پاکستان اقداماتی کرده که باعث می شود در کمک های ما به آن کشور وقفه ای صورت بگیرد.

این خبر به سرعت در پاکستان و افغانستان پیچید و شائبه های کمرنگ شدن رابطه اسلام آباد - واشنگتن بعد از مرگ بن لادن و اعتراضات دو کشور علیه یکدیگر را پررنگ کرد. اکنون کار به جایی رسیده است که پاکستان از امریکا خواسته در مورد مخفیگاه احتمالی ایمن ظواهری اطلاعاتی در اختیار این کشور بگذارد.

به گزارش رادیو آزادی، پس از آنکه وزیر دفاع امریکا گفت، ایمن الظواهری رهبر القاعده در پاکستان مخفی شده، اسلام آباد از واشنگتن خواسته است اطلاعاتی را که در این باره دارد در اختیار دستگاه های اطلاعاتی پاکستان بگذارد. این مسئله نشانگر آن است که شک و تردیدها نسبت به دولت و ارتش پاکستان در واشنگتن رو به افزایش است و گفته می شود استخبارات یا منابع اطلاعاتی پاکستان هنوز با تندروهای اسلامی ارتباط دارند و حتی به ایشان اطلاعات می رسانند.

در همین باره سخنگوی ارتش پاکستان روز یکشنبه گفت: از دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی امریکا انتظار داریم اخبار مفیدی را که در مورد ایمن الظواهری در دست دارند و نشان می دهد او در کدام نقطه پاکستان مخفی شده است به اسلام آباد نیز ارائه دهد تا پاکستانی ها بتوانند عملیات لازم را علیه ظواهری و شبکه وی انجام دهند.

ارتش پاکستان می گوید پیشتر عملیات هایی را علیه گروه القاعده و دیگر افراد و اهداف تروریستی که امنیت پاکستان را تهدید می کنند، آغاز کرده است. ارتش پاکستان این موضوع را بعد از آن اعلام کرد که لئون پانتا وزیر دفاع امریکا روز شنبه در کابل گفت بر این باور است که رهبر القاعده ایمن الظواهری در مناطق قبایلی پاکستان مخفی شده.

پانتا همچنین گفت: اگر ایالات متحده 20 رهبر دیگر ارشد القاعده و گروه های مربوط به آن را زنده یا مرده به دست آورد، این شبکه تروریستی متحمل شکستی استراتژیک خواهد شد. وی گفت، این سران و رهبران ارشد عموما در پاکستان، یمن، سومالی و شمال افریقا مستقرند.

وزیر جدید دفاع امریکا همچنین اعلام کرد که پس از کشته شدن اسامه بن لادن در خاک پاکستان حالا وقت آن رسیده است که رهبری جدید القاعده، هدف قرار گیرد. وی از پاکستان خواست ایمن الظواهری را در مناطق قبایلی خود جستجو کرده و تحت تعقیب قرار دهد.

به نوشته رویترز، پاکستان همیشه از متحدین نزدیک امریکا بوده ولی کشته شدن بن لادن در ماه می امسال در خاک پاکستان، روابط بین دو کشور را به تیرگی کشانده است. علاوه بر آن نیروهای هوایی امریکا هم حملات هواپیماهای بی سرنشین خود را در مناطق مرزی پاکستان افزایش داده و صدای حکومت پاکستان را درآورده است. اسلام‌آباد بارها از امریکا خواسته است که آنها را در جریان اطلاعات و اخبار مربوط به حمله ها یا تعقیب و جستجوی تروریست ها قرار دهد و یا اسلام‌آباد را در عملیات علیه گروه های شورشی شریک سازد. ولی به نظر می رسد حنای پاکستان نزد واشنگتن رنگی ندارد و مقام های امریکایی به منابع اطلاعاتی پاکستان به دیده ظن و تردید می نگرند و حتی این احتمال را می دهند که بخش هایی از آنها با گروه های شورشی در ارتباط باشند.

در همین باره رسانه های امریکایی ماه گذشته گفتند، لئون پانتا این مسئله را برای حکومت پاکستان ثابت کرد که زمانی که امریکا اطلاعات لازم را در مورد مراکز تولید مین در مناطق قبایلی پاکستان به این کشور داده بود، این اطلاعات به بیرون درز کرد و شورشیان از محل فرار کردند؛ و این بدان معناست که از منابع اطلاعاتی پاکستان به آنها گفته شده بوده از محل بگریزند. در چنین شرایطی است که امریکا تصمیم گرفته بخش هایی از کمک های مالی و نظامی خود را به پاکستان متوقف کند و از سوی دیگر اسلام آباد از واشنگتن بخواهد تا این کشور را شریک اطلاعاتی و عملیاتی خود در مبارزه با تروریسم بداند.


نظر شما :