ایرانی که غربی ها از تصور آن هم می ترسند

۲۸ خرداد ۱۳۹۰ | ۲۰:۳۵ کد : ۱۳۸۶۰ اخبار اصلی
تهران می خواهد به جهانیان اثبات کند که او با نه کشور دارای قدرت هسته ای هیچ تفاوتی ندارد.
ایرانی که غربی ها از تصور آن هم می ترسند
دیپلماسی ایرانی: ایران و باز هم ایران در صدر تحلیل های بین المللی قرار گرفته است. هرگاه بن بستی در مذاکرات صلح میان فلسطین و رژیم صهیونیستی به وجود می آید این ایران است که در صدر تحلیل ها قرار می گیرد و چگونگی تاثیر گذری آن بر این روند و تاثیرپذیری آن از این بن بست. هرگاه کشورهای عربی تمرین دموکراسی و مشق آزادی خواهی می کنند باز نقش ایران در شکل گیری این خیزش ها و سناریوهای پیش روی تهران در این خصوص مد نظر گرفته می شود. این بار نیز از سرزمین های اشغالی تا بریتانیا و ایالات متحده نویسندگان بسیاری از خود این سوال را مطرح می کنند که اگر ایران نخستین بمب هسته ای خود را آزمایش کند، جامعه جهانی باید چه عکس العملی از خود نشان دهد؟

سایت Forbs  نیز با طرح این سوال ادامه می دهد: اگر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر خلاف تمام تحریم ها به نوعی بتواند برنامه هسته ای ایران را به سمت تسلیحاتی شدن پیش ببرد غرب با حقیقتی روبه رو خواهد شد که در این سال ها از آن فرار کرده و یا چهره آن را پوشانده است. سالهاست که همگان از خانه شماره ده نشین های لندن تا کاخ سفید نشین ها و ساکنان در تل آویو تنها و تنها در حرف ایران را تهدید کرده اند و در نتیجه پتانسیل این کشور برای دستیابی به تسلیحات هسته ای را نادیده گرفته اند!

در شرایطی که ایران هم نخستین بمب هسته ای خود را امتحان کند، بازارهای جهانی چند روزی را در نوسان خواهند گذراند و سپس مجددا به حالت عادی بازخواهند گشت. بهای نفت خام و گاز هم شاید نوسان چند روزه ای را تحمل کند اما باز راه نزولی را در پیش خواهد گرفت. کشورهای عربی برای بقای در سطح بین المللی به نف وابسته تر از پیش خواهند شد و غربی ها هم به فکر تامین منابع انرژی ثابت برای رفع نیازهای روزمره خود خواهند افتاد.البته هر دو گروه عرب و غربی هم دیگر به فکر به چالش کشیدن ایران هسته ای نخواهند افتاد.

این سایت در ادامه می نویسد: در ماه فوریه سال 2011 میلادی ، سرویس های اطلاعاتی ایالات متحده ادعا کردند که دولتمردان ایرانی هنوز تصمیم خود را برای قدم زدن در مسیر نیل به تسلیحات هسته ای عملی نکرده اند. تا همین امروز ایران بر سر میز مذاکرات نوعی سیاست تلفیقی از تهاجم و تدافع را اتخاذ کرده است. نویسنده این مطلب ادعا می کند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه ای تاکید کرده که ایران نباید از تبعات داخلی و خارجی خروج از خطوط قرمز تعیین شده توسط غرب در حوزه هسته ای واهمه ای داشته باشد.

این سایت با اشاره به سابقه برنامه هسته ای ایران می نویسد: ایران از زمان حکومت خاندان پهلوی برنامه هسته ای خود را آغاز کرده بود و پس از هشت سال جنگ تحمیلی با عراق و بمباران های شیمیایی بخش هایی از جنوب این کشور به لزوم دستیابی خود به فناوری هسته ای اذعان کرد. حمله ایالات متحده به افغانستان و عراق به ایرانی ها برای دستیابی حداقلی به علم تولید تسلیحات هسته ای بهانه خوبی داد. نآارامی ها در مرزهای شرق و غربی ایران این کشور را به استرس انداخت. برخی تحلیل گران ادعا می کنند که ایرانی ها به الگوی کره شمالی توجه کرده اند که توانست با دستیابی به تسلیحات هسته ای جهانیان را در عمل انجام شده قرار دهند .  لیبی هم الگوی خوبی برای ایرانی ها شده است. معمر قذافی تسلیحات هسته ای خود را دو دستی تقدیم آقایان کرد و اکنون برای ادامه حیات از این سو به آن سو پناه می برد. ایران اکنون از شوک ویروس اینترنتی استاکس نت در آمده و باز در مسیر پیشرفت هسته ای قرار گرفته است. ایرانی ها به صراحت از تلاش خود برای افزاش حجم اورانیوم غنی سازی شده سخن می گویند و تاکید کرده اند که به دلیل حملات ویروسی آمریکا و اسراییل به نیروگاه نطنز قصد دارند برنامه های خود را به مکان امن تری منتقل کنند.

نویسنده این مطلب در ادامه می نویسد: ایرانی ها اکنون به این نتیجه رسیده اند که روز پس از اعلام دستیابی به تسلیحات هسته ای هم درست مانند هر روز دیگری خواهد بود و البته تنها یک تفاوت دارد و آن هم حس اطمینان به خاطر ایرانی ها است. رئیس جمهوری ایران بارها و بارها تاکید کرده است که هیچ کشور غربی حق ندارد درخواست توقف غنی سازی اورانیوم را به ایران بدهد. تلاش های کشورهایی مانند عربستان سعودی و اردن برای ربط دادن اعتراض های مردمی داخلی خود به ایرانی ها هم بر بیم تهران از همسایگانی که به دوستی شان اطمینانی نیست افزوده است.

نویسنده این مطلب در نهایت می نویسد: چه ایرانی ها به نیت خود برای دستیابی به تسلیحات هسته ای اعتراف کنند و چه آن را در خفا نگاه دارند یک چیز بر همگان عیان است و آن هم این حقیقت است که تهران هسته ای تبدیل به حقیقتی اجتناب ناپذیر شده است. تهران می خواهد به جهانیان اثبات کند که او با نه کشور دارای قدرت هسته ای هیچ تفاوتی ندارد. 


نظر شما :