لابی ایران علیه آمانو

۳۱ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۵:۲۲ کد : ۱۳۹۶۳ سرخط اخبار
 دیپلماسی ایرانی: فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از آژانس بین المللی انرژی اتمی خواست به جای توجه به موضوعات بی اساس به امنیت هسته‌ای بپردازد.

 

اظهارات وی در زمانی مطرح می‌شود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود برای نخستین بار به طور صریح به احتمال ماهیت نظامی فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی اشاره کرده است.

 

عباسی که در راس هیاتی عالی‌رتبه برای شرکت در کنفرانس امنیت هسته‌ای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به وین، مقر آژانس، سفر کرده است در اظهارات خود بی توجهی یوکیا آمانو به بحث امنیت هسته‌ای را مورد انتقاد قرار داد. این در حالی است که گزارش 9 صفحه‌ای آژانس در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران به امضاء و تایید آمانو رسیده است.

 

خبرگزاری فرانسه به نقل از دو مقام غربی شرکت کننده در این کنفرانس گزارش داد که ایران به همراه تعداد معدودی کشور‌های دیگر در صدد لابی برای به چالش کشیدن آمانو در بحث امنیت هسته‌ای است.

جمهوری اسلامی اظهارات اخیر آمانو را ناشی از فشار آمریکا توصیف کرده و همچنان بر صلح‌آمیز بودن اهداف هسته ای خود تاکید دارد.

 

به گزارش این خبرگزاری فرانسوی، واشینگتن هم اکنون در راس تلاش‌ها برای افزایش فشار‌های بین‌المللی بر ایران به منظور راضی کردن تهران به دست کشیدن از فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم قرار دارد.

 

عباسی با اشاره به فشار ایالات متحده اظهار داشت: آمانو باید همه تلاش خود را بر موضوع امنیت انرژی هسته‌ای معطوف کند. وی در ضمن از اتکای آژانس به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران نیز انتقاد کرد.

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از برخی منابع ، پس از انتشار گزارش اخیر آمانو در مورد ایران، جمهوری اسلامی به همراه کشور‌هایی نظیر ونزوئلا و کوبا در صدد تضعیف موضع آمانو به اتهام جانبداری از سیاست‌های آمریکا برآمده است. حتی برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که نمایندگان این کشور‌ها در نشست پشت درهای بسته آژانس به فقدان مدیریت آمانو پس از ماجرای نشست مواد رادیواکتیوی از نیروگاه فوکوشیما ژاپن اشاره کرده‌اند.

نظر شما :