گزارش پنل کارشناسی سازمان ملل چه می‌گوید؟

موشک‌های ایرانی هر روز بیشتر از دیروز

۲۲ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۷:۲۷ کد : ۱۳۶۶۶ اخبار اصلی
روزنامه ‌هاآرتص در مقاله‌ای به نقل از گزارش پنل کارشناسی سازمان ملل مدعی شد که جمهوری اسلامی در یک سال گذشته روند تلاش‌ها برای تولید موشک‌های دور برد را تقویت کرده است. هر چند این گزارش هنوز به طور رسمی منتشر نشده است اما در هفته‌های گذشته برخی رسانه‌ها توانسته‌اند به بخش‌هایی از آن دست یابند.
موشک‌های ایرانی هر روز بیشتر از دیروز
دیپلماسی ایرانی: روزنامه ‌هاآرتص در مقاله‌ای به نقل از گزارش پنل کارشناسی سازمان ملل مدعی شد که جمهوری اسلامی در یک سال گذشته روند تلاش‌ها برای تولید موشک‌های دور برد را تقویت کرده است. هر چند این گزارش هنوز به طور رسمی منتشر نشده است اما در هفته‌های گذشته برخی رسانه‌ها توانسته‌اند به بخش‌هایی از آن دست یابند.

چند کارشناس بین‌المللی مسئولیت تهیه این گزارش را بر عهده داشته‌اند و چندی پیش خبرگزاری رویتزر با اشاره به در دست داشتن نسخه‌ای از این گزارش مدعی شده بود که تحریم‌ها تنها روند فعالیت‌های هسته ای و موشکی ایران را کند کرد‌ه‌اند. در ادامه گزارش رویترز ادعا شده بود که ایران از طریق روش‌های پنهانی این تحریم‌ها را دور می‌زند. این در حالی است که مقامات چین با توجه به مطرح شدن نام کشورشان در این گزارش به عنوان واسطه در انتقال تکنولوژی موشکی از کره شمالی به ایران تا کنون از انتشار آن جلوگیری کرده‌اند.

به هر ترتیب‌ هاآرتص مدعی شده است که بر اساس گزارش پنل کارشناسی سازمان ملل ایران ضمن دور زدن تحریم‌ها به موازات برنامه‌های هسته‌ای، برنامه‌های موشکی خود را نیز توسعه داده است. طبق این گزارش برد موشک شهاب 3 ایران به 900 کیلومتر و برد موشک سجیل 1 به 2 هزار کیلومتر می‌رسد. این در حالی است که در زمانی کمتر از 6 ماه این موشک‌ها در مورد 3 هدف مورد آزمون قرار داده است. این روزنامه اسرائیلی به نقل از اوزی روبین، کارشناس موشکی نوشت: اطلاعات موجود در گزارش پنل کارشناسی قابل اعتماد است و آزمایش‌های موشکی ایران در بعد مسافت متحیر کننده بوده است. این در حالی است که روزنامه اروشلیم پست نیز با اشاره به در دست داشتن نسخه‌ای از گزارش پنل کارشناسی مدعی شده است که ایران از طریق بانک‌های خارجی و ارائه امتیاز‌ به آنها می‌کوشد به سیستم مالی بین‌المللی دسترسی پیدا کند.

هدف از تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران محدود ساختن دسترسی جمهوری اسلامی به سیستم بانکی بین‌المللی برای تامین مالی پروژه‌های موشکی و هسته‌ای است. اورشلیم پست ادعا کرده است که ایران از طریق ارائه امتیاز به بانک‌های خارجی و دفاتر تبادل پول برای انتقال وجه و تبدیل ارز‌های دلار و یورو استفاده کرده است.

گفته می‌شود که این بانک‌های خارجی و دفاتر مبادله پول سپس وجه را به بانک واسطه در دوبی یا ترکیه انتقال داده اند و این بانک پول را به کشور مورد نظر انتقال داده است. همچنین در این گزارش ادعا شده است که ایران اقدام به ایجاد زیر ساخت مالی پنهانی به منظور تسهیل معامله‌های مربوط به فعالیت‌های موشکی و هسته‌ای کرده است.

بر اساس این گزارش ایران از سال 2009 تا کنون دست کم 10 بار برای ارائه امتیاز به بانک‌های خارجی تلاش کرده و شواهدی از تلاش برای ایجاد موسسه‌های مالی در آمریکای جنوبی در دست است. اورشلیم پست به نقل از گزارش پنل کارشناسی سازمان ملل ادعا کرده است که ایران برای انتقال تجهیزات خریداری شده برای سیستم موشکی و هسته‌ای از زیر مجموعه‌های شرکت ملی خطوط کشتیرانی استفاده کرده است که اخیرا تحریم‌های جدی‌تری از سوی سازمان ملل علیه این شرکت اعمال می‌شود. گزارش‌ها حاکی از آن است که در سال‌های 2008 تا 2010 ، 76 کشتی باربری از 123 کشتی متعلق به خطوط کشتیرانی ایران نام فارسی خود را با نام‌های انگلیسی جایگزین کرده و در برخی موارد نیز تغییر کاربری داده‌اند. همچنین از سال 2010 ، بیش از 70 درصد کشتی‌های ایرانی در مالتا به ثبت رسیده‌اند.

 

نظر شما :