اولین تجربه ریاست اتحادیه اروپا برای کمونيست هاى سابق

۱۵ دی ۱۳۸۶ | ۱۳:۳۹ کد : ۱۲۹۴ اروپا
در پی پیوستن کشور اسلوونی به معاهده شینگن، کشور پرتغال به طور نمادین ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را به اسلوونی واگذار کرد و اسلوونی به عنوان اولین کشور کمونیستی سابق این اتحادیه است که مسوولیت اتحادیه اروپا را برعهده می گیرد.
اولین تجربه ریاست اتحادیه اروپا برای کمونيست هاى سابق
 با پیوستن 9 کشور اروپایی به اتحادیه اروپا اکنون در این قاره سبز می توان از جمهوری لتونی در شرق تا پرتغال را بدون نیاز به ویزا سفر کنند.
با پیوستن کشورهای لهستان، اسلوونی، مجارستان، جمهوری چک، اسلواکی، مالت، لیتوانی و استونی به معاهده شنگن اکنون اتحادیه اروپا به عمق کشورهای کمونیستی کشانده شده است و مناطقی که در روزهای نه چندان دور به شدت از اروپای مرکزی جدا شده بود به اندازه 3/1 کشور آمریکا گسترده شد.
 
در پی پیوستن کشور اسلوونی به معاهده شینگن، کشور پرتغال به طور نمادین ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را به اسلوونی واگذار کرد و اسلوونی از روز گذشته (11 دیماه) به عنوان اولین کشور کمونیستی سابق  این اتحادیه است که مسوولیت اتحادیه اروپا را برعهده می گیرد.
 
اسلوونی که کشوری استقلال یافته از یوگوسلاوی سابق است در سال 2004 به اتحادیه اروپا پیوست و اکنون برای یک دوره شش ماهه وظیفه هماهنگ سازی اقدامات وزیران و سران اتحادیه اروپا را برعهده خواهد داشت.
 
اتحادیه اروپا اکنون در کنار کشورهایی معاهده شینگن، منتظر کشورهای قبرس و مالتا است تا به این معاهده بپیوندند. این کشورهای با آغاز سال نوی میلادی واحد پول خود را به یوروو تغییر داده اند و بانک ها در این در این دو کشور با اسکناس ها و سکه های جدید انباشته شدند تا بتوانند تغییر واحد پول این کشورها را آغاز کنند. این درحالی است که از اوایل ماه دسامبر اسکناس ها و سکه های یوروو در دسترس مردم قرار داشت تا بتوانند خود را با واحد پول جدید وقف دهند. واحد پول قبرس پوند و واحد پول کشور مالتا لیره بود که با تغییر این واحد های پولی اکنون به جمعیت مردمی که از واحد یوروو استفاده می کنند 1 میلیون و 400 هزار نفر اضافه شده است. بدین ترتیب این واحد پولی در میان 15 عضو از 17 عضو اتحادیه اروپا به صورت رسمی مورد داد و ستد قرار می گیرد.
 
یکی از چالشهای بزرگی که اتحادیه اروپا این روزها با آن درگیر است حرکت در خطی مشترک در قبال بحران کوزوو است. کشورهای عضور اتحادیه اروپا نمی توانند در خصوص استقلال کوزوو به نتیجه یکسانی دست پیدا کنند.
 
کشور اسلوونی
جمهوری اسلوونی یکی از کشورهای اروپای مرکزی است که پیش از این بخشی از کشور یوگوسلاوی بوده است. این کشور با کشورهای ایتالیا، کرواسی، مجارستان و اتریش همسایه است و پایتخت آن شهر لیوبلیاتا است.
 
اسلاویک ها که امروزه اسلووانیایی ها هستند در قرن ششم در این منطقه ساکن شدند از آن زمان به بعد این منطقه از قاره اروپا امپراتوری های مختلفی را تجربه کرده است. پس از آنکه در دوره کوتاهی بین سالهای 1805 تا 1813 از مستعمرات فرانسه به حساب آمد، به امپراتوری اتریش پیوست. به تدریج با پیشرفت بخش اسووانیایی، این بخش خواهان استقلال سیاسی شد به طوریکه در سلا 1848 در یک جنبش متحد برای اسلوونی یکپارچه به عنوان بخشی از امپراتوری اتریش ظاهر شد.
 
این کشور از سال 1945 بخشی از جمهوری یوگوسلاوی بوده است که در سال 1991 اعلام استقلال کرد. اسوونی در 29 ماه مارس سال 2004 به عضویت پیمان آتلانیتک شمالی پیوست، در ماه می سال 2004 یکی از اعضای اتحادیه اروپا شد و برای 6 ماهه اول سال 2008 به عنوان رییس دوره ای اتحادیه اروپا انتخاب گردید.
 
سیاست در اسلوونی
رییس حکومت در اسلوونی، رییس جمهور است که توسط رای مردم برای یک دوره 5 ساله انتخاب می شود. رییس دولت در این کشور نخست وزیر است که توسط مجلس این کشور انتخاب می شود.
 
اسلوونی دو مجلس دارد؛ مجلس ملی و شورای ملی. مجلس ملی 90 کرسی دارد که 88 نفر از اعضای این مجلس توسط مردم انتخاب می شوند و دو نفر از اعضای مجلس ملی توسط بومیان این منطقه که مجار و ایتالیایی هستند انتخاب می شوند.
 
شورای ملی 40 کرسی دارد که نمایندگان گروه های اقتصادی، اجتماعی و متخصصان در آن حضور دارند که هر چهار سال یکبار توسط پارلمان ملی انتخاب می شوند.
 
مردم در اسلوونی
جمعیت اسلوونی دو میلیون و 9 هزار و 245 نفر است که میانگین سنی آنها 41 سال می باشد. امید به زندگی در این کشور برای زنان 80.47 و برای مردان 72.84 سال است. مساحت این کشور 20 هزار و 273 کیلومتر مربع است و واحد پول آن یورو می باشد.
 
83 درصد مردم این کشور را اسلوونیایی ها تشکیل می دهند. 5.3 درصد آنها را مجارها، آلبانیایی ها و ایتالیایی ها تشکیل می دهند.
 
زبان رسمی این کشور اسلوانیایی است. 57.8 درصد مردم این کشور کاتولیک هستند. 2.4 درصد مسلمان و 2.3 درصد از آنها ارتودوکس هستند و 0.9 درصد به بقیه فرقه های مسیحیت اعتقاد دارند.
 
پس از استقلال این کشور از یوگوسلاوی در سال 1991 رسانه های ایم کشور به سرعت رشد کردند و در حال حاضر اصلی ترین روزنامه آن در اختیار بخش خصوصی است. شبکه های رادیویی و تلوزیونی این کشور هم در اختیار بخش خصوصی و هم دولتی است.
 
اقتصاد در اسلوونی
تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2006 میلادی 47.01 میلیارد دلار بود که رشدی 5.2 درصدی نسبت به سال پیش داشت.
 
911 هزار نیروی کار دارد که 4.8 درصد از آنها در بخش کشاورزی، 39.1 درصد از آنها در بخش صنعت و 56.1 درصد از آنها در بخش خدمات کار می کنند. برخ بیکاری در این کشور 9.6 درصد است و نرخ تورم 2.5 درصد می باشد.
 
صادرات این کشور شامل ماشین آلات و تجهیزات حمل و نل، مواد شیمیایی و غذا است که به 20.1 درصد از آن به آلمان، 13 درصد از آن به ایتالیا و 9.1 درصد از آن کرواسی و 8.8 درصد از آن به اتریش، 6.5 درصد از آن به فرانسه و 4.4 درصد از آن به روسیه صادر می شود.
 
محصولات وارداتی این کشور شامل ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل، مواد شیمیایی، سوخت و مواد روغنی و غذا است که از کشورهای آلمان، ایتالیا، اتریش، فرانسه و کرواسی وارد می شود.

نظر شما :