سوال‌هایی که صالحی از خودش می‌پرسد

۲۹ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۹:۳۰ کد : ۱۳۸۹۵ اخبار اصلی
با استعفای دبیرکل شورای عالی ایرانیان خارج از کشور و رفتن او به وزارت امور خارجه، موج حمله ها و انتقادهای مخالفان اصولگرای دولت نیز همراه با او روانه دستگاه دیپلماسی شده است.
سوال‌هایی که صالحی از خودش می‌پرسد

دیپلماسی ایرانی: تا دیروز بیشترین توجه مخالفان اصولگرای دولت که البته مخالف کل دولت نیستند و به جریانی درون دولت انتقاد و اعتراض دارند، متوجه وزارت نفت و موضوع ادغام وزارتخانه ها بود. این طیف که جریان مخالف خود را در دولت "انحرافی" می نامد، نگران تصدی گری پست های مهم و کلیدی از سوی آنهاست و از این رو هم در مجلس و هم در سایر نهادها و تریبون هایی که در اختیار دارد می کوشد جلوی آنچه قدرت گیری و پیشروی بیشتر این گروه می خواند را بگیرد. البته آنها می گویند این گروه اندک شمار است.

پس از آنکه غائله های مربوط به اسفندیار رحیم مشایی و قهر و آشتی های پس از استعفا و بازگشت وزیر اطلاعات تا اندازه ای فروکش کرد و ماجرای انتصاب محمد علی آبادی به عنوان وزیر نفت و ریاست سالیانه اوپک هم موقتا از سر دولت گذشت، حالا قضیه بازگشت محمد شریف ملک زاده به وزارت خارجه - آن هم در قالب معاون اداری و مالی - صدای جریان منتقد دولت را درآورده و تعدادی از نمایندگان مجلس تهدید به استیضاح علی اکبر صالحی کرده اند. این عده معتقدند چنین تصمیمی فرای خواست و اراده وزیر خارجه انجام شده ولی او باید شخصا ملک زاده را برکنار کند تا تیغ استیضاح نمایندگان مجلس را از خود دور کند.

برخی منابع رسمی در شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور، استعفای محمد‌شریف ملک‌زاده دبیرکل این شورا را تائید و عنوان کردند که او از وزارت خارجه مامور به این شورا در نهاد ریاست جمهوری بوده و حالا طبق خواسته خود قصد دارد به محل ماموریت سابقش بازگردد. او قرار است در پستی قرار بگیرد که پیشتر حسین فرحی آن را بر عهده داشت.

خبرگزاری فارس که زاویه زیادی با جریان منتسب به اسفندیار رحیم مشایی پیدا کرده، درباره او می نویسد: ملک زاده از عناصر مرتبط با جریان انحرافی است که عملکرد وی در شورای عالی ایرانیان با انتقاد‌های بسیاری رو‌برو بوده است.

این رسانه اصولگرا که در شش سال گذشته حمایت بی چون و چرایی از دولت محمود احمدی نژاد داشته است ادامه می دهد: صاحب‌نظران مسائل سیاسی، واگذاری پست حساس معاونت اداری و مالی وزرات خارجه به ملک‌زاده را در حالی که مجلس شورای اسلامی تحقیق و تفحص از عملکرد مسئولان شورای عالی ایرانیان را از سال گذشته آغاز کرده است، انتصاب مسئله‌داری تلقی می‌کنند که حرف و حدیث‌های زیادی را به همراه خواهد داشت.

براساس آنچه این خبرگزاری منتشر کرده است، محمد شریف ملک‌زاده یکی از مدیران عبدالله جاسبی در دانشگاه آزاد اسلامی بوده و با حکم مستقیم او به عنوان عضو علی‌البدل هیئت تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات انتظامی اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد منصوب شده بود. وی همچنین رئیس مرکز اطلاع‌رسانی دانشگاه آزاد و مشاور جاسبی بوده است. اسفندیار رحیم‌مشایی پس از اینکه رئیس دفتر احمدی نژاد شد طی حکمی ملک‌زاده را به عنوان رئیس شورای صیانت از حقوق شهروندی ایرانیان خارج از کشور منصوب کرد. وی در ادامه به عنوان دبیر شورای عالی رسیدگی به امور ایرانیان خارج از کشور منصوب شد. ملک‌زاده در دولت نهم معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بود و از دیگر پست‌های وی می‌توان به ریاست بر هیئت مدیره شرکت نفت ایرانول اشاره کرد.

حالا یک عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با زیر فشار گذاشتن شخص وزیر خارجه تلاش دارد تا از این طریق دست ملک زاده را از مسئولیت تازه اش کوتاه کند. محمد دهقان به خبرگزاری مهر گفته است: امیدواریم صالحی در سریع ترین زمان ممکن ملک زاده را عزل کند و استقلال رای خود را حفظ کند و فشار جریان انحرافی را بشکند. قطعا اگر این اتفاق نیفتد مجلس به سمت استیضاح وزیر امور خارجه پیش خواهد رفت.

به نظر می رسد این فشارها به این دلیل صورت می گیرد که اصولگرایان مخالف طیف رحیم مشایی، انتظارات خود را از احمدی نژاد برآورده شده نمی بینند و بلکه برعکس شاهد ادامه سیاست های پیشین او و اعتماد و اصرارش به حفظ افراد نزدیک به مشایی هستند. محمد دهقان درباره انتصاب ملک زاده به عنوان معاون اداری مالی وزارت خارجه گفته است: جریان انحرافی با یک برنامه حساب شده به دنبال این است تا تمام وزارتخانه ها را در اختیار بگیرد. هم اکنون نیز شاهدیم برخی وزارتخانه های مهم را دچار اختلال و رکود کرده است و هیچ فردی بدون تایید جریان انحرافی نمی تواند به عنوان وزیر معرفی شود.

به گفته وی، برخی وزارتخانه‌های کلیدی مورد طمع این جریان است. دهقان می گوید: اخیرا متوجه شدیم بعد از موازی کاری در موضوع شورای عالی ایرانیان این جریان به وزارت امور خارجه نفوذ کرده تا افراد خود را در این وزارتخانه نصب کند تا بتواند اهداف این جریان را پیاده کند. اقدامات جریان انحرافی به نفع نظام نیست و تاکنون نیز نظام جمهوری اسلامی سکوت و تحمل بسیاری به خرج داده اما این جریان از تحمل و بزرگ منشی نظام سوءاستفاده کرده و بی پروا به سمت اهداف خود پیش می رود.

وی تاکید کرده است: مجلس شورای اسلامی درخصوص این مسئله بی تفاوت نخواهد ماند و موضع فعال خود را نشان می دهد و لذا اولین هشدار را به وزیر خارجه می دهیم چرا که صالحی از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفته و وزیر نظام جمهوری اسلامی است و نباید در حالت انفعالی خود را در اختیار جریان انحرافی قرار دهد و آنچه را این جریان به وی دیکته می کند بپذیرد.

اکنون علی اکبر صالحی که به شهادت خیلی از کارشناسان، بدون ادعا و حاشیه سایر وزیران دولت احمدی نژاد، کار کرده و به خصوص در جریان تحولات اخیر منطقه و اختلافات ایران و اعراب همه کوشش خود را برای تثبیت جایگاه ایران و حفظ مناسبات با دول خارجی مصروف داشته، ناخواسته در جریان اختلاف های سیاسی میان اصولگرایان و در معرض انتقاد و تهدید به استیضاح قرار گرفته و اگر انتقادات نسبت به او شدیدتر و وسیع تر شود، باید دیپلماسی بیمار ایران را وانهاده و چاره ای برای امور دیوانی و دستگاهی خود بیندیشد. او حالا از خود می پرسد آیا وزیران پیش از او نیز در قبال عزل و نصب های متعدد معاونین و مدیرانشان باید با مجلس مشورت می کردند؟ آیا منوچهر متکی که بیشترین عزل و نصب ها را در دستگاه وزارت خارجه انجام داد و بسیاری از نیروهای کارآمد و باتجربه را از این وزارتخانه کلیدی کشور کنار گذاشت، مورد سوال و انتقاد قرار گرفت؟ آیا مجلس امروز آن مجلس سابق نیست؟ آیا امور دستگاه دیپلماسی با منوچهر متکی و یارانش، ایده آل و بدون نقص پیش می رفت؟ آیا انتصاب معاونان – متعلق به هر جریان و گرایش درون نظام – جزو اختیارات وزیر نیست؟ آیا تهدید به استیضاح او عملی می شود یا صرفا جنبه فشار به احمدی نژاد دارد؟ و...

و امروز عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرده است: اگر متوجه شویم بعد از هشدارهای بسیار، وزیری در حال فعالیت است که دچار انفعال است و قصد دارد سرنوشت وزارتخانه مهمی مانند وزارت امورخارجه را در اختیار جریان انحرافی قرار دهد مجلس قطعا از اقدامات قانونی استفاده خواهد کرد. امیدواریم صالحی در سریع ترین زمان ممکن ملک زاده را عزل کند و استقلال رای خود را حفظ کند و فشار جریان انحرافی را بشکند و قطعا اگر این اتفاق نیفتد مجلس به سمت استیضاح وزیر امور خارجه پیش خواهد رفت.


نظر شما :