کنفرانس مونیخ و پاسخ تهران

۱۸ بهمن ۱۳۸۸ | ۱۴:۵۷ کد : ۱۱۳۹۳ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: علی بیگدلی
گفتاری از دکتر علی بیگدلی، تحلیل‌گرمسائل سیاست خارجی برای دیپلماسی ایرانی.
کنفرانس مونیخ و پاسخ تهران
رسانه‌های غربی اظهارات آقای احمدی نژاد در مورد تبادل سوخت را به معنای پاسخ مثبت غیر رسمی ایران به پیشنهاد آژانس تلقی کرده‌اند. تهران اعلام کرده است که اگر طرف مقابل اصل مبادله را بپذیرد آمادگی برای بحث درباره جزئیات این پیشنهاد وجود دارد.
 
گفتاری از دکتر علی بیگدلی، استاد دانشگاه شهید بهشتی و تحلیل‌گرمسائل سیاست خارجی ایران:
 
اظهار نظرهای اخیر مقام‌های کشور و حضور وزیر امور خارجه در کنفرانس امنیتی مونیخ نشان می‌دهد که تهران فرمول پیشنهادی آژانس را پذیرفته است. گاهی مقامات کشور با اظهار نظرهایی تلاش دارند فضای داخلی کشور را آرام کنند اما باید گفت با پذیرش اصل این پیشنهاد دیگر بحثی باقی نمی‌ماند.
 
در واقع اگر پیشنهاد آژانس بر اساس مثلث تهران- مسکو و پاریس محقق شود دیگر ادامه مذاکرات برای مشخص شدن جزییات الزامی ندارد، اما ظاهرا مقامات کشور قصد دارند در مسیر پذیرش این پیشنهاد قدم به قدم پیش روند تا فضای داخلی ملتهب نشود. با این حال سخنان آقای احمدی نژاد در مصاحبه تلویزیونی ایشان نشان داد که تهران برای همکاری هسته‌ای با غرب آمادگی دارد.
 
به این ترتیب به نظر می‌رسد که پذیرش پیشنهاد آژانس از سوی تهران تایید شده است و مقام‌های اروپایی نیز به اظهارات جدید مقام‌های ایرانی امیدوار هستند و واکنش آنها به سخنان آقای احمدی نژاد نشان می‌دهد که رضایت دارند که مساله همکاری هسته‌ای با ایران در حال حل و فصل است.
 
رویکرد ایران
 
پیشنهادی که ابتدا از سوی آژانس برای همکاری هسته ای با ایران مطرح شد و از سوی مذاکره کنندگان ایرانی در ژنو مورد توافق قرار گرفت اکنون به دلیل فشارهای خارجی در حال پذیرش نهایی در تهران است. روسیه تاحدودی از حمایت از ایران دست برداشته و چین نیز درگیر مشکلاتی با امریکاست در این شرایط احتمال موافقت ایران با طرح آژانس تقویت شده و غرب از این رویکرد تهران استقبال کرده است.
 
کنفرانس امنیتی مونیخ
 
به نظر می‌رسد که در کنفرانس مونیخ پیش نویسی از سوی حاضران پیرامون مشخص شدن وضعیت هسته‌ای ایران و ضرورت پاسخ رسمی ایران به پیشنهاد هسته‌ای غرب تهیه خواهد شد و خودداری ایران از اعلام رسمی پاسخ خود در زمینه مبادله سوخت پیش از تهیه این پیش نویس منطقی است اما در صورت تهیه این پیش نویس در کنفرانس مونیخ احتمالا پاسخ رسمی ایران نیز مشخص خواهد شد.
 
در کنفرانس مونیخ نمایندگان کشورهای غربی تلاش دارند پاسخ رسمی و نهایی ایران را برای مشخص شدن وضعیت هسته‌ای کشورمان دریافت کنند. فلسفه تشکیل این کنفرانس همین بوده است چراکه این اجلاس برای مشخص شدن مواضع هسته‌ای ایران برگزار شده است. در عین حال سخنان اخیر آقای احمدی نژاد جای تردید در مورد پاسخ ایران باقی نمی‌گذارد.
علی بیگدلی

نویسنده خبر


نظر شما :