توجه جهان به خاورمیانه ، توجه خاورمیانه به دوحه

۱۳ آذر ۱۳۸۶ | ۱۴:۵۱ کد : ۱۱۴۷ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
حضور محمود احمدى‌نژاد رئيس‌جمهورى ايران در نشست سران شوراى همکارى خليج فارس که روز دوشنبه در دوحه پايتخت قطر برگزار می شود با شگفتى بسيارى از روزنامه‌نگاران و رسانه‌هاى بين‌المللى مواجه شده است.
توجه جهان به خاورمیانه ، توجه خاورمیانه به دوحه
حضور محمود احمدى‌نژاد رئيس‌جمهورى ايران در نشست سران شوراى همکارى خليج فارس که قرار است امروز در دوحه پايتخت قطر برگزار شود با شگفتى بسيارى از روزنامه‌نگاران و رسانه‌هاى بين‌المللى مواجه شده است. به گونه‌اى که بسيارى از روزنامه‌هاى عرب همچون روزنامه المستقبل چاپ بيروت، احمدى‌نژاد را ستاره نشست سران شوراى همکارى خليج فارس دانسته‌اند.
 
«محمد على حسينى» سخنگوى وزارت امور خارجه ايران گفته است که اين براى نخستين بار است که از رئيس‌جمهورى ايران خواسته مى‌شود در نشست شوراى همکارى خليج فارس حاضر شود.
 
وى در اين باره گفت: «آقاى احمد‌ى‌نژاد به صورت رسمى از سوى شيخ حمد بن خليفه آل ثانى امير قطر براى حضور در اين نشست دعوت شده است.»
 
حسينى دعوت از رئيس‌جمهورى ايران براى حضور در اين نشست را بسيار مهم توصيف کرد و گفت: «اين نخستين بار است که از يک مقام عالى ايران دعوت مى‌شود، به طور رسمى در اين نشست حضور داشته باشد.»
 
وى در ادامه افزود: «حضور آقاى احمدى‌نژاد در اين نشست پديده بسيار مهمى است که مى‌تواند منجر به افزايش همکارى‌هاى ايران با کشورهاى عضو شوراى همکارى خليج فارس شود.»
 
در اين ميان «عبدالرحمن بن حمد العطيه» دبير کل شوراى همکارى خليج فارس نيز تاکيد کرده است: «دعوت از رئيس‌جمهورى ايران يک پيشنهاد خاص از سوى يکى از اعضاى شورا نبوده بلکه تمام اعضاى شوراى همکارى خليج فارس با رغبتى مشترک خواهان حضور محمود احمدى‌نژاد رئيس جمهورى ايران در اين نشست بوده‌اند.»
 
وى در ادامه افزود: «ما همه تمايل داشتيم که وى نطق جلسه افتتاحيه را ايراد کند.»
 
حاضران در اين شورا انتظار دارند نطق رئيس‌جمهورى ايران حاوى نکات اطمينان‌بخشى به اعضاى شورا براى تضمين امنيت منطقه و گسترش صلح و ثبات در آن باشد.
 
چشمان متحير جهانيان
 
در حالى که غرب تلاش مى‌کند، ايران را به دليل فعاليت‌هاى هسته‌ايش به انزوا بکشاند و از آنجا که کشورهاى عضو شوراى همکارى خليج فارس همگى متحد غرب بويژه آمريکا هستند، حضور رئيس‌جمهورى ايران در اين نشست باعث شگفتى بسيارى از تحليلگران و کارشناسان بين‌المللى شده است.
 
به اعتقاد آنها اين اقدام مى‌تواند، ايران را فعال تر نشان دهد و اهميت آن را به جهانيان گوشزد کند. موضوعى که ظاهرا کشورهاى منطقه به اهميت آن بيش از غربى‌ها واقفند.
 
يک ديپلمات غربى در مصاحبه با خبرگزارى فرانسه گفته است که سازمان‌هاى ديپلماسى غرب اهميت بسيارى به اين نشست داده‌اند و با چشمانى خيره به اين نشست مى‌نگرند. حضور رئيس‌جمهورى ايران در نشست شوراى همکارى خليج فارس اقدامى ناباورانه است که توجه محافل دیپلماتیک را به خود جلب کرده است.
 
«خالد الدخيل» تحليلگر، نويسنده و روزنامه‌نگار عربستانى نيز در اين باره مى‌گويد: «حضور احمد‌ى‌نژاد در اين نشست بسيار مهم است و رییس جمهور ايران مى‌تواند با حضور در اين نشست بهره‌بردارى‌هاى لازم را از آن ببرد.»
 
وى در ادامه مى‌افزايد: «رئيس‌جمهورى ايران زمانى پا به نشست شوراى همکارى خليج فارس گذارده که بحران ايران و غرب بر سر پرونده هسته‌اى شدت گرفته است. حضور وى در اين نشست بدين معنا است که کشورهاى عضو شوراى همکارى خليج فارس رو در روى آمريکا که هم‌پيمان آن هستند، ايستاده‌اند و تلاش مى‌کنند به ايران تضمين‌ و اطمينان‌هايى بدهند.»
 
وى همچنين گفت: «استراتژى کشورهاى حاشيه خليج فارس مى‌تواند استراتژى‌اى رو در روى سياست‌هاى غرب که تلاش مى‌کند  با اعمال تحريم عليه ايران آن را تحت فشار بگذارد، به حساب آيد.»
 
مى‌توان گفت، بيشتر روزنامه‌هاى مطرح عرب مشابه همين تحليل‌ را ارائه داده‌اند. جملگى آنها تاکيد داشته‌اند، از آنجا که گزارش‌ها نشان داده ايران به هيچ عنوان بدنبال دست‌يابى به سلاح هسته‌اى نيست و اين تعهد را آقای احمد‌ى‌نژاد طبيعتا دوباره در دوحه خواهد داد، باعث مى‌شود تهران به همراه نتايجى که احتمالا از اين نشست بدست خواهد آورد، احساس آسودگى بيشترى کند و اين موضوع شايد بتواند ايران را به پاسخگويى بيشتر به پرسش‌هاى غرب بيشتر ترغيب کند.
 
کشورهاى حاشيه خليج فارس تلاش مى‌کنند، بيش از اين بحران موجود ميان ايران و غرب عميق نشود، زيرا بخوبى مى‌دانند هر اتفاق خطرناکى عليه منطقه حتما آنها را نيز با خطر مواجه خواهد کرد.
 
اما اين بدان معنا نيست که ايران از فعاليت‌هاى هسته‌ايش دست بکشد. نبايد شک کرد که رئيس‌جمهورى ايران در دوحه به حاضران نشست اطمينان خواهد داد که ايران به هيچ عنوان حاضر نيست غنى‌سازى اورانيوم را متوقف کند اما به آنها اطمينان مى‌دهد که فعاليت‌هاى هسته‌ايش هيچ تهديدى عليه آنها نخواهد بود.
 
مفاد مذاکرات
 
برخى از منابع خبرى مفاد موضوعاتى که قرار است در بيست و هشتمين نشست سران شوراى همکارى خليج فارس مورد بررسى قرار گيرد را اعلام کرده‌اند.
 
پيشنهاد تشکيل يک پيمان استراتژيک امنيتى که کويت در نشست قبلى اين شورا در رياض با هدف ايجاد يک توازن قوا در منطقه مطرح کرده بود، از موضوعاتى است که در اين نشست مورد بررسى قرار خواهد گرفت. موضوعى که پيش‌بينى مى‌شود از آنجا که يکى از دلايل مطرح شدن آن به نفوذ ايران در منطقه باز مى‌گردد، با حضور رئيس‌جمهورى ايران و احتمالا توضيحات وى در اين باره اهميت بيشترى يابد.
 
موضوعات سرزمين‌هاى اشغالى فلسطين، نتايج کنفرانس آناپليس، لبنان، سودان و سومالى نيز از ديگر موضوعاتى است که با حضور رئيس‌جمهورى ايران مورد بررسى قرار مى‌گيرد.
 
اما يکى از موضوعاتى که بطور قطع به آن پرداخته خواهد شد، موضوع عراق است که با حضور آقای احمدى‌نژاد از اهميت دو چندانى برخوردار است.
 
يکى از مقام‌هاى بلندپايه شوراى همکارى خليج فارس در اين باره گفت: «موضوع هسته‌اى تنها موضوعى نيست که اعضاى شورا قصد دارند درباره آن با رئيس‌جمهورى ايران به تفاهم برسند، بلکه نقش ايران در عراق که طبيعتا کشورهاى شوراى همکارى خليج فارس انتظار دارند بسيار پر رنگ‌‌تر باشد بگونه‌اى که بتواند نگرانى‌هاى آنها را درباره آينده عراق رفع کند از ديگر موضوعاتى است که بطور قطع با رئيس‌جمهورى ايران به بحث گذاشته خواهد شد.»  
 
گفته مى‌شود، شوراى همکارى خليج فارس قصد دارد، مجددا بر ادعاى مالکيت امارات متحده عربى بر جزاير سه‌گانه ايرانى تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسى تاکيد کند که انتظار مى‌رود با واکنش رئيس‌جمهورى ايران به عنوان ناظر اين نشست مواجه شود.
على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :