پیشنهاد اقدام قانونی علیه داگان

۱۶ خرداد ۱۳۹۰ | ۲۰:۳۲ کد : ۱۳۴۷۳ اخبار اصلی
مئیر داگان که پیش‌تر به واسطه اظهارات خود در بی ثمر خواندن اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته بود، اکنون در معرض تهدید اقدامات قانونی قرار دارد. رئیس سابق موساد در نخستین اظهارات خود پس از ترک این سمت اعلام کرد که اقدام نظامی علیه ایران ابلهانه است.
پیشنهاد اقدام قانونی علیه داگان
دیپلماسی ایرانی: مئیر داگان که پیش‌تر به واسطه اظهارات خود در بی ثمر خواندن اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته بود، اکنون در معرض تهدید اقدامات قانونی قرار دارد. رئیس سابق موساد در نخستین اظهارات خود پس از ترک این سمت اعلام کرد که اقدام نظامی علیه ایران ابلهانه است. این در حالی است که شماری از مقامات اسرائیلی و آمریکایی به روی میز ماندن این گزینه تاکید دارند. وی در بخش دیگری از اظهارات خود نیز تاکید کرد که اقدام نظامی علیه ایران نمی تواند در متوقف ساختن فعالیت‌های هسته‌ای این کشور موثر باشد.

به دنبال این موضع‌گیری علنی رسانه‌ها و تعدادی از مقامات تل‌آویو وی را به باد انتقاد گرفته و این نکته را خاطرنشان کردند که داگان نباید این اظهارات در به صورت علنی مطرح می‌کرد. برخی تحلیلگران در واکنش به اظهارات رئیس سابق موساد این موضع گیری را نشانه‌ای از تشدید اختلاف در تل‌آویو در خصوص استراتژی ایران توصیف کردند.

اما موضع گیری‌های تند و آتشین علیه اظهارات داگان همچنان ادامه دارد به نحوی که شماری از وزرای کابینه پیش از برگزاری جلسه روز یکشنبه از وی انتقاد کردند و یکی از آنها نیز پیشنهاد اقدام قانونی علیه داگان را روی میز گذاشت. به گزارش روزنامه اورشلیم پست، وزیر علوم و تکنولوژی اسرائیل مدعی شده است در صورتی که اظهارات داگان منافع ملی را تهدید کرده باشد، باید علیه وی اقدام قانونی به عمل آید. با این حال برخی از وزرا نیز ظمن انتقاد از داگان تاکید کرده‌اند که نباید بیش از این به اظهارات رئیس سابق موساد دامن زد.

این در حالی است که به گزارش روزنامه هاآرتص، داگان این روزها نگران است چرا که شماری از سیاستمداران، روزنامه نگاران و چهر‌ه‌های مختلف دولتی از وی می‌خواهند سکوت اختیار کند. جنجال در مورد اظهارات داگان در حالی به راه افتاده است که برخی نشانه‌های دیگر نیز بروز دو دستگی عمیق در کمپ اسرائیل علیه ایران را تایید می‌کند.  

کمیته دولتی تحقیق در مورد پیامد‌های نخستین حمله به ایران که به تازگی کار خود را در دادگاه عالی آغاز کرده است از این پس این موضوع را دنبال خواهد کرد که چرا دولت نتانیاهو با وجود هشدار‌ها در جهت حمله به ایران حرکت می‌کند. بنا بر گزارش این کمیته سرویس‌های جاسوسی و مقامات نظامی در مورد پیامد‌های این اقدام به بنیامین نتانیاهو هشدار داده بودند اما وی و هم‌پیمانانش در مسیر حمله به ایران گام گذاشته‌اند.

به گزارش این روزنامه اسرائیلی، داگان نیز در زمره مقاماتی قرار داشته است که در زمان ریاست موساد، در مورد عواقب استفاده از گزینه نظامی علیه جمهوری اسلامی به دولت هشدار داده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که دادستان ویژه با استناد بر مدارک و شواهد از مقامات و شخصیت‌های دخیل در روند استفاده از گزینه نظامی علیه ایران، بازجویی خواهد کرد.

این در حالی است که در هفته‌های اخیر بار دیگر موضوع ایران و اسرائیل داغ شده است. اظهارات داگان و پس از آن ادعای وزارت امور خارجه آمریکا در خصوص فروش تانکر نفتی به ایران توسط یک شرکت اسرائیلی، بار دیگر ایران و اسرائیل را در صدر اخبار رسانه‌ها قرار داده است. تهران و تل‌آویو در دهه‌های گذشته روابط خصمانه‌ای داشته‌اند و ادعای همکاری شرکت برادران افر با ایران در زمینه فروش تانکر نفتی این روابط را در کانون توجه‌ها قرار داده است.

 

نظر شما :