مجله هفته/ در حاشیه خبرهای ایرانی

۱۹ فروردین ۱۳۹۰ | ۱۹:۲۸ کد : ۱۱۶۹۷ اخبار اصلی
در این بخش می خوانید: بحرین حریم هوایی خود را با لبنان و ایران بست، افتضاحی برای دشمنان، قدردانی ضرغامی از کامران نجف زاده و...
مجله هفته/ در حاشیه خبرهای ایرانی

تلاش دزدان دریایی در ربایش دو کشتی ایران ناکام ماند

به گزارش ایسنا، کشتی VALHLH که در طول کانال سوئز در حرکت بود، مورد حمله سه فروند قایق دزدان دریایی قرارگرفت که با هوشیاری و اقدام به موقع ناوگروه نیروی دریایی ایران بدون هیچ آسیب و یا تأخیری مسیر خود را به سوی بندرعباس ادامه داد. قایق­های دزدان دریایی نیز که با آتش سنگین ناوگروه نیروی دریایی ایران مواجه شده بودند، به ناچار متواری شدند.

همچنین دزدان دریایی در اقدامی مشابه با چهار فروند قایق تندرو به کشتی ایرانی "نبی" که از جزیره خارک به سوی بندر "عین السخناء" در کشور مصر در حال حرکت بود، حمله کردند که با برخورد بموقع ناوگروه و تیم های عملیات ویژه نیروی دریایی ایران و آتش سنگین آنها ناگزیر از موقعیت گریختند.

بحرین حریم هوایی خود را با لبنان و ایران بست

دولت بحرین اعلام کرد که حریم هوایی خود با کشورهای لبنان و ایران را بسته است. این مطلب را خبرگزاری رویترز اعلام کرد.

در بیانیه منتشر شده سازمان هواپیمایی بحرین آمده است: این تصمیم پس از اظهارات نامسئولانه لبنان در مورد کشور بحرین، ملت و مقامات آن گرفته شد.

گروه حزب الله لبنان از تظاهرات ضددولتی مردم منطقه علیه کشورهایی که رهبران سنی در آنها بر مسند کار هستند، حمایت کرده است.

رفع توقیف الواح ‌هخامنشی پس از 70سال

دادگاه آمریکا حکم رفع توقیف الواح هخامنشی ایران را که بیش از 70 سال بهبهانه ترجمه و پژوهش در مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگو باقی مانده است، صادر کرد.

حمید بقایی رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در گفتگو با فارس درباره صدور حکم دادگاه استیناف الواح هخامنشی در آمریکا گفت: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری طی سال‌های گذشته موضوع بازگشت الواح ایرانی را با جدیت در دست پیگیری داشت به طوری‌که نماینده ویژه و وکیل زبده‌ای را به این منظور به کار گرفته بود که خوشبختانه با این حکم دادگاه، این پرونده نیز بسته می‌شود و الواح به وطن بازمی‌گردند.

به گفته رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری رقمی حدود 500 هزار دلار طی 2 تا 3 سال اخیر برای پیگیری این موضوع توسط ایران هزینه شده است.

بقایی صدور حکم دادگاه برای رفع توقیف الواح را یک پیروزی بزرگ برای ملت ایران توصیف کرد و گفت: با توجه به اینکه صهیونیست‌ها به دنبال این بوده‌اند که با توقیف این الواح و حراج آن به نفع خود عمل کنند، با رفع توقیف الواح پیروزی بزرگی نصیب ملت ایران شده است که این پیروزی را به تمام ملت ایران و دوستداران میراث فرهنگی تبریک می‌گویم.

مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگو در سال 1327 تعداد 179 لوح را به ایران پس داد و در سال 1350 نیز 37 هزار و 74 خرده الواح را مسترد کرد. مطالعات مؤسسه شیکاگو تا پس از سال 1350 نیز ادامه داشت و در سال 1383 نیز 300 لوح دیگر را به موزه ملی ایران ارسال کردند. مؤسسه شیکاگو وعده داده بود باقی‌مانده الواح را نیز در نوبت‌های بعدی پس از پایان مطالعات پس می‌دهد.

در سال 1385 وکلای 9 نفر از اتباع ایالات متحده آمریکا با وارد کردن اتهام واهی حمایت ایران از تروریسم و تأمین سلاح جهت حماس در جریان بمب‌گذاری 1997 اسرائیل، نزد یکی از محاکم ایالت شیکاگو در آمریکا طرح دعوی کردند و در غیاب ایران به عنوان طرف دعوی موفق به اخذ حکم محکومیت ایران به پرداخت مقادیر کلانی غرامت به شاکیان پرونده شدند که به منظور اجرای این حکم، وکلای شاکیان پرونده در پی توقیف و صدور حکم حراج اموال فرهنگی تاریخی ایران که در موزه‌ها و موسسات آمریکایی از جمله مؤسسه شرق شناسی شیکاگو نگهداری می‌شدند برآمدند تا مبلغ حاصل از حراج اشیاء تاریخی به آنان تحویل داده شود. مؤسسه شرق‌شناسی به محض صدور حکم توقیف موقت الواح و در برخورد با پرونده اجرای حکم غرامت مربوط به پرونده کشته‌ شدگان انفجار اسرائیل و با صرف 400 هزار دلار مانع از صدور حکم حراج الواح شد اما دادگاه اعلام کرد که مؤسسه شرق شناسی در موقعیت دفاع از حقوق ایران نیست و دولت ایران خود باید با ثبت دادخواست اعتراض و ورود رسمی به روند قضایی از موضع خود دفاع کند.

سخنان قرضاوی در مورد قیام بحرین زیبنده یک عالم دینی نیست

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به قیام مردم بحرین از سخنان قرضاوی درباره این قیام انتقاد کرد و گفت: این شخص اخیرا درباره شیعیان بحرین و قیام ملت بحرین سخنانی گفته که زیبنده یک عالم دینی نیست. او گفته است ما نسبت به اینها علاقه‌ای نداریم و سرکوب شوند.

وی اضافه کرد: آیا یک عالم روشن دینی می‌تواند چنین حرفی بزند؟ معنای این سخن این است که ما در میان مسلمانان تبعیض قائل شویم. قرضاوی در مصر از قیام طرفداری می‌کند، در لیبی از جنگ اما وقتی نوبت به بحرین می‌رسد از دیکتاتوری حمایت می‌کند. آیا این یک بام و دو هوا برای یک عالم دینی درست است؟ یک جا حمایت از قیام‌های مردم، یک جا حمایت از دیکتاتوری.

این مرجع تقلید قیام مردم بحرین را منحصر به شیعیان ندانست و با بیان اینکه «همه آنها قیام کرده‌اند» گفت: حتی علمای اهل سنت در بحرین برای قیام بیانیه داده‌اند، آن وقت یک انسان بیاید چنین حرفی بزند؟ در ممالک اسلامی مانند لبنان، شیعه، سنی و مسیحی همه با هم دارند کشور را اداره می‌کنند. در مصر هم این‌گونه است. اینها فقط از ایران می‌ترسند.

مکارم شیرازی با اشاره به نقش برجسته جمهوری اسلامی ایران در تحولات خاورمیانه گفت: من دوست دارم آقای قرضاوی و شیخ الازهر و مفتی بزرگ سعودی و ما، چهار نفر بنشینیم و حساب کنیم اگر انقلاب اسلامی نبود و توی دهان آمریکا زده نشده بود، وضع منطقه چگونه بود؟ آیا مصر می‌توانست این‌گونه باشد و آیا لبنان و خاورمیانه این‌گونه بود؟ اگر شیعیان در ایران و لبنان ضربه به اسرائیل نزده بودند، اگر ایران نبود، وضعیت منطقه به گونه‌ای دیگر بود و آمریکا و استکبار جهانی اهداف شوم خود را اجرا می‌کردند.

تبادل نظر درباره شرایط سخت شیعیان بحرین  

آیت‌الله العظمی وحیدخراسانی شامگاه دوشنبه اول فروردین‌ماه با حضور در منزل آیت‌الله العظمی صافی‌گلپایگانی با وی دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار یک ساعته پیرامون مسائل حوزه‌های علمیه به ویژه حوزه علمیه قم و فعالیت فرقه‌های ضاله و برخی ادیان منحرف، بحث و تبادل نظر شد.

این دو مرجع تقلید در این دیدار از شرایط سخت شیعیان بحرین نیز ابراز نگرانی کرده و درباره نحوه حمایت از خانواده‌های شهیدان و مجروحان بحرین تصمیم‌گیری کردند.

قطعنامه شورای حقوق بشر تحت فشار امریکا صادر شد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان صدور قطعنامه ضد ایرانی شورای حقوق بشر سازمان ملل را کاملا سیاسی و تحت فشار آمریکا دانست.

رامین مهمان‌پرست در پاسخ به سوالی درباره تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت: این قطعنامه غیرمنصفانه و ناموجه بوده و کاملا سیاسی است و با وجود تمایل برخی کشورها، تحت فشار آمریکا به تصویب رسید. هدف از این قطعنامه تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی ایران و منحرف کردن روند فعلی شورای حقوق بشر در بررسی دوره‌یی جهانی وضعیت حقوق بشر همه کشورهاست.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: اخیرا پرونده حقوق بشری امریکا در شورای حقوق بشر مورد بررسی قرار گرفت و ایرادات بسیاری بر وضعیت حقوق بشر در این کشور وارد شد و بنابراین امریکا که از این وضعیت راضی نیست می‌خواهد این مسیر را تغییر دهد.

قدردانی ضرغامی از کامران نجف زاده

رئیس سازمان صدا و سیما در دیدار با کامران نجف زاده خبرنگار واحد مرکزی خبر که به تازگی از سوی دولت فرانسه اخراج شده است گفت: رسانه ملی در میدان جنگ نرم به افسران بصیر و شجاع نیازمند است.

رئیس رسانه ملی با اشاره به عملکرد موفق حوزه سیاسی و شبکه های خبری و برون مرزی سازمان گفت: عملکرد حرفه ای، تأثیرگذار و باورپذیر صدا و سیما نظام سلطه رسانه های استبدادی را دچار تزلزل و آشفتگی کرده است؛ به همین دلیل نیز دولت سارکوزی علیرغم تمامی ادعاها، یک خبرنگار مستقل را بدون هیچ گونه تذکر قبلی اخراج می کند.

ضرغامی این اقدام غیر اصولی دولت فرانسه را از مصادیق بارز نقض آشکار قوانین بین المللی دانست و با تقدیر از کامران نجف زاده عملکرد ایشان را الگویی مناسب برای خبرنگاران صدا و سیما در خارج از کشور عنوان کرد. در این دیدار کامران نجف زاده گزارشی از وضعیت اسفبار حقوق بشر و آزادی بیان در دولت فرانسه ارائه داد.

در سوریه شعار می دادند "نه حزب الله نه ایران"

سفیر جمهوری اسلامی ایران در دمشق حوادث جاری در سوریه را ساخته و پرداخته دشمن و نسخه دوم فتنه سال 1388 ایران دانست.

به گزارش فارس، سید احمد موسوی طی سخنانی در سمینار "بررسی بیداری اسلامی و مبارزه با فتنه‌ " در سوریه، با فتنه خواندن حوادث جاری در سوریه تاکید که این حودث که از سوی دشمن طرح ریزی شده است نسخه دوم فتنه‌ای است که پیش از این توسط دشمن در ایران طرح ریزی شده بود.

وی با اشاره به مواضع دمشق در محور مقاومت در منطقه گفت: دشمن امنیت و آرامش سوریه را هدف قرار داده است. دشمن در فتنه سال 88 در ایران شعار "نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران" را سر داد و اکنون در حوادث "درعا " شعار "نه حزب الله و نه ایران" سر دادند و این امر نشان می‌دهد که منبع این شعارها یکی است. کسانی که شعار "نه حزب الله و نه ایران" در درعا سر دادند مزدوران خارجی بوده که از دشمن و از صهیونیست‌ها خط می‌گیرند.

 

موافقت دولت با لغو روادید یک ماهه بین ایران و توگو

به گزارش خبرگزاری مهر، هیئت وزیران بنا به پیشنهاد وزارت امور خارجه با برقراری مقررات لغو روادید سی روزه برای دارندگان گذرنامه های سیاسی و خدمت بین ایران و توگو به شرط عمل متقابل موافقت کرد.

بر اساس این مصوبه، اتباع ایران و توگو که دارای گذرنامه معتبر سیاسی و خدمت هستند، می توانند بدون اخذ روادید به سرزمین دولت مقابل وارد شوند، یا از آن عبور و یا آن را ترک کنند و دارندگان گذرنامه های معتبر سیاسی و خدمت هر یک از دو دولت که به منظور ماموریت ثابت در نمایندگی سیاسی، کنسولی و دفاتر سازمان های بین المللی واقع در خاک دولت دیگر اعزام می شوند، مجاز به ورود به خاک آن کشور بدون اخذ ویزا هستند.

ممانعت مغرب از فعالیت العالم و پرس تی وی

درپی تظاهرات و اقدامات اعتراض آمیز مردم مغرب ضد رژیم این کشور، مقامات مغربی برای جلوگیری از پوشش این رویدادها خبرنگاران شبکه‌های العالم و پرس تی وی را از ادامه کار در این کشور منع کردند. مسئولان مغربی همچنین فعالیت خبرنگار المنار را در این کشور ممنوع اعلام کردند.

کشور مغرب و بویژه شهر رباط، پایتخت این کشور اخیرا شاهد انجام تظاهرات اعتراض آمیز بود که طی آن تظاهرات‌کنندگان مراکشی خواستار عدالت اجتماعی، آزادی بیشتر و برقراری دموکراسی شدند.

افتضاحی برای دشمنان

اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به شبکه‌های اجتماعی چون فیس‌بوک و توئیتر گفت: شبکه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک و توئیتر، امروز قدرت ایجاد کرده و ناراضیان پراکنده، مجرمان و سرویس‌های خارجی را جمع و سازماندهی می‌کنند؛ بنابراین داشتن اطلاعات درست و به موقع اهمیت بسیار زیادی دارد که در هر شرایطی شما بتوانید پیش‌بینی‌ کنید حریف می‌خواهد چه کاری کند و باید در فضای مدرن، قدرت رصد اطلاعاتی داشته باشید.

وی با بیان اینکه در فضای مجازی، فضای ارتباطی و افکار عمومی جدید در جامعه ایجاد می‌شود که شما باید از این اقدامات مطلع باشید، تصریح کرد: در غیر این صورت، شما پشت سر ماجرا راه می‌روید، مثلا در صحنه‌هایی لیبی، مصر و جاهای دیگر که این روزها اتفاق می‌افتد، حاکمان این کشورها وقتی می‌خواهند برای مردم پیام بدهند، شما احساس می‌کنید اینها ده تا بیست سال است که در جامعه خودشان نبوده‌اند و وقتی هم راجع به حوادث و مسایل داخلی کشورشان صحبت می‌کنند، مورد تمسخر و خنده مردم خود قرار می‌گیرند.

فرمانده ناجا ادامه داد: همزمان با بحران‌های موجود در خاورمیانه و در نزدیکی ما، دشمنان تلاش کردند در 25 بهمن به زور صحنه‌ای درست کنند و فیلمی بگیرند و بگویند این مصر، اردن، یمن و تونس و این هم ایران. اما توفیقی پیدا نکردند و این موضوع به افتضاحی برای اینها تبدیل شد.

"خلیج عربی" شبکه ماهواره ای بحرین علیه ایران

کشورهای جنوب خلیج فارس به ویژه بحرین، شبکه تلویزیونی ماهواره ای را برای رقابت با شبکه های ماهواره ای ایران راه اندازی کرده اند.

به گزارش عصر ایران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ایلاف، شبکه ماهواره ای "خلیج ع رب ی" (Arabian Gulf Channel ) با جعل نام تاریخی خلیج فارس از روز پنجشنبه گذشته پخش برنامه های خود را از شهر امان پایتخت اردن آغاز کرده است. ظاهرا تعدادی از سرمایه گذاران کشورهای جنوب خلیج فارس از جمله بازرگانان بحرینی این شبکه را تامین مالی می کنند.

شبکه خلیج عربی که برنامه های خود را به زبان عربی پخش می کند در بیانیه ای اعلام کرد: این شبکه مردم کشورهای عربی و به ویژه مردم حوزه خلیج فارس را مخاطب هدف خود می داند و به طور 24 ساعته برنامه هایی را در زمینه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و موضوعات دیگر برای آنها پخش می کند.



نظر شما :