سیاست ایران سکوت است!

۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ | ۲۱:۰۳ کد : ۱۱۴۵۷ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: هومن دولتی
گفتاری از هومن دولتی، کارشناس و تحلیل‌گر مسائل افغانستان براى ديپلماسى ايرانى
سیاست ایران سکوت است!

شماری از ساکنان کابل در اعتراض به آنچه که بدرفتاری دولت ایران با پناهجویان افغان در این کشور می‌خواندند، در برابر ساختمان سفارت ایران در کابل تظاهرات کردند.  

گفتاری از هومن دولتی، کارشناس و تحلیل‌گر مسائل افغانستان:  

این مساله مسبوق به سابقه است، برخورد سخت گیرانه با برخی مهاجران افغان یا صدر حکم اعدام برای تعدادی از مجرمان افغان مورد پسند و خوشایند آنهایی که گرایش به پاکستان یا پشتوها دارند نیست. زمانی که با مهاجرین برخورد می شود، بازتاب آن در مرحله اول به ایرانیان مقیم افغانستان به ویژه افرادی که در این کشور فعالیت اقتصادی دارند بر می‌گردد.  

با توجه به آزادی تجمعات در افغانستان شاهد تظاهرات مخالفان برخورد ایران با مهاجرین افغان بوده‌ایم؛ سال گذشته چند مورد از این تظاهرات را شاهد بودیم. یکی از این موارد همزمان با سفر آقای احمدی نژاد به کابل بود.  

اما به طور کلی سفارت ایران نسبت به این اعتراضات واکنشی نشان نمی‌دهد. در دستگاه‌های اداری و سیاسی افغانستان گروه‌های مختلفی وجود دارند که مخالف دولت ایران هستند. این گروه‌ها در سطوح مختلف وزارت خارجه افغانستان پراکنده‌اند، به همین دلیل دولت ایران این اعتراضات را پیگیری نمی‌کند و در برابر آنها سیاست سکوت را در پیش می‌گیرد. این سیاست در عین حال موجب حفظ روابط موجود میان تهران و کابل می‌شود. 
 

با این حال اعتراض‌هایی از این دست به رفتار ایران با مهاجران افغان مرتبط است و رویکرد سیاسی ندارد، می‌توان این نوع تظاهرات‌ها را اعتراض به برخی قوانین اجتماعی ایران در خصوص مهاجران افغان ارزیابی کرد.
هومن  دولتی

نویسنده خبر


نظر شما :