آقای اسد وقت تنگ است لطفا بجنبید

۱۵ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۸:۱۸ کد : ۱۳۳۹۲ اخبار اصلی
منابع دیپلماتیک اروپایی از این که دولت سوریه نتواند کاری از پیش ببرد و وضعیت نامناسب فعلی همچنان ادامه داشته باشد، نگرانند. آنها می‌گویند حکومت سوریه راهی جز اصلاحات ندارد.
آقای اسد وقت تنگ است لطفا بجنبید

دیپلماسی ایرانی: بشار اسد، روز گذشته دستور به عفو عمومی داد. عفوی که اعضای اخوان‌المسلمین مهم‌ترین مخالفان نظام اسد و کسانی که بیشترین زندانیان سیاسی را در سوریه دارند، نیز شامل شد. اما واکنش‌هایی که در برابر این عفو عمومی بشار اسد، که بسیاری آن را کلید خوردن اصلاحات سوریه دانسته‌اند، از خود نشان دادند نیز مختلف بود.

روزنامه النهار، چاپ بیروت در یادداشتی به این موضوع پرداخته و می‌نویسد: لغو قانون وضعیت فوق‌العاده در سوریه به اجرا در آمده است. حرکتی که در حقیقت بخشی از اصلاحات وعده داده شده بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه محسوب می‌شود. هدف از این کار نیز مشخص است، کاستن از اعتراض‌ها که هنوز در شهرهای مختلف سوریه جریان دارد. اما در این میان حقیقتی وجود دارد؛ تا زمانی که نیروهای امنیتی با معترضان سوری ملایم رفتار نکنند نباید انتظار وجود تغییر جدی در رویکرد جامعه جهانی نسبت به تحولات سوریه داشت. جامعه جهانی نسبت به آنچه در سوریه می‌گذرد همچنان معترض است به ویژه این که اکنون نیز بهانه فعالیت‌های هسته‌ای سوریه مطرح شده که این مسئله می‌تواند کار را برای سوریه سخت‌تر کند.

در ادامه این یادداشت آمده است: بنا به گفته منابع آگاه، در روزهای اخیر دو رویکرد در دستور کار حکومت سوریه قرار گرفته که این رویکردها نیز بخشی از اصلاحات وعده داده شده بشار اسد است. یکی، بررسی و تهیه قانون انتخابات جدید برای سوریه است و دیگری اعلام عفو برای تمامی کسانی است که متهم به انجام کارهای ضد حکومتی از 31 مارس 2011 به این سو هستند. اما متاسفانه این رویکرد تحت تاثیر فعالیت‌های خشن سازمان امنیت قرار گرفته که به تازگی با کشته شدن کودک 13 ساله موسوم به حمزه الخطیب جنجال تازه‌ای به پا کرده است. اتفاقی که از یک سو محکومیت شدید حکومت سوریه توسط مجامع حقوق بشری و جامعه جهانی را در بر داشته و از سوی دیگر با نشست مخالفان حکومت در آنتالیا در ترکیه هم‌زمان شده است. به اینها باید مناقشات شورای امنیت سازمان ملل درباره محکوم کردن سوریه پشت درهای بسته را نیز بیفزاییم.

یادداشت روزنامه النهار سپس به کشف اطلاعاتی تازه درباره اتفاقات پشت پرده سوریه می‌پردازد و می‌نویسد: در اتحادیه اروپا مواضع نسبت به سوریه روز به روز تغییر می‌کند. اروپایی‌ها که تلاش می‌کردند در هفته‌های اخیر تحریم‌های تازه‌ای را متوجه بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه کنند اکنون می‌گویند بهتر است باز هم به بشار اسد فرصت دهیم تا اصلاحاتش را به اجرا در آورد اگر چه بسیاری از دوستان اروپایی بشار اسد روز به روز بیشتر از آنچه در سوریه می‌گذرد گله‌مند می‌شوند. کشورهایی مثل یونان، قبرس و استونی که روابط نزدیکی با سوریه دارند در روزهای اخیر از این که دمشق حاضر به همکاری با آنها بر سر وضعیت داخلی‌اش نشده بسیار گلایه‌مندند. آنها می‌گویند که ما می‌خواهیم به بشار اسد کمک کنیم ولی او نمی‌خواهد. مسئولان اروپایی می‌گویند: فرصتی که می‌خواستیم به نظام سوریه بدهیم با توجه به وضعیت دینامیکی اعتراضی که در سوریه وجود دارد نمی‌تواند تا ابد ادامه داشته باشد، واکنش‌های امنیتی حکومت سوریه نیز باعث می‌شود تا دوستان دمشق بیش از پیش تحت فشار قرار بگیرند. نظام سوریه باید درک کند که اگر می‌خواهد حمایتش تامین شود باید اصلاح خود را در دستور کار قرار دهد، چرا دمشق نمی‌خواهد درک کند وقتی این حرکت را انجام می‌دهد به ما ابزار لازم برای دفاع از خودش را می‌دهد. در صورتی که با ادامه این وضعیت چاره‌ای جز افزایش فشارها نداریم.

در پایان این یادداشت آمده است: منابع دیپلماتیک اروپایی از این که دولت سوریه نتواند کاری از پیش ببرد و وضعیت نامناسب فعلی همچنان ادامه داشته باشد، نگرانند. آنها می‌گویند حکومت سوریه راهی جز اصلاحات ندارد. این حقیقتی است که همه کشورها چه عربی چه غربی و حتی نظام ترکیه به آن اعتقاد دارند. آنها می‌گویند سوریه نباید فرصت‌ها را از دست بدهد. شاید بتوان میان آنچه در لیبی و یمن می‌گذارد با آنچه در سوریه جاری است، مقایسه‌ای انجام داد ولی بی‌شک این مقایسه نمی‌تواند در نهایت به چیزی غیر از فشار به بشار اسد برای انجام اصلاحات و باز هم حمایت از او منجر شود. سوریه اکنون خوب می‌داند این فقط ترکیه نیست که مجبور است در جبهه مخالفان دمشق قرار بگیرد، بسیاری از کشورهای متحد و نزدیک به سوریه نیز هستند که در صورت ادامه این وضعیت چاره‌ای ندارند جز این که آنها نیز در جبهه مخالفان بایستند.



نظر شما :