دولت عراق مصمم برای برچیدن اردوگاه اشرف است

۰۱ تیر ۱۳۹۰ | ۲۱:۴۴ کد : ۱۴۰۱۹ اخبار اصلی
گفتگوی دیپلماسی ایرانی با محمد کرمی‌راد، عضو کمسیون سیاست خارجی مجلس.
دولت عراق مصمم برای برچیدن اردوگاه اشرف است

پایگاه اشرف دیگر جایی در عراق ندارد. این جمله معترضه از روابط ایران و عراق ویژه است، جمله‌ای است که وزیران امور خارجه عراق و ایران به عنوان نتیجه دیدار خود اعلام کردند. از فرودین سال 1308 بود که هیات حسن نیت از سوی پادشاهی عراق به ایران اعزام شد و روابط دوجانبه شکل گرفت. تاریخ روابط میان دو کشور همسایه ایران و عراق نشان می‌دهد که فراز و نشیب این روابط وابسته به تغییر اوضاع سیاسی کشور عراق بوده است. یکی از مسایل عمده در مذاکرات میان ایران وعراق مسایل مرزی بوده که به نظر می‌رسد با روی کار آمدن دولت مردمی نوری‌المالکی تنش میان دو کشور رو به افول گذاشته است. وزیر امور خارجه عراق هوشیار زیباری در سفری که به ایران داشته با همتای خود دیدار کرده و درباره موضوعات متفاوتی مذاکره شده است. از محمد کرمی‌راد، عضو کمسیون سیاست خارجی مجلس، اهداف این سفر راجویا شدیم.

اهداف سفر وزیر امورخارجه عراق به ایران چه بوده است؟

پس از استقرار دولت منتخب عراق که آقای نوری‌المالکی است و پس از‌آن کشکمش‌هایی که انجام گرفت، خوشبختانه کشور عراق ثبات خوبی را پیدا کرده است. بنابراین مباحث و مذاکرات میان ایران و عراق نیز درباره موضوعات متفاوتی صورت می‌گیرد.

سفر آقای هوشیار زیباری، وزیرامورخارجه عراق به ایران نیز پیرامون مسایل متعددی ازجمله مسایل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی بوده است. همچنین درمورد دعوت مجلس جدید عراق که احتمالا  در ماه آینده از دوطرف یعنی هم طرف ایرانی و هم عراقی خواهد شد، نیز مذاکراتی شده است .

دو طرف مذاکره‌کننده ایران و عراق درباره سایر مناسباتی که مربوط به وزارتخانه‌ها می‌شود از قبیل وزارت نیرو نیز به تبادل نظر پرداختند. به اضافه اینکه مباحث ارزشمندو بسیار اساسی‌تری از گذشته مطرح شد که امید است این مناسبات همچنان ادامه پیدا کند. ایران و عراق روابط دوستانه و برادرانه بسیارخوبی باهم دارند که امیدواریم ادامه پیدا کند.

هوشیار زیباری از عدم تمدید توافقنامه امنیتی با امریکا خبر داده است، تا چه اندازه این امر اتفاق خواهد افتاد؟

آقای زیباری به این موضوع اشاره کرده است که با توجه به قراردادی که با امریکا داشتند، این قرارداد تا پایان سال میلادی اعتبار خواهد داشت و قابل تمدید هم نخواهد بود.

درباره مساله گردوغبار که یکی از مسایل  اخیر مورد بحث میان ایران و عراق بوده است در این دیدار هم مذاکراتی انجام شد، تا چه اندازه می‌توان به نتایج آن امیدوار بود؟

امید است که این مذاکرات به نتیجه برسد، چراکه ایران پس از این همه پیگیری‌ها و تخصیص اعتبار و بودجه باید مکانیزهای عملی و اجرایی را به سرعت دنبال کند و انشالله شاهد باشیم که اقدامات اولیه صورت بگیرد تا مردم از رنجی که از این موضوع می‌برند، رهایی پیدا کنند.

مساله مجاهدین نیز یکی از موضوعات مهمی است که همیشه درباره آن صحبت بسیار شده است، با توجه به وعده دولت عراق مبنی بر برچیده شدن اردوگاه اشرف تا پایان امسال تا چه اندازه باید به این وعده امید داشت؟

دولت عراق مصمم است و این کار را انجام خواهد داد، با وجود مخالفت‌هایی که درگذشته انگلیس و امریکا نسبت به این موضوع نشان دادند، اما رایزنی‌ها و فشارهایی از سوی دولت و مجلس عراق انجام گرفته که از وجود این پایگاه در کشورشان شکایت کردند. بنابراین به نظر می‌رسد راه مقاومت کشورهای اروپایی و کسانی که از مجاهدین حمایت می‌کنند ، بسته شده است.    


نظر شما :