قطعنامه تحریم دیگر

۲۰ خرداد ۱۳۸۹ | ۰۴:۳۶ کد : ۱۱۴۸۹ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: سید محمد صادق خرازی
یادداشتی از سیدصادق خرازی
قطعنامه تحریم دیگر
دیشب شورای امنیت با 12 رأی مثبت، 2 رأی منفی و 1 رأی ممتنع قطعنامه تحریم جدیدی را علیه جمهوری اسلامی ایران به تصویب رساند قطعنامه که توسط آمریکا تهیه شده و به تأیید پنج عضو دیگر گروه 1+5 رسید، تأیید کننده قطعنامه‌های قبلی شوراست که البته نکات جدیدی از جمله به این شرح نیز دارد.

-         هشدار به کشورها در خصوص کار با بانک‌های ایرانی از جمله بانک مرکزی

-         ممنوعیت صدور مجوز به بانک‌های جدید ایرانی در خارج از کشور اگر \"دلایل منطقی\" وجود داشته باشد که فعالیت‌های آنها به فعالیت‌های هسته‌ای ایران کمک می‌کند.
-         درخواست از کشورها(و نه ممنوعیت) برای جلوگیری از معاملات مالی شامل بیمه و بیمه مجدد
-         گسترش تحریم صادرات تسلیحات به ایران به چندین طبقه از سلاح‌های سنگین از جمله هلی‌کوپتر و موشک

-         ممنوعیت هر گونه فعالیت مربوط به موشک‌های بالستیک که توانایی پرتاب سلاح‌های هسته‌ای را دارند.

-         ممنوعیت سرمایه‌گذاری ایرانی در فعالیت‌های تجاری در کشورهای دیگر در زمینه‌ معادن اورانیوم

-         قرار گرفتن 40 شرکت دیگر ایرانی به لیست سیاه شورای امنیت که سرمایه‌های آنها در جهان مسدود خواهد شد.

-         قرار گرفتن نام افراد جدید در لیست سیاه که سرمایه‌های آنها مسدود و سفرهای خارجی آنها ممنوع خواهد شد.

-         درخواست از همه کشورها برای همکاری در بازرسی کشتی‌ها (پس از دریافت رضایت صاحب پرچم کشتی) در صورتی که \"دلایل منطقی\" وجود داشته باشدکه این اقدام به فعالیت‌های هسته‌ای ایران کمک می‌کند.

-         اشاره ضمنی به توافق‌نامه تهران به عنوان اقدام اطمینان ساز

در مورد این قطعنامه نکات ذیل قابل توجه است:
1.       اگرچه قطعنامه تضیقات جدیدی را برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد می‌کند ولی چندین ماه است که رسانه‌ها در کشورهای غربی به دولت‌های خود هشدار داده‌اند که تصویب این قطعنامه اقدامی اساسی در جهت حل‌ موضوع هسته‌ای ایران نخواهد بود و پس از تصویب این قطعنامه ایران به فعالیت‌های هسته‌ای خود ادامه خواهد داد. حتی چندین ماه است که برخی از تحلیل‌گران آمریکایی اعلام کرده‌اند که باید توانایی‌های هسته‌ای ایران را به رسمیت شناخت و با آن کشور وارد مذاکره شد. در پاسخ به این اظهار نظرها، چند روز پیش گیتس وزیر دفاع آمریکا گفت: ترس بزرگ این است که ایران دارای سلاح‌های هسته‌ای شود که در آن صورت مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه آغاز خواهد شد.

2.       بلافاصله بعد از امضای بیانیه تهران، آمریکا موافقت 5 عضو دائمی شورا درخصوص قطعنامه جدید را اعلام کرد و از آن زمان تاکنون مذاکره اعضای دائم درخصوص ضمائم قطعنامه بود که نام افراد و شرکت‌های ایرانی در آن ذکر شده است گفته می‌شود که در آخرین لحظات چین با قرار گرفتن بانک توسعه صادرات ایران در لیست سیاه شرکت‌های ایرانی مخالفت کرده است.

3.       پس از امضای بیانیه تهران، دولت آمریکا لابی زیادی را با اعضای غیردائم به ویژه ترکیه و برزیل شروع کرد تا آنها را راضی نماید تا از مخالفت با قطعنامه جدید خودداری کنند. گفته می‌شود که آمریکا از این دو کشور خواسته بود که بجای رأی منفی رأی ممتنع بدهند.


4.       دولت آمریکا از قبل اعلام کرده است که بعد از تصویب قطعنامه، کشورهای مختلف تحریم‌های خود را که از تحریم‌های سازمان ملل قوی‌تر خواهد بود به طور جداگانه اعمال خواهند کرد.

5.       مقامات آمریکایی به کرات اعلام کرده‌اند که سیاست آنها تحریم و مذاکره به صورت همزمان است. از طرفی مقامات ایرانی نیز این موضوع را رد و اعلام کرده‌اند که حاضر به قبول این سیاست نیستند و در صورت تصویب قطعنامه مذاکره‌ای در کار نخواهد بود.

از ابتدای گفتگوها برای تصویب این قطعنامه روشن بود که آمریکا موفق نخواهد شد تحریم‌های جدی مانند تحریم نفتی را از تصویب شورا بگذراند. آمریکا می‌دانست که تصویب این قطعنامه کمک مؤثری به وادار کردن ایران به قبول خواسته‌های ناحقش نخواهد کرد. به نظر می‌رسد آمریکا دو هدف را از پیگیری این موضوع مدنظر داشت. اول دستیابی به اجماع جهانی برای مقابله با برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران و دوم زنده نگه‌داشتن موضوع هسته‌ای ایران در سطح بین‌المللی و آماده نگه‌داشتن زمینه برای اقدامات دیگر خود علیه ایران. درخصوص موضوع اخیر مقامات رژیم صهیونیستی نیز بهره‌برداری خود را می‌کنند. اسرائیل معتقد است که در صورتی که موضوع هسته‌ای تحت توجه جامعه بین‌الملل باشد، موضوع سلاح‌های هسته‌ای آن رژیم در محاق خواهد بود.

در شرایط فعلی که قطعنامه جدیدی علیه کشورمان به تصویب رسیده است نباید با احساسات با این موضوع برخورد نمود. اینکه گفته شده که بیانیه تهران دیگر جای مذاکره ندارد موضع مناسبی است زیرا هدف اصلی بیانیه عدم تصویب قطعنامه بود که اکنون محقق شده است. از سوی دیگر قهر و کناره‌گیری از دیگران نیز چاره‌ساز نیست. موضع ما باید کماکان ادامه گفتگو با همه اطراف و نه فقط با کشورهای غیرمتعهد و غیردائم شورا باشد. پایین آوردن درگیری‌های لفظی با روسیه ضروری است. ما در طول تاریخ معاصر کشورمان ضربات زیادی از روسها خورده‌ایم ولی واقعیت این است که بهبود روابط با روسیه به عنوان همسایه و عضو دائم شورای امنیت برای ما از اولویت‌ بالایی برخوردار است. در تصویب قطعنامه اخیر چین نیز با آمریکا و غربی‌ها همراهی کرد ولی روشن نیست که چرا فقط روسیه مورد حمله مستقیم ما قرار می‌گیرد.

می‌باید ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای آغاز گفتگو با اعضای شورای امنیت که باید بدون پیش‌شرط و از نقطه صفر( و نه از بیانیه تهران) صورت گیرد به طرف مقابل تفهیم شود که موضوع هسته‌ای ایران یک موضوع ملی و فراجناحی در ایران است و هیچ مقامی نمی‌تواند از حق جمهوری اسلامی ایران در دستیابی به استفاده صلح‌‌آمیز از انرژی هسته‌ای گذشت کند. در عین حال می‌باید در مذاکرات با درایت، هوشیاری و بدون غلبه احساسات برعقل عمل نمود و هدف نهایی ما نه تنها احقاق حقوق هسته‌ای خود بلکه پاک شدن نام ایران از لیست کشورهای تحت تحریم شورای امنیت باشد. نباید فراموش کرد که آمریکا و رژیم صهیونیستی مایل به اتمام کار شورا درخصوص ایران نیستند و همواره مایلند که این تحریم‌ها ادامه یافته و تقویت شوند. لذا باید در این زمینه تلاش وافری صورت گیرد. شایسته نیست که ملت با تاریخ و فرهنگ ایران مورد تحریم اقتصادی و سیاسی و نظامی جامعه بین‌الملل قرار داشته باشد.
سید محمد صادق خرازی

نویسنده خبر

سید محمد صادق خرازی سفیر ایران در سازمان ملل متحد (۱۹۸۹ تا ۱۹۹۵) و کشور فرانسه (۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶) و مشاور ارشد

اطلاعات بیشتر


نظر شما :