ابرهای تیره زود گذر میان تهران و برلین

۲۰ دی ۱۳۸۶ | ۱۴:۴۰ کد : ۱۳۲۰ اخبار اصلی
اکنون روابط دو کشور کمی دستخوش مسایل بین المللی شده است اما به نظر می رسد که آلمان برای حفظ تداوم این رابطه تلاش بیشتری می کند و تهران نیز مایل نیست روابط خوب اش را با شریک اقتصادی اش رو به سرما و سردی بگذارد.
ابرهای تیره زود گذر میان تهران و برلین

 

سید محمد علی حسینی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته است  که یک دیپلمات آلمانی بخاطر فعالیت های غیر دیپلماتیک از ایران  اخراج شده است. این درحالی است که سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نام این دیپلمات آلمانی را فاش نکرده و جزییات بیشتری در خصوص علت اخراج وی ارائه نداد.

 

پس از اعلام این خبر یک منبع در وزارت امور خارجه آلمان اعلام کرد که دیپلمات اخراج شده سفارت آلمان در تهران بلافاصله پس از دریافت تصمیم ایران به اخراج وی، تهران را ترک کرده است.

 

پس از اخراج این دیپلمات آلمانی، سخنگوی دولت آلمان اعلام کرد که امیدوار است که بتواند درباره اخراج این دیپلمات ایرانی با تهران گفت و گو کند، اما وی از اعلام هرگونه جزییات بیشتر و اینکه مذاکرات ممکن است چه زمانی صورت بگیرد خودداری کرد.

 

اخراج این دیپلمات آلمانی در حالی است که آلمان نیز در ماه ژوییه سال گذشته یک دیپلمات ایرانی را از آلمان اخراج کرده بود. مقامات آلمانی ادعا کرده بودند که این دیپلمات تلاش کرده بود موادی را برای برنامه غنی سازی اورانیوم خریداری کند.

 

گفته می شود که دولت ایران با اخراج دیپلمات آلمانی دست به اقدامی تلافی جویانه زده است. اما از سوی دیگر فراکسیون حزب دموکرات های آزاد از سیاست و برخورد وزارت امور خارجه آلمان انتقاد  و اعلام کرد که اگر این اقدامی تلافی جویانه از سوی دولت ایران در برابر عمل صحیح اخراج دیپلمات ایرانی باشد، آنگاه باید فرانک اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان  در انظار عمومی از کارمند خود دفاع کند.

 

یولینا گروس، سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان در مورد تاثیر اخراج دیپلمات آلمانی بر روابط دو کشور اظهار نظری نکرد و از ارائه هرگونه جزئیات خودداری کرد. خانم گروس گفت که ایران و آلمان در طور تاریخ همواره روابط خوبی با یکدیگر داشته اند. دولت آلمان می کوشد تا در برنامه هسته ایران نقش میانجی را ایفا کند و این بحارن را از راه های دیپلماتیک حل کند.

 

 ایران آلمان شریک خوب تاریخی

آلمان یکی از سه کشور مذاکره کننده با ایران در خصوص برنامه هسته ای است و با وجود آنکه یکی از مخالفان توسعه برنامه هسته ای ایران است اما همواره از لحنی آرام تر از بریتانیا و فرانسه در قبال ایران استفاده می کند.

 

نشریه هرالد تریبون می نویسد که آنجلا مرکل، صدراعظم آلمان موضعی خشمگین تر نسبت به گذشته با ایران دارد.

خانم مرکل در تاریخ 28 دسامبر سال 2007 اعلام کرد که در صورت نیاز باید از تحریم های بیشتری در قبال ایران استفاده کرد. هرچند خانم مرکل در هیچ اشاره ای به گزارش 16 آزانس امنیتی آمریکا نکرد که در آن اعلام شده بود که ایران از سال 2003 برنامه های نظامی هسته ای خود را متوقف کرده است.

 

روابط ایران و آلمان  پس از پیروزی انقلاب

 

آلمان پس از انقلاب اسلامی سال 1358 همواره با ایران رابطه ای دوستانه داشته است. به طوری که می توان گفت که در میان کشورهای غربی ایران و آلمان همواره بهترین رابطه را داشته اند. هرچند پیش از آن نیز این دو کشور رابطه ای دوستانه داشته اند.

 

در سال 1952 با بازگشایی اولین دفتر ایران در آلمان روابط سیاسی این دو کشور به طور رسمی آغاز شد.  دو کشور به جز روابط سیاسی دارای مناسبات عمیق فرهنگی نیز هستند چنانکه نمونه مهم آن را می توان در در سال 1918 شاهد بود که  گوته، شاعر آلمانی دیوان شرقی-غربی خود را به حافظ تقدیم کرد.

 

با وجود آنکه در دوره جنگ ایران و عراق، آلمان غربی یکی از تامین کنندگان سلاح های صدام به شمار می رفت اما آلمان همواره سعی کرد تا روابط خود با ایران را بخصوص در بخش های صنعتی حفظ کند. پس از جنگ، آلمان به سرعت به عنوان یکی از اصلی ترین شرکای تجاری ایران درآمد و همچنان به عنوان بزرگترین شریک تجاری ایران در عرصه بین المللی حضور دارد. به طوری که در سال 2004 صادرات آلمان به ایران ارزشی بالغ بر 3.6 میلیارد یوروو داشته است.

 

 این درحالی است که این حجم کالای وارد شده به ایران از آلمان در سال 2005 بالغ بر 5 میلیارد دلار ارزش داشته است و درصورتی که روابط ایران و آلمان رو به سردی برود با وجود حجم بالای تجارت آلمان با ایران، آلمان متحمل ضرر بزرگی خواهد شد.

 

آلمان پس از امارات متحده عربی بزرگترین شریک اقتصادی ایران به شمار می رود به طوری که 13.6 درصد از حجم واردات ایران از کشور آلمان تامین می شود.

 

با وجود آنکه پرونده میکونوس در سال 1992 در روابط ایران و آلمان را مدتی تیره کرد اما این حادثه تاثیر عیمقی روابط این دو کشور بر جا نگذاشت و روابط به سرعت حسنه شد و همچنان به قوت خود باقی ماند. اوج روابط ایران و آلمان را می توان در سفر سید محمد خاتمی رییس جمهور سابق ایران به آلمان و میزبانی شایسته گرهارد شرودر صدراعظم وقت این کشور جستجو کرد. آنجلا مرکل صدر اعظم فعلی آلمان آن زمان در اقمتگاه آقای خاتمی با وی دیدار کرده بود.

 

اکنون روابط دو کشور کمی دستخوش مسایل بین المللی شده است اما به نظر می رسد که آلمان برای حفظ تداوم این رابطه تلاش بیشتری می کند  و تهران نیز مایل نیست روابط خوب اش را با شریک اقتصادی اش رو به سرما و سردی بگذارد.

 

به همین علت به نظر می رسد که مسائل جزئی دیپلماتیک بین دو کشور و اخراج دیپلمات از هر دو کشور  موضوع چندان مهمی دست کم در این مقطع نخواهد بود.

 


نظر شما :