روسیه، رهبری آمریکا را نمی‌پذیرد

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۲۱:۰۰ کد : ۱۲۸۲۰ اروپا
حسن بهشتی پور، کارشناس مسائل روسیه و قفقاز با اشاره به دیدار هفته آینده اوباما و مدودف معقتد است برای نظامیان روسیه کار کردن در زیر فرمان و رهبری آمریکا تقریبا غیر ممکن به نظر می‌سد
روسیه، رهبری آمریکا را نمی‌پذیرد
دیپلماسی ایرانی: دمیتری مدودف و باراک اوباما روسای جمهوری روسیه و آمریکا هفته آینده در حاشیه اجلاس سران هشت کشور صنعتی موسوم به جی ۸ در شهر دویل فرانسه با یکدیگر دیدار می‌کنند. مدودف و اوباما در دیدار خود در مسکو در سال ۲۰۰۹ میلادی توافق کردند که واشنگتن در هنگام استقرار سامانه موشکی خود در اروپا، منافع روسیه را مورد توجه قرار دهد. بعد از اجلاس سران ناتو در لیسبون پایتخت پرتغال در سال ۲۰۱۰ و شرکت فعال مدودوف رئیس جمهوری روسیه در این نشست مهم، تحلیل‌گران مسائل روسیه به این باور رسیدند که امریکا به راه حل‌های جدیدی برای همکاری بین ناتو و روسیه دست یافته است. اما در آستانه دیدار مجدد سران دو کشور هنوز مشکلات اساسی بر مناسبات ناتو و روسیه حاکم است.

به گفته دیمیتری راگوزین نماینده دائمی ‌روسیه درناتو، یکی ازمهم‌ترین موانع درمذاکرات بین دو طرف، بحث پیشنهاد روسیه برای همکاری با ناتو در دو چارچوب کلی است؛ اول درچارچوب خود ناتو و دوم در چارچوب اجلاس روسیه – ناتو. به اعتقاد او بحث‌های داخلی ناتو همیشه دوقدم جلوترند و روسیه را همیشه در برابرعمل انجام شده قرار می‌دهند. او معقتد است که این عمل راهیچگاه نمی‌توان بحث‌های برابردانست.

از سوی دیگر، یکی از نمایندگان اروپا در ناتو در این ارتباط معتقد است: «ما درطرح‌های خود نمی‌توانیم به روسیه وضعیتی برابربا دیگراعضای ناتو بدهیم. ما همه به وسیله 5 متن درتوافقنامه واشنگتن به هم مرتبطیم وما نمی‌توانیم امنیت خود را بدست یک بازیگرجدابدهیم. درچارچوب سپرهای موشکی منطقه‌ای، روسیه پیشنهاد می‌کند که مسئولیت دفاع ازمنطقه شمال غربی یعنی آسمان لهستان و بالتیک واسکاندیناوی را به وی بسپارند. اما لیتوانی و لتونی و استونی و لهستان و رومانی مخالف این ایده‌اند.»

در مقابل این اظهارات، دیمیتری راگوزین نماینده دائمی‌روسیه درناتو پاسخ می‌دهد: «اگرما می‌گوئیم که این سیستم برای دفاع ازتهدیدات حاصله ناشی ازجنوب (مهم‌ترازهمه از ایران) ساخته می‌شود، بنابراین چه فرقی می‌کند که ازبخش شمالی چه کشوری دفاع کند؟ ازآن سمت هیچ تهدیدی وجود ندارد. بنابراین مسئولیت این قسمت رابه روسیه سپردن منطقی است.» 

در کنار این، درداخل روسیه هم نگاه‌های تندتری مطرح است. ازجمله یکی ازمقامات وزارت دفاع روسیه معتقد است که نیروهای مسلح روسیه کاملاً مطمئن هستند که سپرهای موشکی آمریکایی مستقر دراین منطقه نه تنها می‌توانند موشک‌های راهبردی روسیه را که ازخاک این کشور به سمت شمال غرب اروپا پرتاب شوند، بزنند، بلکه آن‌ها حتماً امکان این را به دست خواهند آورد، تا بتوانند حمله هسته‌ای به اهداف زمینی در روسیه کنند.

هنوز هیچ توضیح منطقی برای چنین نگرانی از طرف نظامیان روسیه تا کنون به طور عام اعلام نگردیده است. اما مشهور است که کرملین نسبت به نظرات ستاد نیروهای مسلح در خصوص مسائل راهبردی، بسیارجدی است. شاید در واکنش به این نگرانی‌ها بود که مدودف درپایان ژانویه گذشته اشاره کرد که اگرناتو از ایده ساخت سیستم‌های دفاعی ضدموشکی مشترک امتناع ورزد، روسیه مجموعه‌های موشکی هسته‌ای خود را در مرزهای غربی این کشورمستقر می‌کند.

درمقابل نماینده اروپا درناتو اظهار داشت که این اظهارات براعضاء ناتو هیچ تأثیری ندارد و آنها به خوبی می‌دانند که سخنان شدیدالحن مدودف برای مخاطبان داخلی است. او با اشاره به این که در چارچوب شورای ناتو– روسیه جنگ سرد وجود ندارد گفت: درناتوعقیده دارند که آنها می‌توانند بدون روسیه سامانه‌های دفاعی ضد موشکی را بسازند. نماینده اروپا در ناتو در توضیح چرایی مذاکره ناتو با روسیه در این خصوص توضیح داد: چون این تمایل اوباماست تا از سرگیری روابط را با روسیه حفظ کند. ما خیلی عالی بدون روس‌ها ازپس این کارها برمی‌آئیم اما مجبوریم مدام به آن‌ها نیزنگاهی بیندازیم. در این شرایط مسکو مثل اینکه فکر می‌کند که مذاکرات مستقیم با مسکو می‌تواند ناتو را سریع تر درلزوم پذیرش پروژه روسیه متقاعد کند.

باید توجه داشت که به گفته یکی از مقامات وزارت خارجه روسیه ، در جریان دیدار دو روزه جو بایدن معاون رئیس جمهوری آمریکا از مسکو (نهم و دهم مارس 2011)، طرفین به طور مفصل تمام مسائل مربوط به طرح روسی سامانه‌های موشکی اروپایی را مورد بحث و بررسی قرار دادند. این مذاکرات در سطح روسای جمهوری دو کشور در ماه مه2011 در فرانسه ادامه خواهد داشت. دراین باره یوگنی بوژینسکی ژنرال بازنشسته وکارشناس مرکز PIR- centre می‌گوید: اگرچه پیشنهاد روسیه در باره مشارکت در طرح سپر دفاع موشکی فعلاً مورد پذیرش آمریکا قرارنگرفته است، اماهمچنان دردستورکارقرار دارد. صحبتی درخصوص نقطه برگشت درمورد مشاوره ساخت سپرهای موشکی منطقه‌ای نمی‌شود.  

با توجه به این اظهار نظر‌ها، به نظر می‌رسد عضویت روسیه در ناتو و همکاری این دو دشمن پیشین فعلا دست نیافتنی است. اما روسیه منتظر است ببیند وعده‌های امریکا در باره سرمایه گذاری در روسیه و صدور تکنولوژی جدید به این کشور تا چه حد به اجرا در می‌آید. در مقابل، ناتو نیز برای اینکه روسیه را به عنوان یک عضو بپذیرد ، شرایط خود را دارد. آنها انتظار دارند روسیه هم مانند سایر اعضای ناتو، رهبری آمریکا را بپذیرد. اما برای نظامیان روسیه کار کردن در زیر فرمان و رهبری آمریکا تقریبا غیر ممکن به نظر می‌سد. به همین دلیل است که باید گفت آینده همکاری‌های ناتو و روسیه زیر علامت سئوال قرار دارد.

 

نظر شما :