وقتی آمریکا یهودی ها را عصبانی کرد

۱۳ تیر ۱۳۹۰ | ۱۳:۳۵ کد : ۱۴۲۹۶ اخبار اصلی
این روزها بیش از هر زمانی صحبت از مذاکرات امریکا با اخوان المسلمین مصر و تلاش واشنگتن برای نزدیکی به آنها بر زبان‌ها می‌آید. در مطبوعات مختلف گزارش‌ها و تحلیل‌های مختلفی درباره نزدیکی این دو به یکدیگر منتشر شده است.
وقتی آمریکا یهودی ها را عصبانی کرد
دیپلماسی ایرانی: این روزها بیش از هر زمانی صحبت از مذاکرات امریکا با اخوان المسلمین مصر و تلاش واشنگتن برای نزدیکی به آنها بر زبان‌ها می‌آید. در مطبوعات مختلف گزارش‌ها و تحلیل‌های مختلفی درباره نزدیکی این دو به یکدیگر منتشر شده است. اما این مسئله گویا باعث ناخرسندی جریان‌های مخالف اخوان المسلمین به ویژه یهودی‌ها و در راس آنها لابی صیهونیست‌ها در امریکا شده است.

به گزارش روزنامه القدس العربی، مرکز سیمون فزنتال، روز پنج‌شنبه از باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا به دلیل آغاز مذاکرات دولتش با اخوان المسلمین در مصر به شدت انتقاد کرد.

خاخام مارفن هایر، رئیس این مرکز که مقر آن در لس‌آنجلس است با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، افق سیاسی در مصر با سقوط حسنی مبارک تغییر کرده اما کینه و حقد اخوان المسلمین نسبت به یهودی‌ها و اسرائیل همچنان به قوت خود باقی است و امریکا نباید با مذاکره با آنها، باعث به رسمیت شناخته شدن اخوان المسلمین شود.

در بیانیه مارفن هایر همچنین از مذاکرات اروپایی‌ها با جریان‌های اسلام‌گرای عربی مثل حماس در فلسطین نیز انتقاد شده و آن را تسلیم شدن اروپایی‌ها در برابر دشمنان یهودی‌ها و اسرائیل دانسته است. وی در این باره می‌گوید: «حرکت اوباما برای مذاکره با اخوان المسلمین بسیار شبیه مواضع اروپایی‌ها است و امیدوارم این بدان معنا نباشد که امریکا با مطالبات اروپایی‌ها موافقت کرده باشد و بخواهد همچنین مذاکراتی را با حماس آغاز کند.»

وی همچنین مذاکره امریکا با اخوان المسلمین را این گونه تفسیر می‌کند که این حرکت به نوعی دادن این پیام اشتباه به اخوانی‌ها است که شما اجازه دارید به تنفرتان از یهودی‌ها ادامه دهید.

روز پنج‌شنبه هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا در جریان سفر خود به بوداپست، پایتخت مجارستان اعلام کرد، واشنگتن تلاش می‌کند با انجام تماس‌های محدود با اخوان المسلمین در مصر در چارچوب حکومت انتقالی در این کشور خود را به آنها نزدیک کند.

کلینتون در این باره گفت: «با تغییر نقشه سیاسی مصر به مصلحت ایالات متحده است که گفتگوهای خود را با تمامی جریان‌های سیاسی با هدف حفظ آرامش و جلوگیری از تنش در این کشور آغاز کند.»

وی تاکید کرد، این سیاست جدید ایالات متحده نیست بلکه تلاشی است که نزدیک به پنج تا شش سال پیش برای نزدیک شدن به اخوان المسلمین آغاز شده و واشنگتن در پیگیری این سیاست کاملی جدی است.

از سویی روزنامه ایندیپندنت، چاپ لندن با استقبال از این حرکت امریکا آن را ناشی از درک واقعیت‌های سیاسی جاری در مصر، مهمترین کشور جهان عرب توسط امریکا دانست و نوشت که این موضوع می‌تواند باعث نگرانی نیز اسرائیل شود.

این روزنامه همچنین اخوان المسلمین را بهترین و فعال‌ترین حزب موجود در مصر که خود را برای انتخابات پیش روی پارلمانی و ریاست جمهوری آماده می‌کند، دانست و نوشت: طبیعی است که این گونه تماس‌ها باب میل جریان‌های همراه با اسرائیل که روابط بسیار نزدیکی با این رژیم برقرار کرده‌اند، نیست به ویژه این که اخوان المسلمین روابط بسیار نزدیکی با حماس دارد.

ایندیپندنت به دولت اسرائیل توصیه می‌کند که هر چه سریع‌تر حقایق جدید موجود در مهم‌ترین همسایه‌اش را بپذیرد چرا که در صورت هر گونه اهمالی بیشترین ضرر را خود اسرائیل می‌بیند.

از سوی دیگر خانم شادی حامد، مدیر بخش پژوهش مرکز مطالعات بروکینگز در این باره به روزنامه العرب گفت: «اخوان المسلمین در حال حاضر قوی‌ترین تشکل سیاسی در مصر هستند و ایالات متحده خوب می‌داند که مجبور خواهد شد با این جریان تعامل داشته باشد.»

اخوان المسلمین در سال 1928 تاسیس شده ولی همواره به دلیل اندیشه‌های اسلامی‌اش تحت فشار و مورد آزار و اذیت حکومت‌های حاکم بر مصر بوده است. این تشکل پس از سقوط مبارک برای نخستین بار توانست از فرصت استفاده کرده و تبدیل به یک حزب سیاسی شود و در حال حاضر نیز مهم‌ترین تشکل سیاسی موجود در مصر محسوب می‌شود.

صفوت الزیات، کارشناس مسائل نظامی نیز در این باره می‌گوید: «در حال حاضر نیتی در امریکایی‌ها وجود دارد که می‌خواهند با جریان‌های اسلامی سیاسی غیر خشن در مصر تعامل داشته باشد و وجود آنها را در قدرت به رسمیت بشناسد.»

در این میان آنچه همه بر آن توافق دارند این است که از آنجا که جنبش اخوان المسلمین با حماس روابط نزدیک دارد و حماس نیز نه تنها اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد بلکه آن را رژیمی اشغالگر می‌داند که باید نابود شود از این رو می‌گویند که تماس امریکا با اخوان المسلمین باعث خشم عمیق متحدان امریکا در منطقه و در راس آنها اسرائیل خواهد شد.

ایتان جیلوبا، کارشناس مسائل خاورمیانه در دانشگاه بار ایلان در نزدیکی تلاویو در این باره می‌گوید: «تلاش امریکا برای نزدیک شدن به اخوان المسلمین مشکل بزرگی برای اسرائیل محسوب می‌شود. اخوان المسلمین بزرگ‌ترین جریان اسلامی عربی مخالف صلح با اسرائیل است و این نزدیکی خطر لغو معاهده صلح اسرائیل با مصر را افزایش می‌دهد.»

گابریل بن دور، تحلیلگر مسائل سیاسی و استاد دانشگاه حیفا از جمله معدود افراد اسرائیلی است که آغاز مذاکرات امریکا با اخوان المسلمین را به دیده مثبت می‌نگرد و می‌گوید: «این مذاکره نباید برای اسرائیل مشکلی ایجاد کند بلکه بر عکس به اعتقاد من در صورتی که واشتنگتن بتواند از این مذاکرات به درک بهتری نسبت به مصر جدید و کیفیت سازمان‌های قدرت در آن برسد، این مسئله می‌تواند برای اسرائیل بسیار هم مفید باشد.»

در این میان رویترز تلاش کرد با مقامات اسرائیلی تماس گرفته و نظر آنها را در این زمینه جویا شود که هیچ کدام حاضر به پاسخگویی نبودند. تنها ایگال بالمور، سخنگوی وزارت امور خارجه اسرائیل گفت: «در حاضر حاضر هیچ اظهار نظری در این زمینه نمی‌توانیم انجام دهیم.»

این در حالی است که برخی کارشناسان می‌گویند امریکا سال‌ها است با اعضای اخوان المسلمین روابط غیر رسمی داشته و حتی در دیداری که باراک اوباما در سال 2009 از مصر داشت برخی از نمایندگان اخوان المسلمین در پارلمان مصر در سخنرانی او در دانشگاه قاهره حاضر شدند و با نمایندگان کنگره امریکا نیز دیدار کرده و روابط نزدیکی بنا کردند.

عماد جاد، پژوهشگر مشهور مرکز مطالعات سیاسی و استراتژیک سیاسی الاهرام در این باره گفت: «امریکا از اخوان المسلمین مصر برای فشار به حماس برای پذیرفتن برخی موارد ضروری استفاده می‌کند.»

اخوان المسلمین از این دیدارها استقبال کرده است. محمد سعد الکتاتنی، سخنگوی اخوان المسلمین در گفتگو با رویترز، گفت: «ما در این دیدارها نگاهمان را برای امریکایی‌ها توضیح می‌دهیم ولی این بدان معنا نیست که ما به آنها اجازه می‌دهیم که در امور داخلی مصر دخالت کنند.»

 

نظر شما :