شیعیان از این مذاکرات ناامیدند

۱۰ تیر ۱۳۹۰ | ۰۰:۱۳ کد : ۱۴۲۲۸ اخبار اصلی
بحرین روز اول ژوئیه شاهد گفتگوهای مخالفان با حکومت خواهد بود. به رغم این که اکثریت کشور را شیعیان تشکیل می‌دهند و طبیعتا بارزترین جبهه مخالفان نیز شیعیان هستند، اما در جریان مذاکرات قرار است شمار اندکی از نمایندگان آنها حضور داشته باشند.
شیعیان از این مذاکرات ناامیدند
دیپلماسی ایرانی: بحرین روز اول ژوئیه شاهد گفتگوهای مخالفان با حکومت خواهد بود. به رغم این که اکثریت کشور را شیعیان تشکیل می‌دهند و طبیعتا بارزترین جبهه مخالفان نیز شیعیان هستند، اما در جریان مذاکرات قرار است شمار اندکی از نمایندگان آنها حضور داشته باشند. ظاهرا این بار پادشاه تصمیم گرفته به طور جدی با مخالفان پای میز مذاکره بنشیند چرا که در آستانه مذاکرات نیروهای نظامی خارجی به رهبری عربستان خاک بحرین را ترک می‌کنند و به پایگاه‌های خود در شمال شرقی عربستان خواهند رفت، این در حقیقت یکی از مهمترین شرایط مخالفان برای مذاکره با دولت مرکزی است.

با این حال و در حالی که چند روزی بیشتر به وعده پادشاه برای گفتگو باقی نمانده، سنی‌ها از مشارکت شیعیان مخالف در گفتگوهای ملی ابراز نگرانی کرده و مدعی شده‌اند که حضور آنها به نفع مصالح ایران خواهد بود. به گزارش خبرگزاری رویترز، این در حالی است که سنی‌ها سرکوب‌های اخیر حکومت بحرین علیه شیعیان را که خواستار مطالبات ساده اجتماعی‌شان از حکومت هستند به شدت حمایت می‌کنند به گونه‌ای که در مناطق سنی‌نشین هنوز بیلبوردهای بزرگ سنیان که خواستار اشد مجازات اعدام برای مخالفان شیعه دستگیر شده، هستند، مشاهده می‌شود.

سنی‌ها در حالی صحبت از سود بردن ایران از مذاکرات شیعیان با حکومت می‌کنند که سرکوبی که علیه شیعیان توسط حکومت سنی این کشور که کاملا مورد حمایت همه جانبه عربستان سعودی است، انجام می‌شود نیز بیش از همه در راستای منافع طیافه‌گرای عربستان سعودی است.

دعوتنامه حضور در گفتگوها برای 300 نفر فرستاده شده است و این در حالی است که صدها نفر از فعالان سیاسی مخالف حکومت که در میان آنها نمایندگان شیعی پارلمان نیز حضور دارند، همچنان در زندان به سر می‌برند و این مسئله باعث شده تا مخالفان چندان امیدی به نتیجه‌بخش بودن مذاکرات نداشته باشند. این در حالی است که پادشاه که در اول ژوئن دستور به لغو وضعیت فوق العاده داد و با برخی از رهبران مخالف شیعه مذاکره کرد، ابراز داشته که تمامی نقاط اختلافی را می‌توان در طول مذاکرات حل و فصل کرد.

شادی حامد، یکی از پژوهشگران موسسه بروکینگز می‌گوید: «با توجه به وضعیت فعلی انتظار ایجابی بودن مذاکرات چیزی در حد محال است. به ویژه این که هنوز هیچ تضمینی برای توقف دادگاه‌های فرمایشی و مجازات معترضان شیعی داده نشده و این مسئله می‌تواند فضای مذاکرات را به شدت سنگین کند.»

نزدیک به دو هزار نفر از مخالفان حکومت بحرین در زندان به سر می‌برند و این در حالی است که حکومت بحرین نیز تا کنون ده‌ها دادگاه نظامی برگزار کرده و احکام سنگینی را علیه معترضان زندانی صادر کرده است.

در همین رابطه جمعیت وفاق بحرین اعلام کرده است که در صورتی که مذاکرات نتیجه‌بخش نباشد نمی‌تواند از مردم نخواهد که به تظاهرات خود علیه حکومت ادامه ندهند.

خلیل مرزوق، سخنگوی جمعیت وفاق اسلامی در این باره گفت: «وضعیت جاری اسف‌بار است. مردم اعتماد خود را نسبت به نتیجه‌بخش بودن این مذاکرات از دست داده‌اند و معتقدند که حکومت نمی‌خواهد مشکلاتشان را حل کند و نمی‌دانند چگونه مخالفان می‌خواهند بر امور مسلط شوند.»

پس از لغو وضعیت فوق العاده به دستور پادشاه بحرین تظاهرات اعتراضی مردم از سر گرفته شده و تقریبا هر روز شهرهای مختلف بحرین شاهد تظاهرات ضد حکومتی است.

در همین هفته گذشته بود که دادگاه نظامی بحرین حکم حبس ابد برای 8 زندانیان دستگیر شده توسط حکومت داد. این 8 نفر وابسته به جریان‌های سیاسی نه چندان معروف مخالفان حکومت هستند که در طول تظاهرات مردم علیه حکومت بحرین شعارهای تند می‌دادند و خواستار سرنگونی نظام بودند. 

یکی از مخالفت‌های اصلی شیعیان این است که مجلس شورایی که اعضای آن توسط پادشاه تعیین می‌شود قادر است همه دستورهای به تصویب رسیده مجلس نمایندگان را لغو کند. جمعیت وفاق ملی که مهم‌ترین جریان مخالف حکومت است صاحب 18 کرسی از 40 کرسی پارلمان است و خواستار مذاکره مستقیم و بی‌واسطه با پادشاه شده ‌است.

قرار است در مذاکرات مخالفان حکومت هر کدام از 7 جریان مخالف حکومت 35 نماینده داشته باشند که به طور کلی شامل 300 نفر می‌شوند.

 

نظر شما :