بانوى اول گام به گام به دنبال کاخ سفيد

۱۹ دی ۱۳۸۶ | ۱۸:۴۱ کد : ۱۳۲۳ اخبار اصلی
هيلارى کلينتون در انتخابات ايالت نيوهمشاير برنده شد
بانوى اول گام به گام به دنبال کاخ سفيد
هیلاری کلینتون در انتخابات مقدماتی در ایالت نیوهمشایر در رقابت فشرده با باراک اوباما پیروز شد و این پیروزی وی باعث شد تا پیروزی قاطع باراک اوباما در ایالت آیوا را تحت تاثیر قرار دهد.
 
پس از اعلام نتایج این انتخابات در روز سه شنبه باراک اوباما شکست در ایالت نیوهمشایر را پذیرفت و اعلام کرد که قصد دارد به هیلاری کلینتون به خاطر پیروزی اش در انتخابات فشرده مقدماتی تبریک بگوید.
 
آقای اوباما گفت که هنوز آماده پیروزی هستیم و از حامیانش خواست تا این موضوع را باور کنند که می توانند در آمریکا تغییرات اساسی ایجاد کنند.
 
خانم کلینتون نیز در جمع هواداران خود در شهر منچستر اعلام کرد که به همگان گفتم که سیاست بازی نیست و رقابتی است که سرنوشت مردم در آن رقم می خورد.
 
با توجه به اعلام 70 درصد مناطق این ایالت مشخص شده است که هیلاری کلینتون 39 درصد آرا و باراک اوباما 36 درصد آرا را از آن خود کرده اند.
 
در همین حال در میان جمهوری خواهان نیز جان مک کین پس از شکست های اخیر در نظرسنجی ها در آمریکا در ایالت نیوهمشایر پیروزی چشمگیری به دست آورده است.
 
وی در ایالت نیوهمشایر 38 درصد آرا را به خود اختصاص داده است. میت رامنی دیگر کاندیدای جمهوری خواه این انتخابات نیز با کسب 30 درصد آرا در مکان دو م قرار دارد.
 
مایک هاکابی که از کاندیداهای جمهوری خواهان به شمار می رود و در ایالت آیوا در مکان اول قرار داشت در انتخابات مقدماتی در ایالت نیوهمشایر در مکان سوم قرار گرفته است.
 
ناظران بر این عقیده اند که با توجه به نتایج رای گیری ها در ایالت های آیوا و نیوهمشایر هنوز نمی توان در این مورد اظهار نظر کرد که چه کسی خواهد توانست نامزدی حزب دموکرات را در انتخابات ریاست جمهوری به دست آورد.
 
البته در خصوص نامزد حزب جمهوری خواه نیز نمی توان به طور قطع اظهار نظر کرد. در حالی که برخی معتقد بودند که سناتور جان مک کین امکان دستیابی به موفقیت در رقابت های انتخاباتی را از دست داده وی توانست بیشترین آرا را در نیوهمشایر کسب کند و بر میت رامنی پیشی گیرد.
 
سناتور جان مک کین در انتخابات سال 2000 نیز نامزد بود و در این ایالت برنده شده بود اما در نهایت حزب را به جورج بوش رقیب اصلی خود واگذار کرد.
 
رای گیریهای مقدماتی
در مرحله اول از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که هر چهار سال یکبار برگزار می شود ابتدا هواداران هر حزب در شماری از ایالت ها به نامزدهای آن حزب رای می دهند تا نامزد برتر برای رقابت با نامزد حزب رقیب تعیین شود.
 
مرحله دوم بر اساس کنوانسیون های ملی است که احزاب نتایج انتخابات مقدماتی ایالت های و انجمن های حزبی را بررسی می کنند و در نهایت یک نفر را به عنوان نامزد اول حزب معرفی می کنند.
 
در مرحله سوم مردم ایالت های مختلف از میان نامزدهای انتخاب شده حزب دموکرات و جمهوری خواه یک نفر را برمی گزینند و در مرحله چهارم که مرحله نهایی است از میان نفرات برتر رییس جمهور انتخاب می شود.
 
انتخابات ریاست جمهوری آمریکا امسال در تاریخ چهارم نوامبر یعنی 14 آبانماه 1387 برگزار خواهد شد.
 
هیلاری کلینتون
هیلاری رودهام کلینتون در تاریخ 26 اکتبر سال 9471 در شیکاگو به دنیا آمد. وی همسر بیل کلینتون، چهل و دومین رئیس جمهور آمریکا است و در سالهای 1993 تا 2001 بانوی اول آمریکا بوده است.
 
وی که اکنون کاندیدای انتخابات 2008 آمریکا است در کتاب خاطرات خود می نویسد من یک بانوی اول یا سناتور زاده نشدم. دموکرات زاده نشدم. یک وکیل و یا حامی حقوق زنان و یا حقوق بشر زاده نشدم. من همچون یک آمریکایی در میانه قرن بیستم، در زمان و مکانی مناسب قدم در جهان هستی گذاشتم.
 
هیلاری کلینتون در یک خانواده 5 نفره بزرگ شد. در سال 1965 وارد دانشگاه شد و تحصیلات خود را در رشته علوم سیاسی آغاز کرد. پس از آن وی وارد دانشکده حقوق شد. زمانی که در دانشگاه دانشجوی فوق لیسانس بود برای موسسه تازه تاسیس دفاع از کودکان به فعالیت مشغول شد و نخستین مقاله تحقیقی خود را با عنوان کودکان در پناه قانون در سال 1974 در نشریه هاروارد اجوکیشنال ریویو به چاپ رساند.
 
در آگوست سال 1974وی به آرکانزاس رفت و به عنوان یکی از دو زن دانشگاهی دانشگاه آرکانزاس، دانشکده حقوق به کار مشغول شد.
 
وی در سال 1970 با بیل کلینتون آشنا شد و در 11 اکتبر سال 1975 با بیل کلینتون ازدواج کرد.
 
بیل کلینتون در سال 1976 به عنوان دادستان کل آرکانزاس انتخاب شد و این همان سالی بود که نمایش بزرگ انتخابات ریاست جمهوری بین جیمی کارتر و پرزیدنت جرالد فورد بود.
 
بیل کلینتون در سال 1978به عنوان فرماندار آرکانزاس انتخاب شد و هیلاری کلینتون بانوی اول آرکانزاس نامیده شد. در آن زمان هیلاری کلینتون در موسسه حقوقی رز به فعالیت مشغول بود و در سال 1979 به عنوان اولین زنی که عضویت کامل در این موسسه داشت شناخته شد.
 
هیلاری کلینتون در این موسسه تا زمانی که به همراه همسرش وارد کاخ سفید شوند حقوقی بالاتر از جورج بوش داشت.
 
در سال 1992 بیل کلینتون به عنوان کاندیدای حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شرکت کرد و توانست پیروز شود. زمانی که بیل کلینتون در ژانویه سال 1993 وارد کاخ سفید شد، هیلاری کلینتون بانوی اول آمریکا شد و توانست نقشی کلیدی در سیاست داشته باشد.
 
پس از آنکه در سال 1998، دانیل پاتریس موینیهان، سناتور نیویورک اعلام بازنشستگی کرد، بسیاری از اعضای حزب دموکرات از وی خواستند تا در انتخابات مجلس سنای سال 2000 شرکت کند. وی پذیرفت و توانست به عنوان سنای نیویورک انتخاب شود.
 
اکنون وی خود را آماده می کند که بتواند در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری در آمریکا به عنوان رئیس جمهور این کشور انتخاب شود. وی بخشی از محبوبیت خود را مدیون همسرش است.
 
از طرفی برخوردهای منطقی وی در خصوص مسائل خصوصی زندگی همسرش در دوره ریاست جمهوری وی باعث شد تا وی بتواند در کنار همسرش به فعالیت های سیاسی خود ادامه دهد.

نظر شما :