ميراث دار ناپلئون در سرزمين حجاز

۲۵ دی ۱۳۸۶ | ۲۰:۳۹ کد : ۱۳۵۲ اخبار اصلی
نیکولا سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه، سفر سه روزه خود به خاورمیانه را روز سیزدهم ژانویه سال 2008 میلادی آغاز کرد. اولین مقصد وی ریاض پایتخت عربستان سعودی بود. وی در این سفر زمینه انعقاد قرارداد 59 میلیارد دلاری با عربستان را فراهم کرد.
ميراث دار ناپلئون در سرزمين حجاز
نیکولا سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه، سفر سه روزه خود به خاورمیانه را روز سیزدهم ژانویه سال 2008 میلادی آغاز کرد. اولین مقصد وی ریاض پایتخت عربستان سعودی بود. وی در این سفر زمینه انعقاد قرارداد 59 میلیارد دلاری با عربستان را فراهم کرد.
 
در این سفر20 مدیر برتر تجاری فرانسه نیکولا سارکوزی را همراهی می کردند که از جمله آنها می توان به مدیر شرکت آروا و مدیر شرکت نفتی توتال اشاره کرد.
 
سارکوزی هدف از این سفر را انعقاد قراردادهایی درزمینه انرژی و تسلیحات نظامی با کشورهای خاورمیانه ذکر کرد. مذاکره در مورد مسائل سیاسی منطقه از قبیل لبنان، ایران و درگیری های فلسطین و اسرائیل از دیگر دلایل این سفر سه روزه اعلام شده است. به گفته وی سفر سه روزه رئیس جمهور فرانسه به خاورمیانه با اهداف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی انجام شد.
 
وی که اولین مقصد خود در کشورهای خاورمیانه را ریاض پایتخت عربستان انتخاب کرد ساعاتی قبل از ورود بوش به ریاض این شهر را به مقصد دوحه قطر ترک کرد. قرار بر این است که بعد از قطر وی به امارات متحده عربی برود و قراردادهای بزرگی را با این کشور عربی منعقد کند.
 
سارکوزی که بعد از ورود به عربستان از طریق رسانه های غربی دوستی خود را با اعراب نشان داده بود در سخنرانی خود در عربستان سعودی تاکید کرد:" فرانسه می خواهد دوست عربستان و دنیای عرب باشد. دوستی که همواره واقعیت را می گوید."
 
در این سفر مذاکراتی در مورد مسائل مختلف بین سارکوزی و رهبران عربستان انجام شد ولی قراردادی بین فرانسه و عربستان امضا نشد. سارکوزی در این سفر زمینه را برای برنده شدن شرکتهای فرانسوی در مناقصه های روزهای آتی فراهم کرد.
 
وی اظهار داشت :" طی هفته ها و ماههای آینده شرکتهای فرانسوی قراردادهای بزرگی در زمینه های نظامی و غیر نظامی با عربستان امضا می کنند که ارزش آنها بیش از 40 میلیارد یورو یا 59 میلیارد دلار آمریکا خواهد بود."
 
در این سفر مذاکرات انجام شده بین فرانسه و عربستان در زمینه حمل و نقل زمینی، حمل و نقل هوایی، آب و برق، امنیت داخلی و تسلیحات نظامی بود. البته ارائه تکنولوژی هسته ای فرانسه به عربستان و دیگر کشورهای عرب منطقه نیز از مسائلی بود که در این سفر مطرح شد.
 
در همین راستا سارکوزی به ملک عبدالله پیشنهاد داد تا گروهی از کمیسیون انرژی اتمی فرانسه طی هفته های آینده به ریاض سفر کنند تا در مورد ساخت نیروگاه هسته ای مذاکراتی با یکدیگر انجام دهند. این پیشنهاد با استقبال زیادی از طرف مقامات عربستان مواجه شد. قرار بر این است که فرانسه ساخت نیروگاه هسته ای عربستان را بر عهده بگیرد.
 
سارکوزی پیش از آغاز این سفر در مصاحبه با یکی از روزنامه های انگلیسی به ضرورت ارائه تکنولوژی هسته ای به کشورهای مسلمان تاکید کرده بود.
 
وی در این مصاحبه گفت:" فرانسه خواهان این است که کشورهای مسلمان نیز از انرژی صلح آمیز هسته ای برای مصارف انرژی بهره مند باشند. در صورتیکه این کشورها نیز به پیمانهای جهانی پایبند باشند دلیلی برای ممانعت از بهره گیری آنها از این انرژی وجود ندارد." وی ارایه این تکنولوژی به کشورهای مسلمان منطقه را برقراری عدالت در جهان دانست.
 
در این سفر یک توافق نامه همکاری درزمینه نفت، گاز و منابع معدنی، دو توافق نامه در زمینه آموزش دانشگاهی در فرانسه و تربیت افراد حرفه ای و یک توافق نامه در سطح وزرای امور خارجه و در حوزه مذاکرات سیاسی امضا شد.
 
قراردادهای فرانسه و اعراب
در این سفر شرکت Gaz de France SA قراردادی با شرکت نفت یک یاداشت تفاهم امضا کرد. شرکت انتقال و توزیع برق آروا که از توابع گروه سازنده نیروگاههای هسته ای فرانسوی آروا است قراردادی به ارزش 470 میلیون یورو معادل 695 میلیون دلار آمریکا برای تامین و عرضه الکتریسیته آبی- نیروگاه آبی تولید برق- با شرکت برق Kahrama  قطر امضا کرده است.
 
در این سفر یادداشت تفاهمی بین شرکت EDF فرانسه و شرکت برق قطر امضا شد تا این دو شرکت در مورد مشارکت در تولید نیروی برق با کمک انرژی هسته ای و انرژی های احیا شدنی از قبیل انرژی بادی و خورشیدی با یکدیگر مذاکره کنند.
 
به گزارش منابع آگاه در این یادداشت تفاهم تنها مشارکت در مطالعه ومذاکرات اولیه لازم برای امضای موافقت نامه بین دو شرکت منظور شده است و در مورد میزان سرمایه گذاری مطلبی ذکر نشده است.
 
در این سفر شرکت آروا بزرگترین سازنده رآکتورهای هسته ای در جهان قراردادی در زمینه تامین برق هسته ای با قطر امضا کرده است که برآورد اولیه ارزش آن 500 میلیون یورو است.
 
در روز پانزدهم ژانویه شرکتهای توتال، سویز و آروا طرحی را به ابوظبی ارایه دادند که به موجب آن تفاهم نامه مشارکت در ساخت نیروگاه اتمی در این منطقه امضا شد. طبق این قرارداد دو رآکتور فشار قوی اروپایی در ابوظبی ساخته می شود که بهره برداری از آن در سال 2025 میلادی انجام خواهد شد.
 
حضور شرکت توتال در یک پروژه هسته ای از دیگر مزایای این پروژه برای فرانسوی ها است. رئیس شرکت توتال در این مورد می گوید:" این اولین باری است که توتال در یک پروژه هسته ای حضور دارد و این می تواند اطلاعات گرانقیمتی را برای توتال به همراه داشته باشد."
 
وی این پروژه را یکی از با ارزش ترین پروژه های توتال می داند.
 
این قراردا د برای فرانسه سود کلانی دارد زیرا علاوه بر انتقال تکنولوژی هسته ای حوزه های دیگری را نیز در بر می گیرد.
 
مشابه این قرارداد پیش از این با کشورهای مراکش، الجزایر و لیبی امضا شده است و فرانسوی ها علاوه بر مشارکت در ساخت نیروگاه هسته ای بخشهای ساختمانی و دیگر بخشهای مهندسی این پروژه ها را نیز اجرا کرده اند که ارزش آن بیش از 4 میلیارد دلار بوده است. این طرح برای ابوظبی نیز تکرار می شود.
 
رئیس جمهور فرانسه در مورد انعقاد قراردادهای دفاعی نیز با سران عربستان سعودی مذاکره کرد. طبق این مذاکرات فرانسه طی هفته های آینده قراردادی با ارزش تقریبی 10میلیارد یورو در زمینه دفاعی با عربستان امضا می کند که این قرارداد به منظور نظارت دقیق تر اعراب روی مرزهای این سرزمین است.
 
مذاکرات اولیه برای امضای این قرارداد انجام شده و فایننشال تایمز این قرارداد را نزدیکترین قرارداد به مرحله امضا و اجرا بین دو کشور خوانده است.

نظر شما :