تولد کابینه میقاتی پس از رایزنی‌های دقیقه نود

۲۴ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۹:۲۵ کد : ۱۳۷۴۸ اخبار اصلی
دولت لبنان پس از یک جلسه اضطراری میان سران اصلی کشور به طور ناگهانی و بدون خبر قبلی اعلام شد. البته برخی منابع خبری عربی در ابتدای هفته می‌گفتند که دولت لبنان تا قبل از روز چهارشنبه اعلام می‌شود ولی این خبرها چندان جدی گرفته نمی‌شد به ویژه قبل از آن نیز خبرهای مشابهی اعلام می‌شد ولی اتفاقی نمی‌افتاد.
تولد کابینه میقاتی پس از رایزنی‌های دقیقه نود
دیپلماسی ایرانی: دولت لبنان پس از یک جلسه اضطراری میان سران اصلی کشور به طور ناگهانی و بدون خبر قبلی اعلام شد. البته برخی منابع خبری عربی در ابتدای هفته می‌گفتند که دولت لبنان تا قبل از روز چهارشنبه اعلام می‌شود ولی این خبرها چندان جدی گرفته نمی‌شد به ویژه قبل از آن نیز خبرهای مشابهی اعلام می‌شد ولی اتفاقی نمی‌افتاد.

روزنامه الحیات، چاپ لندن در گزارشی به لحظات اخیر تشکیل دولت لبنان اشاره می‌کند و می‌نویسد: گذشت شیعیان لبنانی از جمله نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان از سهمشان در کابینه میقاتی به نفع سنی‌ها کار را برای اعلام تشکیل دولت میسر کرد. سی‌امین دولت لبنان در حالی شکل گرفت که فیصل کرامی وزیر کابینه میقاتی شد تا برای نخستین بار تعداد وزرای شیعه و سنی در دولت مساوی شود اگر چه در نهایت بر اساس توافق‌نامه طایف شمار وزرای مسلمانان و مسیحیان در کابینه مساوی باقی ماند. کارشناسان کوتاه آمدن نبیه بری را اتفاق بزرگ می‌دانند، به ویژه این که در آن جلسه به میقاتی و سلیمان گفته است که برای او شیعیان آن چه اهمیت دارد، خروج کشور از بحران است نه این که چند وزارتخانه در اختیار داشته باشند. ولی این کوتاه آمدن به این شرط حاصل شد که پسر عمر کرامی، فیصل کرامی جانشین وزیر شیعی کابینه شود. این کوتاه آمدن به نفع میقاتی تمام شده است چرا که از یک سو یکی از متحدانش به پست وزارت رسید که بدین ترتیب تعداد وزرای وابسته به جریان او را افزایش داد و از سوی دیگر روابط او با حزب الله و جنبش امل را تقویت کرد.

اعلام دولت میقاتی پس از نشست فوق‌العاده رئیس جمهوری با نخست‌وزیر و پس از آن رئیس مجلس حاصل شد. به گزارش رویترز، صبح دیروز میشل سلیمان، رئیس جمهوری به طور ناگهانی از میقاتی می‌خواهد که در کاخ بعبدا حاضر شود تا درباره دولت او نکاتی را مطرح کند و در صورت توافق روند تشکیل کابینه نهایی شود. ساعاتی پس از آن نبیه بری، رئیس پارلمان نیز به این جمع می‌پیوندد و پس از آن میقاتی خندان از جلسه خارج می‌شود و تولد دولت جدید را اعلام می‌کند.

نخستین کسی که تشکیل دولت لبنان را تبریک گفت، بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه بود که با میشل سلیمان تماس ‌گرفت و تشکیل دولت میقاتی را به او تبریک گفت. در این گفتگوی تلفنی درباره اوضاع جاری در سوریه نیز صحبت می‌شود که در آن سلیمان خواستار بازگشت آرامش و ثبات به سوریه در نزدیک‌ترین زمان ممکن شد.

در این میان کسی که واکنشی نسبت به تشکیل دولت جدید لبنان نداد، سعد حریری بود. کسی که بر خلاف میلش اعضای 14 مارس در دولت میقاتی شرکت کرده‌اند. حریری به دلیل مسائل امنیتی در لبنان نبود ولی به جای آن که با سلیمان یا میقاتی تماس بگیرد و تشکیل دولت را تبریک بگوید با رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه که او نیز انتخابات کشورش را روز یک‌شنبه با موفقیت پشت سر گذاشت، تماس گرفت و پیروزی‌اش را تبریک گفت.

در این میان استعفای طلال ارسلان، عصر روز دوشنبه ساعاتی پس از اعلام تشکیل کابینه کمی لبنانی‌ها را مکدر کرد. ارسلان از این که وزارت‌خانه‌ای کلیدی به او داده نشده عصبانی بود و ضمن حضور در میان خبرنگاران و ایراد سخنانی مبنی بر این که نشستن در کنار وزیر برای او افتخاری ندارد و حاضر نیست به صرف حضور در کابینه مدیریت وزارت‌خانه‌ای تشریفاتی را بر عهده بگیرد، استعفای خود را اعلام کرد.

ارسلان از دروزی‌های لبنان است که در زمان درگیری‌های سیاسی دو جریان 14 مارس و 8 مارس از حلقه ولید جنبلاط خارج شد و به جریان 8 مارس پیوست. پس از آن که جنبلاط خود از جریان 14 مارس بیرون آمد و به 8 مارسی‌ها پیوست، ارسلان نیز جایگاه رقابتی‌اش در برابر جنبلاط را از دست داد. پس از استعفای ارسلان تعدادی از طرفدارانش در شهر عالیه در منطقه خلده و حاصبیا در طرفداری از او تجمع اعتراضی برگزار کردند.

میقاتی در بیانیه اعلام دولت جدیدش، کابینه‌اش را متعلق به همه لبنانی‌ها دانست و گفت این دولت را برای انتقام از کسی تشکیل نداده است.

از سویی فشارهای سوریه برای تشکیل کابینه نیز بسیار موثر بوده است. مقام‌های سوری از جمله بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه از ابتدای هفته به طور دائم با رهبران لبنانی تماس می‌گرفتند و تاکید می‌کردند که دولت باید فورا تشکیل شود.

نبود وزیر از میان زنان در کابینه میقاتی بر خلاف دو دولت قبلی از نکات بارز این کابینه است.

از سویی ایالات متحده امریکا بدون این که واکنش خاصی نسبت به تشکیل دولت لبنان دهد یا تبریکی بگوید تنها گفت که با دولت لبنان بر اساس رفتارش برخورد خواهد کرد.

مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا گفت: «آنچه برای امریکا مهم است این است که دولت جدید لبنان بر اساس قانون اساسی، جلوگیری از درگیری، احترام به قوانین بین‌المللی از جمله قطعنامه‌های شورای امنیت و التزامش به دادگاه ترور رفیق حریری عمل کند.»

 

نظر شما :