اتهام به ایران این بار در افغانستان

۱۲ تیر ۱۳۹۰ | ۱۸:۳۵ کد : ۱۴۳۰۱ آسیا و آفریقا
پس از اتهام هایی مبنی بر دخالت ایران در جریانات اخیر سوریه، این بار وال استریت ژورنال و یک مقام امنیتی افغانستان مدعی شده اند که ایران اسلحه و مهمات به افغانستان قاچاق می کند و به دست مخالفان دولت در این کشور می رساند.
اتهام به ایران این بار در افغانستان
دیپلماسی ایرانی: طرح اتهاماتی چون قاچاق اسلحه، حمایت از مخالفان دولت های همسایه، برهم زدن ثبات و امنیت همسایگان، چوب گذاشتتن لای چرخ نیروهای بین المللی مستقر در عراق و افغانستان و... موضوع تازه ای نیست و پاسخ های ایران نیز به این اتهامات تازگی چندانی ندارد. حتی تکرار این ادعاها به قدری مکرر شده است که گویا دیگر ارزش پاسخ دادن ندارد و صحت و سقمش نیز از اهمیت افتاده است.

پس از سفر پرحاشیه احمد وحیدی وزیر دفاع دولت به بولیوی، وی راهی افغانستان شد و درباره موضوعات امنیتی و سیاسی با مقام های این کشور گفتگو کرد. از میان حرف های ردوبدل شده او و افغان ها آنچه بیشتر نمود پیدا کرد، مخالفت های وی با حضور نیروهای بین المللی در افغانستان بود. جمهوری اسلامی پیشتر نیز با شنیدن خبر انعقاد تفاهم نامه استراتژیک میان کابل و واشنگتن واکنش نشان داده و استقرار دائمی یا طولانی مدت امریکایی ها را مانع دستیابی به صلح و امنیت در منطقه دانسته بود.

اظهارات وحیدی در افغانستان با واکنش منفی چند تن از نمایندگان پارلمان این کشور همراه شد و او را به تعیین تکلیف برای افغان ها و دخالت در امور داخلی افغانستان متهم کردند و از دولت خواستند تحت تاثیر القائات بیرونی قرار نگیرد و طبق منافع ملی کشورشان عمل کند.

حالا پس از کش و قوس ها درباره مخالفت ایران و پاکستان با تفاهم نامه استراتژیک کابل – واشنگتن، یک مقام امنیتی افغانستان گزارش وال استریت ژورنال را تایید کرده و مدعی ارسال اسلحه و مهمات توسط سپاه پاسداران برای مخالفان دولت افغانستان شده است. این منبع امنیتی که نام و سمتش عنوان نشده، به رادیو آزادی گفته است: مرمی هایی ساخت ایران در ولایات هلمند، فراه و نیمروز به دست آمده که از طرف ایران در اختیار مخالفان دولت قرار گرفته است.

چند روز پیش روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی آورده بود که قوای نظامی ایران طی ماه های گذشته اسلحه و مهمات جنگی به عراق و افغانستان قاچاق کرده است تا خروج نیروهای امریکایی را از این دو کشور تسریع بخشد. در این گزارش از قول مقام های بی نام و نشان امریکایی آمده بود که سپاه پاسداران به گروه هایی که با آنها ارتباط دارد، مین هایی می دهد که همزمان با انفجار، اهدافی را مانند راکت نشانه می گیرد. این روزنامه مدعی شده است که در نتیجه استفاده از این مهمات تعدادی از سربازان امریکایی نیز کشته شده اند. این مقام های امریکایی افزوده اند که ایرانی ها به طالبان افغان هم راکت های دوربرد داده اند که بر توانایی آنها برای حمله از راه دور افزوده و بدون آنکه خود مهاجمان را در معرض خطر قرار دهد، اهداف موردنظر را زیر آتش می گیرد.

همانطور که گفته شد، این نخستین بار نیست که ایران از سوی غربی ها و بخشی از دولت های همسایه به ارسال سلاح و مهمات برای نیروهای شبه‌ نظامی درگیر در عراق و افغانستان متهم می‌شود. یکی از آخرین موارد این اتهام‌ها به اسفند سال گذشته برمی گردد که وزیر خارجه بریتانیا در واکنش به ادعای کشف حدود ۵۰ راکت ۱۲۲میلی‌متری ساخت ایران در افغانستان، اقدام جمهوری اسلامی را در ارسال این سلاح‌ها برای طالبان محکوم کرد. با این حال تهران همواره این گونه اتهامات از جمله ایرانی‌بودن راکت‌های مکشوفه در ولایت نیمروز را که اسفندماه 89 به دست آمد، رد کرده‌ است.

اما این بار وال استریت ژورنال و سپس یک مقام امنیتی افغانستان از کلی گویی خارج شده و جزئیات بیشتری در ادعاهای خود آورده اند. این منابع می گویند راکت‌های مکشوفه برد بیشتری دارند و به شبه ‌نظامیان طالبان امکان می‌دهند از فاصله‌ امن‌تر و دورتری به افغان‌ها و متحدان خارجی حمله کنند. این روزنامه امریکایی از قول مقام هایی در پنتاگون نوشته است که علائمی روی راکت‌ها و محل کشف آنها وجود دارد که این مقام ها را تقریبا مطمئن کرده است که سپاه قدس - شاخه برون‌ مرزی سپاه پاسداران – آنها را‌ ارسال کرده است.

به گزارش وال استریت ژورنال، ایالات متحده مسئولیت حملات منجر به مرگ امریکایی ها را در عراق متوجه شبه‌ نظامیان عراقی می‌‌داند که مدعی است توسط سپاه پاسداران تربیت می‌شوند! این روزنامه بطور خاص به گروه «کتایب حزب‌الله» اشاره کرده و مدعی شده است که مستقیما از فرماندهان سپاه در ایران دستور می‌گیرد.

 

نظر شما :