مجله هفته/ در حاشیه خبرهای ایرانی

۲۷ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۸:۰۸ کد : ۱۳۸۰۴ اخبار اصلی
در این بخش می خوانید: محدودالتصویری سید حسن خمینی، دو سناریوی سودآور شدن فرودگاه ها، علی‌آبادی قابلیت حضور در اجلاس اوپک را ندارد و...
مجله هفته/ در حاشیه خبرهای ایرانی
لغو ممنوعیت خروج خبرنگار صداوسیما از ایتالیا

 

به گزارش واحد مرکزی خبر از رم، قاضی تحقیقات مقدماتی دادستانی میلان حکم ممنوعیت خروج از کشور آقای "حمید معصومی نژاد" خبرنگار واحد مرکزی خبر در ایتالیا و آقای "علی دمیرچی لو" شهروند ایرانی را لغو کرد.

سید محمد علی حسینی سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا گفت: با تلاش ها و پیگیری‌های مستمر به عمل آمده، براساس درخواست دادستانی کل میلان، دادسرای این شهر در حکمی ممنوعیت خروج از کشور این دو شهروند ایرانی را لغو کرده است. به گفته حسینی براساس این حکم، خبرنگار واحد مرکزی خبر و علی دمیرچی لو می توانند مانند دیگر شهروندان ایرانی از کشور ایتالیا خارج و براساس موازین قانونی به این کشور بازگردند. پلیس ایتالیا 12 اسفند 1388 حمید معصومی نژاد خبرنگار صداوسیما و علی دمیرچی لو را به اتهام واهی قاچاق اسلحه بازداشت و روانه زندان کرد.

 

مشکل جدید دانشجویان ایرانی در هند

 

رایزن علمی ایران در هند و شبه قاره فهرستی شامل 29 دانشگاه علوم پزشکی هند را که در دو گروه عالی و خوب تقسیم‌بندی شده است به وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد کرده تا در فهرست دانشگاه‌های معتبر هند در زمینه علوم پزشکی بازنگری صورت گیرد.

محمدحسین کریم در گفتگو با مهر با بیان این خبر گفت: بر اساس افق‌های سند چشم‌انداز 20 ساله نظام و اهداف نقشه جامع علمی کشور و با توجه به درخواست وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و به دنبال مذاکره با معاونین آموزشی دانشجویی وزارت علوم و بهداشت، دانشگاه‌های علوم پزشکی و غیرپزشکی هند مورد بازنگری و ارزشیابی جدید قرار گرفته‌اند.

کریم از احتمال حذف برخی دانشگاه‌های درجه 2 وزارت علوم مانند دانشگاه آندرا وایزک از فهرست دانشگاه‌های معتبر خبر داد و گفت: این حذف در صورت عدم رفع مشکلات دانشجویی و اقامتی دانشجویان ایرانی تا پایان سال صورت می‌گیرد.

وی افزود: ضرورتی ندارد دانشجویان ایرانی و دولت برای دوره‌های تحصیلی پائین و دانشگاه‌های مسئله‌دار در خارج از کشور هزینه ناخواسته و بی‌مورد کنند. البته نظارت و ساماندهی همراه با بررسی و ارزیابی سالانه دانشگاه‌های هند وظیفه نماینده وزارت‌خانه‌های علوم و بهداشت ایران و سرپرست دانشجویان ایرانی در هند و کشورهای شبه قاره است.

 

مراد از دمکراسی گردش قدرت در میان نخبگان است

 

رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور گفت: نخبگان افراد بانفوذی هستند که جماعت بزرگی را رهبری و هدایت می‌کنند و یا به تعبیری دیگر اقلیت‌هایی هستند که به دلیل برتری‌های فکری و علمی از بقیه تفکیک می‌شوند و امروز به دلیل فراگیری علم دامنه نخبگی گسترش پیدا کرده است. براین اساس در هر جامعه‌ای یک گروه ممتاز وجود دارد که به دلیل امتیازاتی که دارند از عموم مردم تمیز داده می‌شوند و جامعه برای اداره آمورش به چنین انسان‌هایی نیازمند است.

تقوی افزود: یکی از عوامل تحول در جامعه نخبگان هستند؛ چراکه به خاطر نفوذشان در جامعه می‌توانند تأثیرات زیادی را بر مردم بگذارند و در حقیقت در کرنش تاریخی جامعه موثر خواهند بود.

تقوی تصریح کرد: امروز وقتی از دموکراسی صحبت می‌کنیم، مراد گردش قدرت در میان نخبگان است و در انتخابات‌های مختلف نیز مردم معمولا اختیارات خود را در حوزه‌های مختلف به نمایندگانشان می‌سپارند که از شایستگی و نخبگی لازم برخوردارند. در این میان این سوال مطرح است که آیا به این دلیل که آنها دارای تجربه و دانش و توانایی‌های خاص هستند، مردم باید چشم‌بسته از آنها تبعیت کنند و پاسخ این سوال این است که تأثیرپذیری نخبگان رافع مسوولیت افراد نمی‌شود و روز قیامت هم نمی‌توان گناه یا خطایی که در این راه انجام شده را به گردن نخبگان انداخت.

 

ایران سوخت هواپیما صادر می‌کند

 

معاون وزیر نفت با اشاره به امضای توافق نامه جدید بین ایران و افغانستان برای صادرات بنزین و گازوئیل از آغاز صادرات سوخت هواپیما خبر داد و اعلام کرد: در صادرات فرآورده های نفتی هیچ‌گونه تخفیفی نمی‌دهیم.

علیرضا ضیغمی با اشاره به انجام دور جدید مذاکرات نفتی ایران و افغانستان در تهران، گفت: توافقنامه اولیه ای برای صادرات 300 هزار تن انواع فرآورده های نفتی بین مقامات دو کشور امضا شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با تاکید بر اینکه مطابق با این توافق نامه قرار است 70 درصد صادرات فرآورده نفتی صادراتی به افغانستان را گازوئیل تشکیل دهد، تصریح کرد: 20 درصد حجم صادرات سوخت مایع به این کشور همسایه را بنزین و 10 درصد را سوخت هوایپما تشکیل خواهد داد.

 وی با اعلام اینکه تا چند هفته آینده قرارداد نهایی بین دو کشور با حضور سرپرست وزارت نفت و وزیر تجارت و صنایع افغاستان برای صادرات فرآورده های نفتی امضا خواهد شد، اظهار داشت: افغانستان برای خرید سالانه 2 میلیون تن فرآورده های نفتی از ایران اعلام آمادگی کرده است.

 

روسیه و ایران خط ارتباطاتی پرسرعت "اروپا- پرشیا" را تاسیس می کنند

 

سخنگوی وزارت ارتباطات روسیه اعلام کرد روسیه و ایران در جریان سفر وزیر ارتباطات و وسایل ارتباط جمعی روسیه به تهران روز چهارشنبه توافقنامه احداث خط ارتباطاتی پرسرعت ترانزیت "اروپا-پرشیا" را امضا کردند. "ایگور شگولف" در مراسم امضای این توافقنامه اعلام کرد: " منافع دو کشور توسعه ارتباطات دوجانبه به ویژه هم اکنون که فناوری های ماهواره ای و بی سیم توسعه می یابند، می طلبد.

این سند حاوی ساخت خط ارتباطاتی است که عمان را به آلمان متصل می کند و به طور ترانزیت از روسیه و ایران عبور می کند. به اعتقاد کارشناسان وزارت ارتباطات و وسایل ارتباط جمعی روسیه چنین طرحی مسیر منحصر به فرد زمینی خطوط ارتباطاتی میان خاور نزدیک و اروپا است که دورنمای توسعه آن تا هند وجود دارد.

 شرکت کنندگان در این طرح شرکت هایی از چهار کشور هستند: "روس تله کوم" (روسیه)، " TIC" (ایران)، همچنین شرکت هایی از عمان و انگلیس دو سر این خط مسقط و فرانکفورت به شمار می رود.

 

قم می‌تواند کتب مورد نیاز کشورهای همسایه را تأمین کند

 

حجت‌الاسلام علی بنایی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در حاشیه بازدید از نمایشگاه صنعت چاپ استان قم، با مثبت ارزیابی کردن برگزاری این نمایشگاه گفت: صنعت چاپ قم به خاطر ظرفیت‌هایی که در چاپ و نشر و تولید نرم‌افزارهای کامپیوتری دارد می‌تواند هم در بخش صنعتی و هم در بخش چاپ و نشر در کشور پیشقدم باشد و پروسه چاپ کتاب از ابتدا تا انتها یعنی از زمان ارائه سی‌دی به چاپخانه تا زمان چاپ کتاب و عرضه به کتابفروشی‌ها را انجام دهد.

وی درباره فعالیت‌های فرا‌مرزی این صنعت گفت: استان قم چون با کشورهای همجوار دارای ارتباطی نزدیک است در این زمینه می‌تواند کتب و نرم‌افزارهای مورد نیاز کشورهایی همچون عراق و پاکستان و برخی کشورهای دیگر را تأمین کند.

 

آمریکا سپاه، بسیج و پلیس ایران را تحریم کرد

 

آمریکا تحریم های تازه ای را علیه سه نهاد حکومتی و یک شخص حقیقی در ایران اعمال کرده است. این تحریم های تازه به دلیل آنچه دولت آمریکا "پایمال کردن حقوق بشر" می خواند به اجرا گذاشته است.

به گزارش بی بی سی، دولت آمریکا در بیانیه خود اعلام کرد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سازمان بسیج مستضعفین، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی را به دلیل آنچه نقض حقوق بشر خوانده تحریم کرده است.

 

ایران هیچ تغییری در لباس تیم فوتبال بانوان ایجاد نمی‌کند

 

مهدی تاج نایب رئیس فدراسیون فوتبال در مورد ممانعت از حضور تیم بانوان ایران در مقدماتی المپیک 2012 و شایعه تغییر طرح لباس بانوان فوتبال ایران گفت: ما به طور جدی پیگیر این مسئله هستیم و برخلاف شایعه‌ها هیچ گونه تغییری در لباس بانوان ایجاد نخواهیم کرد. ممانعت از بازی تیم بانوان ایران با 2 اصل ورزشی تضاد دارد. اول اینکه گفته می‌شود ورزش برای همه که با این محدودیت مسلمانان از بازی فوتبال منع می‌شود و دوم اینکه فیفا می‌گوید مأموریتش توسعه فوتبال است و ممانعت از حضور بانوان ایران با این شعار فیفا نیز تضاد دارد.

 

علت عدم اجازه ورود به هواپیمای مرکل

 

اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) درباره مشکل عبور هواپیمای صدراعظم آلمان از فراز آسمان ایران گفت: بعد از این مراحل مرحله رهگیری است که اگر هواپیما دوست باشد اجازه عبور داده می‌شود و اگر دشمن یا ناشناس باشد، اجازه ورود به فضای کشور به او داده نمی‌شود و هیچ هواپیماهای کشوری و لشکری از این قاعده مستثنی نیست.

وی تصریح کرد: هرنوع هواپیمایی که قصد ورود به مرزهای جمهوری اسلامی ایران را داشته باشد باید با شبکه یکپارچه پدافند هوایی که در اختیار قرارگاه خاتم الانبیای ارتش است، هماهنگ کند. خانم مرکل اگر باز هم بخواهد از فضای ایران عبور کند، مجوز صادر می‌شود البته اگر به حرمت‌ها و قوانین‌ کشوری و بین‌المللی ما احترام بگذارد.

 

توافق نهایی ایران و عراق برای مقابله با پدیده ریزگردها

 

محمدجواد محمدی زاده با اشاره توافق نهایی ایران و عراق برای مقابله با پدیده ریزگردها گفت: بر اساس این توافق دو جانبه، ایران به طور متوسط سالانه در 500 هزار هکتار از راضی مرزی خاک ایران طرح های مالچ پاشی و تثبیت شن های روان اجرایی می شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه برای اجرای این طرح باید سالانه 400 تا 500 میلیارد تومان سرمایه گذاری شود، تصریح کرد: از سوی دیگر عراق هم متعهد به اجرای پروژه های مالچ پاشی در یک میلیون هکتار از اراضی بیابانی خود شده است.

معاون رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در مجموع عراق باید در مدت پنج سال حدود یک میلیارد دلار و 200 میلیون دلار برای اجرای این طرح هزینه کند، اظهار داشت: ایران هم متعهد است که همزمان با اجرای طرح های طرف عراقی نسبت به صدور مالچ، خدمات و تجهیزات فنی و مهندسی، طراحی و اجرا اقدام کند.

 

سوژه‌های وزارت اطلاعات برای پخش از تلویزیون

 

رییس سازمان صداوسیما با اشاره به پخش مستند "الماس فریب" که به واکاوی نفوذ وزارت اطلاعات در جریان‌های ضد انقلابی پرداخته است گفت: وزارت اطلاعات با اقتداری که درهمه زمینه‌ها دارد در زمان‌های مختلف بخشی از سوژه‌های متعدد خود را در برای پخش در اختیار تلویزیون قرار می‌دهد.

وی همچنین به بازخورد پخش این مستند با توجه به افشاگری‌ها و ناامنی‌ها گسترده‌ای که در میان جریان های ضد انقلاب خارج نشین ایجاد کرده است اشاره کرد و گفت: این بازخوردها آنقدر گسترده بوده که جمع‌آوری این بازخوردها در بین شبکه‌های مختلف سخت است زیرا همه شبکه‌ها درباره این مستند اظهار نظر کرده‌اند.

به گفته رییس سازمان صداوسیما، پخش چنین مستندهایی ضمن آنکه سبب روشنگری اقدامات جریان‌های ضد انقلابی می‌شود، ماهیت آنها را بیشتر افشا می‌کند.

 

صفحه فیس‌بوک «یاران سردار احمدی مقدم» ارتباطی با احمدی مقدم ندارد          

 

مرکز اطلاع رسانی و ارتباطات معاونت اجتماعی نیروی انتظامی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: صفحه «یاران سردار احمدی مقدم» در فیس بوک ارتباطی با فرمانده نیروی انتظامی ندارد.

در این اطلاعیه آمده است: صفحه یاران سردار احمدی مقدم در فیس بوک ارتباطی با فرمانده نیروی انتظامی نداشته و هرگونه مواضع نیروی انتظامی و فرمانده ناجا از طریق مرکز اطلاع رسانی و ارتباطات معاونت اجتماعی و سایت پلیس به اطلاع عموم خواهد رسید.

 

علی‌آبادی شانسی برای وزارت نفت ندارد

 

حمیدرضا کاتوزیان رئیس کمیسیون انرژی مجلس، دولت احمدی‌نژاد را مسئول ایجاد هرج و مرج و بی‌ثباتی در مدیریت وزارت نفت خواند و از عزل و نصب‌های ناگهانی و غیرهمگن در این وزارتخانه انتقاد کرد.

وی گفت: در شش سالی که احمدی‌نژاد زمام ریاست جمهوری را به دست گرفته است وزیر نفت چهار بار تغییر کرده و این بارزترین نشانه ایجاد هرج و مرج، بی ثباتی و تزلزل مدیریتی از سوی دولت است.

کاتوزیان افزود: علی‌آبادی نه تجربه‌ای در حوزه نفت و انرژی دارد و نه تحصیلاتی در این زمینه دارد، از این رو ارزیابی از حضور وی در وزارت نفت کاملا منفی است و این وزارتخانه هیچ سودی از حضور وی نخواهد برد.

نماینده دور هشتم مجلس گفت: علی‌آبادی برای تصدی وزارت نیرو که تجربه کاری نزدیک‌تری به آن داشت و از وزارت نفت هم مجموعه کوچکتری بود، نتوانست از مجلس رأی اعتماد بگیرد و به نظر من وی برای وزارت نفت شانسی برای کسب رأی اعتماد ندارد.

 

توضیحات جالبی لاریجانی به دانشجویان اندونزیایی

 

به گزارش آتی نیوز، عفت شریعتی کوهبنانی، نماینده مجلس، به سخنرانی رییس مجلس شورای اسلامی در دانشگاه اندونزی اشاره کرد و گفت: در این مراسم با حضور پرشوری از سوی اساتید و دانشجویان اندونزیایی مواجه بودیم و سئوالاتی که آنها از آقای لاریجانی درباره راهبردها و نقش امام خمینی (ره) در تحول ایران و منطقه ایفا کرد می‌پرسیدند.

وی درباره این شور و اشتیاق دانشجویان اندونزیایی افزود: شخصیت امام خمینی برای آنها بسیار جذاب و حیاتی بود و از آقای لاریجانی این پرسش را مطرح کردند که چگونه می‌توان شخصیت‌هایی چون خمینی کبیر داشت و راه ایشان چگونه ادامه یافته است.

شریعتی به پاسخ‌های علی لاریجانی در این‌باره اشاره کرد و گفت: آقای لاریجانی توضیحات جالبی درباره این پرسش دانشجویان در دانشگاه اندونزی مطرح کردند و به فرمایشان امام و راهبردهای مقام معظم رهبری به عنوان ادامه‌دهنده راه ایشان اشاره کردند و به دانشجویان اندونزیایی گفتند که یکی از شاگردان امام راحل سیدحسن نصرالله است که در لبنان رهبر حزب‌الله است.

 

قرارگاه سایبری راه‌اندازی می‌شود  

 

معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی گفت: قرارگاه سایبری در ستادکل نیروهای مسلح راه‌اندازی می‌شود.

سردار مسعود جزایری در گفتگو با خبرنگاران افزود: ایجاد قرارگاه سایبری در ستادکل نیروهای مسلح به منظور نظم‌دهی به فعالیت‌ها در بخش مجازی تمامی نیروهای مسلح در حال شکل گیری است.

جزایری با تاکید به اینکه اسناد بالادستی راه‌اندازی این قرارگاه تدوین شده و به زودی در اختیار نیروهای مسلح قرار می‌گیرد، گفت: ما برای مقابله با جنگ نرم دشمنان باید ابزار مورد نیاز را در اختیار نیروهای مسلح قرار دهیم.

 

نظر شما :