صالحی به دوحه رفت شاید تنش‌ها کم شود

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۱۴:۴۸ کد : ۱۲۴۵۹ اخبار اصلی
سفر علی اکبر صالحی به دوحه در حالی انجام می‌شود که اظهارات ایران و شورای همکاری خلیج فارس علیه یکدیگر روز به روز شدیدتر می‌شود که آخرین آن اظهارات سرلشکر حسن فیروزآبادی، فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و واکنش‌های تند و تیز اعضای شورای همکاری خلیج فارس بود
صالحی به دوحه رفت شاید تنش‌ها کم شود
دیپلماسی ایرانی: در حالی که به واسطه سرکوب بسیار خشن تظاهرکنندگان بحرینی توسط رژیم آل خلیفه و رژیم آل سعود که با لشکرکشی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به بحرین انجام شده، روابط ایران و شورای همکاری به شدت تیره شده است، علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان روز دوشنبه 12 ادریبهشت به قطر رفت تا بدین ترتیب کمی از سردی روابط ایران با شورای همکاری بکاهد. در دوحه وزیر امور خارجه با همتای مصری‌اش تماس تلفنی گرفت تا به گفته رسانه‌های عربی ضربه‌ای قوی بر تیرگی روابط ایران و اعراب وارد شود.

پایگاه خبری تحلیلی میدل‌ایست آن‌لاین، سفر علی اکبر صالحی به دوحه در حالی انجام می‌شود که اظهارات ایران و شورای همکاری خلیج فارس علیه یکدیگر روز به روز شدیدتر می‌شود که آخرین آن اظهارات سرلشکر حسن فیروزآبادی، فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و واکنش‌های تند و تیز اعضای شورای همکاری خلیج فارس بود.

سرلشکر حسن فیروزآبادی شنبه کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را جبهه‌ دیکتاتوری‌های عربی خلیج فارس توصیف کرد و درباره خلیج فارس نیز گفت، این جا همواره خلیج فارس بوده، هست و خواهد بود. وی همچنین گفت: «نظام‌های عربی دیکتاتوری در خلیج فارس نمی‌توانند جلوی انتفاضه‌های مردمی را بگیرند.»

شاید بتوان گفت که تندترتین واکنش را عبداللطیف الزیانی، رئیس جدید شورای همکاری خلیج فارس که بحرینی است و در بحبوحه انقلاب بحرین و ورود نیروهای نظامی شورای همکاری موسوم به سپر دفاع جزیره، ریاست این شورا را بر عهده گرفت، بر زبان راند. وی از این که فیروزآبادی منطقه خلیج فارس را ایرانی دانسته ظاهرا برداشتی اشتباه کرده و در پاسخ به وی گفت: « خلیج ]فارس[ ملک همه کشورهای پیرامونی آن است و ایران حق ندارد ادعایی غیر از این داشته باشد. تهران فقط بر آب‌های منطقه‌ای‌اش تملک دارد.»

وی اظهارات فرمانده ستاد نیروهای مسلح کشورمان را اظهاراتی ستیزه‌جویانه علیه شورای همکاری خلیج فارس توصیف کرد و آن را مغایر با اصول حسن هم‌جواری و احترام متبادل میان کشورها دانست و مدعی شد که ایران نباید در امور داخلی کشورهای همسایه دخالت کند.

به اعتقاد کارشناسان عرب رویارویی ایران و کشورهای شورای همکاری به اندازه علنی شده است که دیگر دو طرف علیه هم اظهاراتی تند و تیز بر زبان می‌رانند. آنها سفر علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان به قطر را نیز در حقیقت تلاشی برای کاهش تنش‌های ایجاد شده می‌دانند و برخی رسانه‌های عربی خبر می‌دهند که ایران کانال‌های ارتباطی‌ای نیز با عمان برقرار کرده تا از حجم این تنش‌ها بکاهد.

به ادعای کشورهای شورای همکاری خلیج فارس ایران در امور داخلی بحرین و یمن دخالت داشته و تلاش کرده که بر انقلاب‌های جاری در این کشورها اثر بگذارد. خشم آنها زمانی از ایران فزونی گرفت که مدعی شدند شبکه جاسوسی‌ای در کویت کشف شده که علیه منافع کویت و به نفع منافع ایران فعالیت می‌کرده است. این موضوع را ایران قویا رد کرد ولی طرف کویتی همچنان بر ادعای خود پافشاری می‌کند تا به آنجا که دو طرف سفرای خود را فرا خوانده‌اند. کشورهای عربی زمانی ترسشان از ایران دو چندان شد که خبرهایی به گوششان رسید که ادعا می‌کرد ایران در حال ایجاد اختلاف میان امارات و عمان است. محتوای این ادعا تا کنون مشخص نشده اگر چه نه عمان در برابر آن موضع‌گیری کرده و نه ایران این ادعا را تایید کرده است. ادعایی است که صرفا از سوی امارات متحده عربی آن هم در بحبوحه زمانی که از یک سو ادعای آمادگی برای حل پرونده اختلافی سه جزایر تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی را مطرح کرده و از سوی دیگر اختلاف‌های ایران و شورای همکاری بر سر وقایع بحرین فزونی گرفته بر زبان رانده است. برخی کارشناسان بر این اعتقادند که دلیلی که امارات در کنار دیگر کشورهای عربی منطقه خلیج فارس ایستاده و به ایران حمله می‌کند همان نگرانی مشترک کشورهای این شورا مبنی بر قیام احتمالی مردم کشورشان است.

شیخ عبدالله بن زاید، وزیر امور خارجه امارات از ایران گلایه کرده است که مشابه تعاملی که کشورهای شورا با ایران دارند، تهران با آنها ندارد. وی ضمن تکرار ادعاهای کشورهای عرب شورای همکاری گفت: «متاسفانه ایران آن تعامل حسن هم‌جواری که ما با آن داریم را با ما ندارد و در کمال تاسف شاهدیم که در پشت بسیاری از فعالیت‌های تخریبی کشورهای عضو شورا قرار دارد.»

با این حال به اعتقاد کارشناسان سفر علی اکبر صالحی به رغم وجود چنین فضایی از تنش‌ها توانسته لطافتی در این فضای پر التهاب ایجاد کند. صالحی در قطر اعلام کرد، ایران آماده است با رهبران عرب پشت میز مذاکره بنشیند و برای حل سوء تفاهم‌های پیش آمده از جمله ادعای دخالت در امور داخلی‌شان گفتگو کند. وی در کنفرانس خبری خود در دوحه گفت: «مواضع ما کاملا روشن است. سیاست رسمی ما مبتنی بر عدم دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه است ولی از سرکوبی که در کشورهای منطقه علیه مردم می‌رود، ناراحتیم و آن را محکوم می‌کنیم. مردم چیزی جز مطالب مشروعشان نمی‌خواهند ولی متاسفانه شاهدیم به جای این که صدای آنها شنیده شود به دیگران اتهام می‌زنند.»

 

نظر شما :