رقبای اصلی سه شنبه بزرگ آمریکا

۱۲ بهمن ۱۳۸۶ | ۱۴:۲۷ کد : ۱۴۳۲ اخبار اصلی
انتخابات درون حزبی جمهوریخواهان در ایالت فلوریدا وضعيت رقباى اصلى در مسابقه سه شنبه بزرگ را روشن کرد. این انتخابات دو خبر بزرگ داشت. اول: با پیروزی جان مک کین تا حدی تکلیف نامزد اصلی جمهوریخواهان مشخص شد. دوم: جولیانی، امید اصلی بسیاری از جمهوریخواهان، از دور رقابت های کنار رفت.
رقبای اصلی سه شنبه بزرگ آمریکا
 

میت رامنی اگرچه نتیجه مسابقه را در فلوریدا به مک کین واگذار کرد، اما هنوز امیدوار است که بتواند گوی سبقت را از مک کین 72 ساله برباید. اکنون رامنی تنها رقیبی است که در برابر مک کین قرار گرفته است و این توانایی را دارد که با اندوخته مالی خود مبارزه انتخاباتیش را ادامه دهد. هوکابی نیز که در انتخابات درون حزبی جمهوریخواهان در فلوریدا مقام چهارم را به دست آورد و پس از جولیانی ایستاد، همچنان به مبارزات انتخاباتی خود ادامه می دهد. ران پل، سناتور تگزاس نیز قصد دارد که همچنان در میدان باقی بماند. البته نامزدهای دیگر حزب جمهوریخواه مانند تامسون، کنیز، هانتر و تانکردو نیز در انتخابات حضور داشتند که آرای یک درصدی و پایین تر از آن به دست آوردند.

مک کین در سخنرانی خود پس از اعلام نتایج آرا در فلوریدا تلاش کرد تا بار دیگر از خود تصویر یک ریگان دیگر را ترسیم کند و گفت افتخار می کند که ریگانی دیگر برای امروز آمریکا باشد. اما میت رامنی در همایشی دیگر اظهار داشت که اجازه نخواهد داد که مردانی که قبلا بر صندلی های دیگری در کاخ سفید تکیه زده بودند، به واشنگتن برگردند.

مک کین تلاش کرد که در انتخابات فلوریدا روی مهارت هایش در مورد موضوع امنیت ملی آمریکا مانور بدهد، این در حالی بود که رامنی توان خود را صرف تبلیغ روی برنامه هایی که برای اقتصاد مریض کشورش دارد، متمرکز ساخت. با این حال ظاهرا موضوعی که مک کین مورد توجه قرار داده، بیشتر مورد علاقه جمهوریخواهان است. زیرا بر اساس نظرسنجی ها مک کین توانسته است در میان رای دهندگانی که معتقدند اقتصاد مهمترین چالش ملی در آمریکا است، 45 درصد محبوبیت داشته باشد.

با این حال کارشناسان امور انتخاباتی در آمریکا هنوز معتقدند که رامنی برای پیروزی شانس دارد. صرف نظر از سن بالای مک کین، به نظر می رسد که وی همچنان مورد غضب برخی از جمهوریخواهان محافظه کاری است که معتقدند مخالفت مک کین با سیاست های بوش کاری بسیار نسنجیده بوده است. اما مک کین از این رویکرد دفاع کرده و گفته است که مخالفت وی با سیاست کاهش مالیات و حمایتش از مهاجران آمریکا و قوانین مالی، اقداماتی است که چهره واقعی محافظه کاران آمریکا را که جورج بوش از آن فاصله گرفته است، به نمایش می گذارد.

نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که جان مک‌کین از حمایت جمهوریخواهان میانه ‌رو، لاتینوها (مهاجران آمریکای لاتین) و رای ‌دهندگان مسن برخوردار است. میت رامنی برعکس، مورد توجه کسانی است که با سقط جنین و مهاجرت‌های غیرقانونی و نیز سهولت در دریافت تابعیت آمریکا مخالفت می‌کنند.

براساس نظرسنجی‌ها در انتخابات مقدماتی فلوریدا، توسعه‌ اقتصادی مهمترین مسئله‌ مورد توجه رای ‌دهندگان بود و مبارزه علیه تروریسم، جنگ عراق و نیز موضوعات مربوط به مهاجرت در سطوح پایین ‌تر اهمیت قرار داشتند.

در رای گیری فلوریدا یک سوم را دهندگان طرفدرار جمهوریخواه 65 ساله و بالاتر از آن بودند. سناتور مک کین توانست 4 رای از هر 10 رای این رای دهندگان را از آن خود کند، رامنی سه رای از 10 را به خود اختصاص داده و جولیانی فقط توانست دو را از هر 10 رای را به نام خود به ثبت برساند.

جولیانی اگرچه به عنوان قهرمان جمهوریخواهان پس از حادثه 11 سپتامیر شناخته می شود، با این حال به خاطر سوابق به شدت لیبرالیش در مورد حقوق مربوط به سقط جنین و هم جنس بازان و افزون بر آن شایعات رایج در مورد زندگی خصوصی اش، تلاش زیادی را برای افزایش مقبولیت خود صرف کرد. البته او روشی را در مبارزات انتخاباتی حزبی انتخاب کرد که تاکنون بسیار بی سابقه بوده است.

جولیانی به هیچ وجه روی رقابت در ایالت هایی نظیر آیووا و کارولینای جنوبی سرمایه گذاری نکرد و تمام توانش را بر روی انتخابات فلوریدا متمرکز ساخت. به هر حال این تلاش ناکام ماند و در نهایت با حمایت از مک کین از دور رقابت ها خارج شد. جولیانی پیش از آغاز انتخابات مقدماتی حزبی که از سوم ژانویه شروع شده است، در نظرسنجی‌های مختلفی که در سطح ملی و ایالت فلوریدا انجام شده بود، در صدر فهرست داوطلبان نامزدی ریاست جمهوری حزب جمهوریخواه قرار داشت، ولی ظاهرا روش تبلیغی منفعلانه وی به نفع جان مک کین و میت رامنی تمام شد.

نتایج انتخابات درون حزبی جمهوریخواهان اگرچه بسیار پرسروصدا در فلوریدا برگزار شد، اما نتایج رقابت های مشابه در ارودگاه دموکرات ها بسیار بی فروغ بود. هیلاری کلینتون در این انتخابات 50 درصد آرا را کسب کرد، اما بعید به نظر می رسد که کسب این نتیجه چندان تاثیرگذار باشد.

به خاطر اختلاف حزب دموکرات فلوریدا با کمیته ملی این حزب بر سر تاریخ برگزاری انتخابات مقدماتی در این ایالت، نتیجه این انتخابات در تعیین نامزد انتخابات ریاست جمهوری حزب دموکرات بی‌تاثیر خواهد بود. کمیته ملی حزب دموکرات آمریکا در پی برگزاری پیش از موعد انتخابات مقدماتی حزبی در فلوریدا، کرسی‌های نمایندگی دموکرات‌های این ایالت را در گردهمایی بزرگ خود لغو کرده است.

کمیته ملی حزب جمهوری خواه نیز تصمیم مشابهی را به اجرا گذاشت ولی تنها به لغو نیمی از کرسی‌های نمایندگی این ایالت دست زده بود. مشابه این وضع برای ایالت میشیگان نیز وجود داشت. هیلاری کلینتون که در میشیگان هم بیشترین تعداد رای از میان داوطلبان دموکرات به خود اختصاص داده بود، خواستار بازگرداندن حق نمایندگی این دو ایالت در گردهمایی بزرگ حزب دموکرات است.

افزون بر این برخی شایعات از احتمال کناره گیری جان ادورادز از ادامه رقابت های حزبی حکایت داشتند. در صورتی که این شایعات درست از آب درآیند، در این صورت مسابقه بزرگ در سه شنبه بزرگ، چهار رقیب اصلی دارد: جان مک کین و میت رامنی از حزب جمهوریخواه و هیلاری کلینتون و باراک اوباما از حزب دموکرات.

سه شنبه هفته آینده (17 بهمن ماه) به طورهمزمان در22 ایالت آمریکا انتخابات درون حزبی برای حزبهای جمهوریخواه و دموکرات برگزار می شود و از همین رو این روز به سه شنبه بزرگ در آمریکا معروف شده است. بر اساس سنتهای آمریکا فرد پیروز در این روز چه از حزب دموکرات و چه از حزب جمهوریخواه قادر خواهد بود رقابتهای مقدماتی را تا زمان برپایی کنوانسیون های حزبی در تابستان آینده با خیال آسوده طی کند و در نهایت به عنوان نامزد نهایی معرفی شود.


نظر شما :