امید به بازگشت آرامش در روابط ایران و عربستان

۰۸ تیر ۱۳۹۰ | ۲۰:۳۴ کد : ۱۴۲۱۴ اخبار اصلی
در آستانه آغاز گفتگوهای آشتی ملی بحرین، نیروهای عربستانی تصمیم گرفته‌اند که خاک بحرین را ترک کرده تا زمینه‌های مذاکرات حقیقی برای بازگشت آرامش به بحرین مهیا شود.
امید به بازگشت آرامش در روابط ایران و عربستان
دیپلماسی ایرانی: در آستانه آغاز گفتگوهای آشتی ملی بحرین، نیروهای عربستانی تصمیم گرفته‌اند که خاک بحرین را ترک کرده تا زمینه‌های مذاکرات حقیقی برای بازگشت آرامش به بحرین مهیا شود.

منابع مطلع به پایگاه خبری تحلیلی ایلاف تاکید کرده‌اند که این عقب‌نشینی جزئی و تاکتیکی خواهد بود و این نیروها به عنوان نیروهای حافظ نظام به دستور نیروهای مسلح بحرین در این کشور باقی خواهند ماند.

به گفته این منابع عقب‌نشینی این نیروها از سوی رهبران شورای همکاری خلیج ]فارس[ و مقامات بحرینی به طور رسمی اعلام نخواهد شد اگر چه به اعتقاد آنها دیگر اوضاع منامه و مناطق دیگر بحرین نگران‌کننده نیست. آنها همچنین می‌گویند که باید از حوادث گذشته عبور کرده و اتفاقات ماه فوریه را جزئی از گذشته دانست.

اعتراض مردم بحرین نسبت به اجحاف و تبعیضی که نسبت به آنها از سوی هیئت حاکمه و دولت این کشور می‌شود، از ماه فوریه گذشته رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفت که در پی آن نیروهای نظامی شورای همکاری موسوم به سپر دفاع جزیره برای سرکوب آنها به بحرین سرازیر شدند.

درباره عقب‌نشینی تاکتیکی از مناطق کوچک مقام‌های عربستانی که ایلاف ذکر کرده خواسته‌اند نامشان برده نشود، گفته‌اند که در نبود آنها مسئولیت تامین امنیت به نیروهای امنیتی بحرین محول خواهد شد. آنها همچنین تاکید کرده‌اند که در حال حاضر نیز قسمت اعظم حفاظت از مناطق و تاسیسات حساس به نیروهای بحرینی سپرده شده است.

در حال حاضر این نیروها در حال عقب‌نشینی به شهر حفر الباطن در شمال شرقی عربستان هستند و گفته می‌شود خروج آنها تا روز دوشنبه هفته آینده تکمیل خواهد شد.

این در حالی است که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس همچنان مدعی‌اند که هنوز از بابت ایران خود را مورد تهدید می‌دانند اگر چه تن به عقب‌نشینی از عربستان داده‌اند. علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان هفته گذشته بار دیگر نسبت به اوضاع جاری در بحرین هشدار داده بود و گفته بود که تهران نمی‌تواند بیش از این دست بسته بنشیند و نظاره‌گر باشد. به اعتقاد جمهوری اسلامی ایران هدف از اعزام نیروهای نظامی موسوم به سپر دفاع جزیره به بحرین سرکوب شیعیان بحرینی که اکثریت این کشور را تشکیل می‌دهند، بوده است.

با تمام این احوال به نظر می‌رسد که با این اقدام کشورهای عرب شورای همکاری خلیج فارس تا اندازه‌ای از فضای پرتنش سیاسی حاکم میان ایران و کشورهای عربی به ویژه عربستان کاسته شود. خصوصا این که بر اساس دستور پادشاه بحرین مبنی بر لغو وضعیت فوق العاده و آغاز گفتگوهای آشتی ملی که قرار است دو روز دیگر یعنی اول جولای انجام شود، پیش‌بینی می‌شود باز هم فضای پر التهاب جاری تلطیف شود. خروج نیروهای سپر دفاع جزیره یکی از اصلی‌ترین شرایط مخالفان برای مذاکره با حکومت بحرین است.

از سوی دیگر روزنامه الشرق الاوسط، چاپ لندن از نشست کشورهای سازمان کنفرانس اسلامی در آستانه، پایتخت قزاقستان که روزهای دوشنبه و سه‌شنبه برگزار شده، گزارشی تهیه کرده و به سراغ علی‌اکبر صالحی رفته است. صالحی در گفتگو با الشرق الاوسط گفته است که تهران تمایل دارد روابط خود با عربستان را مجددا به حالت عادی بازگردد. وی همچنین گفته است که سوء تفاهمی که میان ایران و عربستان وجود دارد به دلیل عدم دیدار مستقیم مقام‌های دو طرف است و تحولات اخیر نیز یکی دیگر از اسباب تخریب روابط میان تهران و ریاض محسوب می‌شود.

وی مانورهای نظامی اخیر ایران را علیه هیچ کدام از کشورهای منطقه ندانست و گفت که این مانورها سالی سه یا چهار بار انجام می‌شوند و صرفا جنبه‌های آموزشی دارند.

صالحی درباره این که به اعتقاد او چه وقت قطعی روابط ایران و عربستان پایان می‌گیرد، گفت: «ایران و عربستان دو کشور بزرگ و مهم جامعه جهانی و جهان اسلام هستند و هیچ مشکلی در روابط دو جانبه آنها وجود ندارد. اختلاف‌های دو طرف بیشتر اختلاف نظر سر برخی اموری است که مختص به دو کشور نیست و برگفته از تحولات منطقه است.»

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که روابط ایران و عربستان هر چه سریع‌تر بهبود یابد و با نگاهی رو به آینده تحکیم و گسترش یابد.    

 

نظر شما :