انگشت اتهام شورای همکاری به سوی ایران

۲۵ خرداد ۱۳۹۰ | ۲۰:۲۹ کد : ۱۳۷۷۹ اخبار اصلی
وزیران عضو شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه‌ای بر اهمیت به کارگیری تمامی ابزار‌های لازم برای برقراری امنیت و ثبات در کشور‌های منطقه تاکید کردند. این بیانیه در یکصد و دهمین نشست وزیران این شورا به ریاست وزیر امور خارجه امارات متحده عربی به صادر شد.
انگشت اتهام شورای همکاری به سوی ایران
دیپلماسی ایرانی: وزیران عضو شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه‌ای بر اهمیت به کارگیری تمامی ابزار‌های لازم برای برقراری امنیت و ثبات در کشور‌های منطقه تاکید کردند. این بیانیه در یکصد و دهمین نشست وزیران این شورا به ریاست وزیر امور خارجه امارات متحده عربی به صادر شد. در این بیانیه ضمن توجه به برقراری امنیت و ثبات به اهمیت مبارزه با تروریسم، توسعه اقتصادی و اجتماعی در کشور‌های منطقه نیز اشاره شده است.

به گزارش آژانس خبری کویت، شورای همکاری خلیج فارس بار دیگر در این بیانیه ادعای دخالت ایران در امور داخلی کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس را مطرح کرده است.

از زمان بالا گرفتن بحران‌ها در خاورمیانه به دنبال خیزش‌های مردمی در زمستان گذشته، شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه‌های متعددی ایران را به دخالت در امور داخلی کشو‌ر‌های عضو این شورا متهم کرده و حتی به سازمان ملل نیز شکایت کرده است. اما تهران تمامی این اتهامات را رد کرده و آمریکا و اسرائیل و اخیرا عربستان سعودی را به دخالت در امور کشور‌های منطقه متهم می‌کند.

ایران به خصوص در مورد بحران در بحرین، عربستان سعودی را به دخالت در این کشور متهم می‌کند و این در حالی است که غرب و اعراب ادعای دخالت ایران در امور سوریه را مطرح می‌کنند. ادعایی که اخیرا هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا نیز آن را تکرار کرده است.

در بیانیه شورای همکاری خلیج فارس آمده است که دخالت جمهوری اسلامی در امور کشور‌های منطقه مغایر با حسن همجواری بوده و به بهبود روابط ایران با کشور‌های منطقه کمک نمی‌کند. همانگونه که پیش بینی می‌شد، بهار عرب بر مواضع این کشور‌ها در قبال فعالیت‌های هسته‌ای ایران نیز تاثیر شگرفی داشته است.

به طوری که پس از مدت‌ها سکوت و محافظه‌کاری کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس در این بیانیه نگرانی عمیق خود را در مورد فعالیت های هسته‌ای ایران ابراز کرده و موضوع ایجاد خاورمیانه بدون تسلیحات هسته‌ای و تسلیحات کشتار جمعی را مطرح کرده‌اند.

همچنین در این بیانیه از تلاش آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان به منظور حل مساله هسته‌ای ایران قدردانی ابراز امیدواری شده است که این تلاش‌ها به نتیجه برسد.


نظر شما :