تروريسم جهانى، مقابله‌اى جهانى مى‌طلبد

۲۹ آذر ۱۳۸۹ | ۱۹:۵۲ کد : ۱۱۶۰۵ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: نوذر شفیعى
گفتارى از دکتر نوذر شفيعى استاد دانشگاه و کارشناس مسائل شبه قاره
تروريسم جهانى، مقابله‌اى جهانى مى‌طلبد
ديپلماسى ايرانى: حادثه تروريستى اخير در چابهار که منجر به شهادت بيش از 35 نفر از هم وطنانمان شد، بار ديگر بحث دخالت يا حداقل بى توجهى پاکستان را در کنترل مرزها با ايران ميان سياسيون ايرانى مطرح کرد. ايران با هشدار دادن به پاکستان، از مقامات اين کشور خواسته است تا همکارى بيشترى در زمينه تروريسم با ايران داشته باشد. از طرف ديگر مقامات ايرانى از امريکا خواسته اند که تنها به محکوم کردن اين حادثه کفايت نکند و همکارى اطلاعاتى موثرى در زمينه برخورد با عاملان اين حادثه و حوادث مشابه با ايران داشته باشد. دکتر نوذر شفيعى استاد دانشگاه و کارشناس مسائل شبه قاره ابعاد اين مسئله را براى خوانندگان ديپلماسى ايرانى تشريح کرده است.
گفتارى از دکتر نوذر شفيعى استاد دانشگاه و کارشناس مسائل شبه قاره:
ادعاى ايران در ارتباط با دخالت پاکستان در حوادث تروريستى اخير در سيستان و بلوچستان ايران مى تواند مبتنى بر دو موضوع باشد. يا اين ادعا مبتنى بر فرض و حدسيات است، يا مبتنى بر اطلاعات. اگر اين ادعا مبتنى بر اطلاعات باشد، دولت پاکستان موظف است که در ارتباط با دستگيرى عوامل تروريستى با ايران همکارى داشته باشد. علت اين امر اين است که در روابط دوستانه و به خصوص بر اساس پيمان هاى حسن نيت و دوستى که بين ايران و پاکستان برقرار است، خاک ‌هيچ کدام از اين کشورها نبايد مامن و پناهگاهى براى رقبا و دشمنان اين کشورها باشد. حتى مطابق با پيمان هاى حسن همجوارى ميان ايران و پاکستان اين حق ايران است که از پاکستان بخواهد در اين زمينه همکارى کند.
اما اگر موضع ايران بر اساس حدس، گمان و فرضيات باشد، اين موضع به اين دليل مى تواند منطقى باشد که اصولا و طبق برنامه هاى امنيتى پاکستان،‌ ايالت بلوچستان پاکستان تحت کنترل آي. اس. آى است. يعنى بلوچستان از جمله محدود مناطق داخلى است که تحت کنترل سازمان امنيت پاکستان است و اين سازمان بر فعل و انفعالات امنيتى که در اين منطقه مى گذرد، آگاه است. از اين منظر دولت ايران انتظار دارد که حتى اگر آى اس آى به گونه اى عامدانه در اين کار دخالت نداشته باشد، حداقل کنترل بيشتر و موثرترى بر جريانات دو سوى مرز داشته باشد تا دشمن نتواند از خاک پاکستان به عنوان فرصتى براى ضربه زدن به ايران استفاده کند و موجب بدبينى و کدورت در روابط ايران و پاکستان نشود.
 
سود همکارى با ايران براى پاکستان
اساسا اگر فرض را بر اين بگذاريم که پاکستان در اين کار دخالت دارد، و حتى اگر اين را بپذيريم که پاکستان در اين مسئله دخالتى ندارد، همکارى با ايران به سود پاکستان خواهد بود. ما نبايد فراموش کنيم که گرايش هاى تجزيه طلبانه در بلوچستان پاکستان به مراتب بيش از بلوچستان ايران است. بنابراين چنانچه اغتشاشات، بى نظمى ها و اختلالاتى در بلوچستان ايران پيش آيد به طور قطع فضا براى بى ثبات سازى بلوچستان پاکستان بيشتر خواهد شد. بنابراين ايران و پاکستان داراى منافع مشترک و حياتى در برخورد با جريان هاى جدايى طلب، فرقه گرا و تجزيه طلب هستند.
 
تروريسم جهانى، مقابله اى جهانى مى طلبد
پديده تروريسم، پديده اى جهانى است، مقابله با آن هم بايد جهانى باشد. لذا تمام کشورهايى که به نوعى نسبت به گروه هاى تروريستى اطلاعاتى دارند، صرف نظر از اين که ماهيت رابطه آن ها چگونه است، بايد اين اطلاعات را در اختيار ساير کشورها قرار دهند. نه به اين دليل که مثلا روابط ايران و امريکا اين مسئله را اقتضا مى کند، بلکه اقتضاى امنيت بين المللى اين است که اين کشورها در اين زمينه همکارى کنند. قدرت گيرى ريگى تنها تهديدى عليه ايران نيست، تهديدى عليه منطقه و متاثر از آن، تهديدى عليه امنيت بين المللى و جهانى خواهد بود.
امروزه در سطح امنيت جهانى، امنيت افراد مطرح است. به افرادى که در چابهار به شهادت رسيدند در گفتمان امنيتى جديد، بايد به عنوان انسان و بشريت نگاه شود و کسانى که چنين جناياتى انجام مى دهند، صرف نظر از اين که در خاک چه کشورى و عليه چه کشورى مرتکب عمليات تروريستى مى شوند، بايد محکوم شوند.
بنابراين الزام امنيت جهانى و بين المللى اقتضا مى کند که پاکستان، امريکا، يا هر کشور ديگرى که در ارتباط با گروه هاى تروريستى اطلاعاتى دارند، اين اطلاعات را در اختيار ايران قرار دهند.
نوذر  شفیعى

نویسنده خبر


نظر شما :