فدراسیون فوتبال آسیا دست رد به سینه عربستان زد

۰۱ خرداد ۱۳۹۰ | ۲۰:۵۶ کد : ۱۲۹۹۴ اخبار اصلی
محمد بن همام، رئیس فدراسیون فوتبال آسیا در نخستین واکنش خود نسبت به جنگ سردی که میان عربستان و ایران این بار در بعد فوتبال در گرفته، انتقادهای فوتبالیست‌های عربستانی در شکایت از میزبانی ایران در چارچوب مسابقات جام باشگاه‌های آسیا را رد کرد.
فدراسیون فوتبال آسیا دست رد به سینه عربستان زد
دیپلماسی ایرانی: محمد بن همام، رئیس فدراسیون فوتبال آسیا در نخستین واکنش خود نسبت به جنگ سردی که میان عربستان و ایران این بار در بعد فوتبال در گرفته، انتقادهای فوتبالیست‌های عربستانی در شکایت از میزبانی ایران در چارچوب مسابقات جام باشگاه‌های آسیا را رد کرد.

به گزارش فارس وی در این باره گفت: «من اطلاع دارم که باشگاه عربستانی بدون هیچ مشکلی به ایران سفر کرد و به هیچ مشکلی هم بر نخورد. آنها در سلامتی کامل به تهران و اصفهان رفتند و به کشورشان بازگشتند بدون این که با مشکلی مواجه شوند. آنها در طول سفرشان به ایران کاملا توسط گاردهای انتظامی ایران مراقبت می‌شدند.»

بنا به گزارشی که به آقای بن همام که قطری الاصل است، رسیده بود، معترضان ضد عربستانی در طول بازی تیم پرسپولیس با تیم الاتحاد در استادیوم آزادی در تهران تحرکات اعتراضی داشتند. آنها همچنین به بهانه ناخرسندی از میزبانی ایران از فدراسیون فوتبال آسیا خواسته بودند که میزبانی ایران را برای دور نهایی جام باشگاه‌های آسیا در سال 2013 و 2014 لغو کند. بدین ترتیب با این تقاضای عربستان تنش‌های سیاسی ریاض - تهران در چارچوب اختلاف‌های کشورهای شورای همکاری خلیج فارس رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفت.

تیم‌های باشگاهی عضو فدراسیون فوتبال عربستان سعودی در هفته‌های گذشته در چارچوب بازی‌های آسیایی به ایران رفته بودند و در این کشور بازی‌هایی را با تیم‌های ایرانی انجام داده بودند که این بازی‌ها با حواشی‌های سیاسی همراه شده بود. به همین بهانه فدراسیون فوتبال عربستان از فدراسیون فوتبال آسیا خواسته بود که بازی‌های دیگرش با تیم‌های ایرانی را در کشور سومی برگزار کند چرا که می‌گفت نسبت به امنیت بازیکنانش نگران است. بدین ترتیب و به گفته آقای بن همام، رئیس فدراسیون فوتبال آسیا، این فدراسیون تقاضای آنها را رد کرده است.

عربستان سعودی ماه گذشته تهدید کرده بود در صورتی که دولت ایران امنیت بیشتری برای دیپلمات‌هایش در این کشور که در پی افزایش تظاهرات ضد عربستانی در ایران مورد تهدید قرار گرفته بودند، تامین نکند، دیپلمات‌هایش را از ایران فرا خواهد خواند.

نخستین تنش در روابط ایران و عربستان در عرصه فوتبال زمانی رخ داد که اداره مهاجرت ایران در ماه مارس از بازیکنان تیم پرسپولیس که برای بازی در برابر تیم الاتحاد به عربستان رفته بودند در فرودگاه جده انگشت‌نگاری کرد و اسکن چشم گرفت. تیم پرسپولیس این رفتار اداره مهاجرت عربستان را که مدعی بود جزء قوانین رایج این کشور در مورد ورود مسافران خارجی است، رد کرد که باعث شد تا 8 ساعت در فرودگاه جده معطل بماند.

تنش در روابط دیپلماتیک و ورزشی ایران و عربستان باعث شده تا جنگ سردی میان دو کشور ایجاد شود، ایرانی‌ها از شیعیان معترضی بحرینی مانند دیگر تحرکات اعتراضی در دیگر نقاط جهان عربی حمایت می‌کنند، در حالی که کشورهای حاشیه خلیج فارس ایران را متهم به تشکیل شبکه‌های جاسوسی در بحرین و کویت می‌کنند که منجر به کاهش روابط دیپلماتیک میان آنها شده است.

البته ممکن است آقای بن همام بدون توجه به تنش‌های سیاسی جاری میان ایران با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس نظر نهایی خود را نسبت به اعتراض عربستانی‌ها بیان کرده باشد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دو سال گذشته توانسته نفوذ بسیاری در فوتبال ایران بگذارد. بیشتر باشگاه‌های فوتبال ایران یا دولتی هستند یا به نوعی به به سازمان‌ها و کارخانه‌های دولتی وابستگی دارند.

کشورهای حاشیه خلیج فارس معتقدند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران نقشی کلیدی در به انفجار کشیده شدن تظاهرات مردم بحرین و دیگر کشورهای عربی داشته است.   

منبع: العربیه

 

نظر شما :