پ.ک.ک می‌خواهد ترکیه را به زنجیره تغییر وصل کند

۰۱ خرداد ۱۳۹۰ | ۰۱:۲۲ کد : ۱۲۹۵۴ اروپا
«ترکیه در آستانه مناقشه جدید کردها قرار گرفته است» این تیتری است که ترندنیوز آذربایجان در تحلیل وضعیت کردهای فعال ترکیه و تاثیرپذیری آنها از انقلاب‌های عربی انتخاب کرده است.
پ.ک.ک می‌خواهد ترکیه را به زنجیره تغییر وصل کند
دیپلماسی ایرانی: پاسخ به این سوال که چرا ترکیه مثل خیلی از کشورهای منطقه در جریان تغییرات زنجیره ای چند ماه اخیر قرار نگرفته و از خطر اعتراض‌های مردمی‌گسترده در امان مانده، چندان دشوار نیست. پاسخ این است که ترکیه دموکراسی دارد و در دموکراسی احتمال سقوط و جنگ و خونریزی نزدیک به صفر است. دموکراسی شیوه ای از حکومت است که در آن انتقال قدرت به صورت غیرخشونت آمیز انجام می‌شود و مردم به راحتی می‌توانند در مورد تغییرات سیاسی و اصلاحات وسیع تصمیم بگیرند.

البته دموکراسی ترکیه هنوز از سوی اتحادیه اروپا محل مناقشه است و زوایایی از آزادی بیان و آزادی اقوام همچنان در این کشور حل نشده باقی مانده و مانع شکل گیری یک دموکراسی ایده آل و کمال یافته در ترکیه شده است. با این وجود رشد اقتصادی و توسعه سیاسی ترکیه قابل کتمان نیست. این روند از زمان روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه رشد حیرت انگیزی داشته که موجب فاصله گرفتن این کشور از همسایگان و سایر کشورهای منطقه شده است.

بنابراین مشاهده آرامش در ترکیه و قرار نگرفتن آن در تغییرات دومینووار منطقه اصلا عجیب نیست. اما این مساله موجب نشده است که چالش‌های داخلی این کشور به خصوص در مورد کردها و حزب کارگران کردستان به چشم نیاید و در آستانه انتخابات پارلمانی به یک نقطه ضعف و محل ترس و تردید برای دولت تبدیل نشود.

برخی کارشناسان معتقدند فعال شدن حزب کارگران کردستان در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی ترکیه باعث به وجود آمدن یک دوره سخت می شود که در طول آن دولت با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد. یکی از کارشناسان ترک به نام مصطفی اوزجان به ترندنیوز گفته است: حزب کارگران کردستان در توطئه ای هماهنگ با حزب دیگر کرد یعنی "صلح و دموکراسی" برای دستیابی به اهداف خاص تلاش می کند. این در آستانه برگزاری انتخابات باعث نگرانی دولت ترکیه می شود.

این تحلیل از آن رو ارائه می‌شود که چندی پیش عبدالله اوجالان رهبر زندانی "پ.ک.ک" تهدید کرد که اگر دولت ترکیه خواست خودمختاری کردها را اجرا نکند جنگ را آغاز خواهد کرد. اوجالان این تهدید را در قالب بیانیه ای توسط وکلایش منتشر کرده و هشدار داده است که اگر آنکارا برای حل مسئله کردها مذاکرات منطقی را آغاز نکند، پس از 15 ماه ژوئن جنگ بزرگی شروع خواهد شد.

حزب "صلح و دموکراسی" ترکیه نیز که از سوی رجب طیب اردوغان به دسیسه بازی و همسویی با "پ.ک.ک" متهم شده، دولت را به آزار و اذیت کردها و تعمیق بحران متهم کرده است.

به گفته مصطفی اوزجان، وقوع حوادث اخیر در کشورهای عربی یکی از دلایل فعال شدن جدایی طلبان کرد در ترکیه است و "پ.ک.ک" تحت تاثیر انقلاب‌های جهان عرب، برای آغاز جنبش کردها علیه دولت ترکیه تلاش می کند. این کارشناس معتقد است حزب حاکم در حل این مسئله منفعلانه عمل می‌کند و طرحی برای جلوگیری از تظاهرات احتمالی ندارد.

ماهر کایناک تحلیل‌گر سابق مرکز اطلاعات ملی ترکیه نیز معتقد است همه اظهارات تهدیدآمیز کردهای جدایی طلب در مورد آغاز جنگ در ترکیه، با هدف تاثیرگذاری بر نتایج انتخابات آتی پارلمانی انجام می شود ولی در کشور ترکیه هیچ دلیلی برای تشدید مناقشه مساله کردها وجود ندارد. به گفته او، تلاش رهبران کرد تنها برای تغییر نتایج انتخابات پارلمانی و یا روند حوادث در ترکیه است.

برخی بر این باورند که انتخابات آتی پارلمانی در ترکیه باعث تشدید مناقشه کردها می شود. اما شدت و دامنه این اتفاقات به اندازه ای نخواهد بود که تبدیل به معضلی پایدار شود و پس از پایان انتخابات ثبات در ترکیه برقرار خواهد شد. درواقع دولت ترکیه سیاست باز و گفتگومحور را با احزاب مختلف در پیش گرفته و این مساله موجب شده است تا حرکت‌های اعتراضی خشونت آمیز یا جدایی طلبانه از سوی اکثریت جامعه طرد شود و دست حکومت را برای برخورد و سرکوب آنها باز بگذارد. ماهر کایناک می‌گوید: مقام‌های ترکیه برای بهبود وضعیت اجتماعی و سیاسی کردها در ترکیه به چندین اصلاحات دست زدند. به همین جهت هیچ دلیلی برای تشدید مناقشه کردی در ترکیه وجود ندارد.

درگیری با حزب کارگران کردستان که در طول 25 سال برای خودمختاری کردها در جنوب شرقی ترکیه، سوریه و شمال عراق مبارزه می کند، تاکنون باعث مرگ بیش از 40 هزار نفر شده است. سازمان ملل و اتحادیه اروپا حزب کارگران کردستان را سازمان تروریستی شناخته اند.

انتخابات پارلمانی آتی در ترکیه برای 12 ژوئن برنامه ریزی شده است. حزب عدالت و توسعه تحت رهبری رجب طیب اردوغان از نوامبر سال 2002 در ترکیه بر مسند قدرت است. در انتخابات پارلمانی که ژوئن 2007 برگزار شد، حزب عدالت و توسعه حدود 47 در صد از آرا را به دست آورد و دولتی تک حزبی تشکیل داد.

 

نظر شما :