پیشنهاد بحرین برای پیوستن اعراب خلیج فارس به ناتو

۱۸ آذر ۱۳۸۶ | ۲۱:۰۷ کد : ۱۱۷۰ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
نشست امنيتى خليج فارس با حضور کارشناسان، مقام‌هاى عالى‌رتبه ، استادان دانشگاه و متخصصان امور امنيتى، نظامى و اطلاعاتى 21 کشور جهان از جمله «رابرت گيتس» وزير دفاع آمريکا در منامه پايتخت بحرين آغاز به کار کرد.
پیشنهاد بحرین برای پیوستن اعراب خلیج فارس به ناتو
نشست امنيتى خليج فارس با حضور کارشناسان، مقام‌هاى عالى‌رتبه، استادان دانشگاه و متخصصان امور امنيتى، نظامى و اطلاعاتى 21 کشور جهان در منامه پايتخت بحرين آغاز به کار کرده است.
 
225 نفر از شخصیتهای برجسته جهان از جمله رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، طارق الهاشمی، معاون رئیس جمهورعراق، موفق الربیعی، مشاورامنیت ملی عراق، مقامهای نظامی و سیاسی روسیه، انگلیس، ترکیه، مصر، چین و ژاپن به همراه مسئولانی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در این کنفرانس شرکت کرده اند.
 
اين نشست که چهارمين نشست در زمينه امنيت خليج فارس محسوب مى‌شود به مسائل امنيتى، نظامى و اطلاعاتى منطقه بويژه خليج فارس مى‌پردازد.
 
امنيت درخاورميانه که دير بازى است به يک معضل تبديل شده همچنان به عنوان يک موضوع مهم منطقه‌اى مطرح است. بى‌ثباتى و نبود امنيت درعراق، تحولات فلسطين، تحولات امنيتى و تدوام بحران سياسى در لبنان، بحران امنيتى پاکستان که به اعتقاد بسيارى از کارشناسان ريشه در تحولات منطقه و برخى سياست‌هاى کشورهاى عربى دارد و تحولات امنيتى افغانستان که آن نيز طبيعتا با تحولات امنيتى منطقه و سياست‌هاى کشورهاى عربى بويژه امارات متحده عربى، عربستان سعودى و قطر مرتبط است، باعث شده تا بحران‌هاى امنيتى خاورميانه به يک معضل يا بهتر است بگوييم چالش بسيار پيچيده و پر رمز و راز مطرح شود.
 
دولت بحرين براى تامين امنيت اين نشست تدابيرامنيتى شديدى را در منامه برقرار کرده به گونه‌اى که نيروهاى نظامى و امنيتى در خيابان‌هاى منامه پايتخت بحرين و محل برگزارى کنفرانس مستقرهستند و حرکات شهروندان و خودروها را به شدت تحت نظر دارند.
 
نشست امنيتى خليج فارس که به نشست گفت وگوى امنيتى منامه معروف شده با همکارى سازمان بين‌المللى استراتژيک و وزارت امور خارجه بحرين برگزار می شود.
 
بنا به گزارش‌ها اين نشست محورهاى متعددى را مورد بحث قرار‌داد که از مهمترين آنها مى‌توان به امنيت قومى و امنيت منطقه ‌اى در نگاهى گسترده به کل منطقه اشاره کرد. موضوع امنيت درعراق، فلسطين و لبنان و نقش کشورهاى منطقه و خارجى در تحولات مرتبط با آن بويژه ايران، عربستان و به طور کل کشورهاى عربى، ايالات متحده آمريکا و بريتانيا از مهمترين موضوعاتى بود که در اين کنفرانس به طور مفصل مورد بررسى قرار‌گرفت.
 
"جان شيپمن" رئيس سازمان بين‌المللى استراتژيک در جلسه افتتاحيه اين نشست سه روزه گفت:" اين مرکز تلاش مى‌کند به افق‌هاى موجود درباره بحران‌هاى منطقه که متاسفانه چندان هم کم نيستند بپردازد با اين هدف که شايد بتواند زمينه‌اى ايجاد کند تا مسئولان عالى‌رتبه کشورهاى حاشيه خليج فارس و به طور کل منطقه به گفت و گوهاى بين‌المللى بپردازند و در حل اختلاف‌هاى منطقه با همکارى يکديگر سهيم شده و به يک راه حل نهايى برسند."
 
سازمان بين‌المللى استراتژيک يکى از مهمترين سازمان‌هاى جهان است که در زمينه امنيت و چگونگى ايجاد زمينه‌هاى آن دردنيا بويژه خاورميانه فعاليت‌هاى گسترده‌اى انجام مى‌دهد و تا کنون مطالعات مفصل و کاملى در زمينه امنيت جهانى و امنيت خاورميانه و حاشيه خليج فارس انجام داده است.
 
درهمين حال" شيخ خالد بن احمد على" وزير امور خارجه بحرين نيز براهميت ويژه اين نشست تاکيد کرد. او 
همچنين از حضور" محمود احمدى‌نژاد" رئيس جمهورى ايران در نشست سران شوراى همکارى خليج فارس تقدير به عمل آورد و گفت:"مشارکت احمدى‌نژاد درنشست اخير سران شوراى همکارى خليج فارس که درآن پيشنهادهاى سازنده‌اى به خصوص درزمينه امورامنيتى ارائه داد، مى‌تواند باعث گسترش امنيت و ثبات در منطقه شود و روابط دو جانبه ميان ايران و کشورهاى حاشيه خليج فارس را گسترش دهد. به اعتقاد کشورهاى عضو شوراى همکارى خليج فارس ايران مى‌تواند راس امنيت و ثبات در منطقه باشد."
 
وزيرامورخارجه بحرين همچنين دست‌يابى ايران به انرژى صلح‌آميز هسته‌اى را حق مسلم آن کشور دانست و گفت:"حق ايران است که از انرژى صلح‌آميز هسته‌اى استفاده و بهره ببرد و ما از ايران مى‌خواهيم به همکارى‌هاى خود با سازمان جهانى انرژى اتمى پايبند باشد و به تعهدات خود به اين سازمان عمل کند."

وى پس از آن به امنيت در منطقه پرداخت و موضوع هسته‌اى ايران را به امنيت منطقه پيوند داد. وى در اين باره گفت:" هنگامى که به امنيت موجود درعراق و پرونده هسته‌اى ايران مى‌نگريم درمى‌يابيم که امنيت اهميت بسيارزيادى براى منطقه دارد. ازاين رو بر ما واجب است که به همکارى‌هاى خود براى گسترش امنيت و ثبات براى رسيدن به صلحى پايدار و استقرار يک نظام ايمن ادامه دهيم. اين هدفى است که جز با حفظ عدالت براى همگان و احترام به حقوق ديگران ميسر نمى‌شود."
 
وى درادامه پيشنهاد داد که کشورهاى منطقه نيزهمانند ترکيه براى همکارى با پيمان آتلانيک شمالى (ناتو) مبادرت ورزند.
 
وى همچنين گفت:" آژانس بین المللی انرژى اتمى مى‌تواند به کمک کارشناسان خود امنيت و ثبات را در منطقه گسترش دهد و کارى کند که منطقه حالى از سلاح هسته‌اى شود."
 
اما با اين حال وزيرامورخارجه بحرين تاکيد کرد کشورهاى خليج فارس براى دست‌يابى به انرژى هسته‌اى صلح‌آميز پيشرفته تلاش خواهند کرد.
 
کشورهاى حاشيه خليج فارس مدتى است که به فکر استفاده از انرژى هسته‌اى افتاده‌اند. آنها معتقدند درحالى که ايران و اسرائيل به تکنولوژى هسته‌اى دست يافته‌اند و گوى سبقت را از آنها ربوده‌اند پس اعراب نيز بايد هر چه سريع‌تر دربه دست آوردن آن تلاش کنند.
 
اعراب احساس مى‌کنند موازنه سياسى با هسته‌اى شدن ايران به ضرر آنها رقم خورده است. اعراب فعاليت‌هاى تازه‌اى نيزآغاز کرده‌اند که دراين مى‌توان به سفر ملک عبدالله به اروپا بويژه سوئيس براى کمک گرفتن ازآن کشور براى رسيدن به انرژى هسته‌اى و تلاش‌هاى مصر و ليبى براى رسيدن به همين هدف با همکارى روسيه، فرانسه و بريتانيا اشاره کرد.
 
اما با اين حال به دليل واکنش کشورهاى غيرعرب بويژه غربى و در راس آنها ايالات متحده آمريکا و اروپا بعيد به نظر مى‌رسد اعراب بتوانند به اين زودى‌ها به اين مقصود برساند.
 
اما ازسوى ديگر مجامع بين‌المللى نيز بيم آن دارند که موضوع هسته‌اى يک رقابت هسته‌اى در خاورميانه بوجود آورد که طبيعتا تاثير شگرفى در تحولات امنيتى منطقه بگذارد.
 
درهمين رئيس ستاد ارتش عراق نيز تاکيد کرد امنيت عراق موضوع بسيار مهمى است که منطقه به طور کل به آن اهميت ويژه‌اى مى‌دهد و مى‌توان گفت يکى ازموضوع‌هاى اصلى کنفرانس بحران را شامل مى‌شود.
 
وى تاکيد کرد، با وجود اين که تروريسم و القاعده تلاش دارند، امنيت درعراق مختل شده و مانع پيوستن جوانان به پليس و دستگاه‌هاى امنيتى هستند، با اين حال جوانان عراقى بى‌اعتنا به اين تهديدها و تنها با هدف حفظ کيان و امنيت کشور به دستگاه‌هاى پليس و سازمان‌هاى امنيتى مى‌پيوندند.
 
گفتنى است بنا بود هيات ايرانى به رياست " منوچهر متکى " وزيرامورخارجه ايران نيز در نشست امنيتى خليج فارس شرکت کند که حضور ايران در اين نشست در لحظات پايانى لغو شد.
 
وزارت امور خارجه بحرين در اين باره اعلام کرد دولت ايران که قرار بود در اين نشست طى هياتى به رياست وزير امورخارجه خود شرکت کند درآخرين لحظه به دلايل نامعلوم و بدون ارائه دليلى از حضور در آن عذرخواست.  
 
سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره علت عدم حضور نماینده ای از تهران در کنفرانس منامه گفته علیرغم اینکه انجام این سفر در دستور کار وزیر خارجه ایران قرار داشت اما به دلیل نهایی نشدن برنامه های متکی امکان حضوردراین کنفرانس فراهم نشد.
 
به گفته وی این سفردردستور کار وزیر خارجه انجام داشت اما به دلیل نهایی نشدن برنامه های سفر، انجام نشد. وی همچنین تراکم برنامه های متکی را از دیگر دلایلی دانست که باعث شده منوچهر متکی امسال هم چون سالهای پیش دراین کنفرانس شرکت نکند.
 
روزنامه الایام بحرین با بیان اینکه آقای متکی در چهارمین کنفرانس گفتگوی منامه شرکت نمی کند به نقل از منابع دیپلماتیک درباره علت شرکت نکردن ایران دراین کفنرانس مدعی شده بود که  منوچهر متکی دراعتراض به آغاز به کار نکردن بیمارستان تخصصی میلاد در بحرین دراین کنفرانس شرکت نمی کند.
على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :