خاموش کردن آتش با پتک!

۲۹ دی ۱۳۸۸ | ۱۸:۱۵ کد : ۱۱۳۷۸ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: نوذر شفیعى
خاموش کردن آتش با پتک!
منوچهر متکی وزير امور خارجه کشورمان روز شنبه در اجلاس همکاری‌های سه‌جانبه وزيران امور خارجه ايران، ‌افغانستان و پاکستان در اسلام آباد، با رد رويکردهای فرامنطقه‌ای تاکيد کرد و گفت که: "در خلال هشت سال گذشته موضع اصولی ما تاکيد بر استفاده از ظرفيت‌های منطقه برای حل معضلات منطقه بوده تا براساس آن راه‌حل‌های منطقه‌ای يافت."
 
گفتاری از دکتر نوذر شفیعی، کارشناس و تحلیل‌گر مسائل افغانستان و پاکستان:
 
راهکارهای منطقه‌ای در حقیقت یک بخش از راه حل جامع برای وضعیت افغانستان است، در واقع ورود بازیگران منطقه‌ای به عرصه افغانستان بخشی از یک راه حل جامع در ارتباط با رفع مشکلات و بحران‌های افغانستان است.
 
سایر بخش‌های مورد نظر در راه حل جامع مشکلات افغانستان متوجه حضور و فعالیت بازیگران داخلی در عرصه افغانستان و پاکستان، بازیگران بین المللی و حتی بازیگران جهانی است چراکه امروز تروریسم یک تهدید جدید و گروه محور است که هدفش آحاد جاکعه بشری است.
 
بر این اساس سطوحی از جامعه جهانی، جامعه بین المللی، کشورهای منطقه و بازیگران داخلی در عرصه افغانستان و پاکستان باید در حل و فصل بحران های افغانستان دخالت داشته باشند.
 
معتقدم که تصمیم‌گیری دو کشور افغانستان و پاکستان در راستای سیاست خارجی و امنیتی ایالات متحده امریکا خواهد بود و بدون توجه به نگاه امریکا، احتمالا این دو کشور نخواهند توانست تصمیم گیری های مستقلی داشته باشند چراکه ماموریت‌های این دولت ها در چارچوب استراتژی کلی امریکا طراحی و تنظیم شده است.
 
به عنوان مثال ورود ارتش پاکستان به جنگ علیه تروریسم یک تصمیم داخلی نبوده بلکه تصمیمی بود که در چارچوب "استراتژی افپاک" اعمال شد یا ورود ارتش افغانستان به درگیری ها بطور در چارچوب تدابیر امنیتی و نظامی است که ایالات متحده امریکا به عنوان یک هژمون طراحی کرده است.
 
به نظر می‌رسد که استراتژی امریکا در افغانستان و پاکستان ناموفق خواهد بود مگر این که هماهنگی ایران، پاکستان و افغانستان را به طور همزمان در کنار خود داشته باشد.
 
 به هر حال در طول تاریخ تحولات آسیای مرکزی و جنوب آسیا- که دو کشور پاکستان و افغانستان در آن قرار دارند- ایران همواره کشوری تاثیرگذار در این منطقه بوده لذا فعل و افعالاتی که در این منطقه می‌گذرد به ویژه زمانی که منافع ملی ایران را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد، استفاده از ظرفیت ایران را ضروری می‌سازد.
 
اگر در استراتژی‌های امریکا یا هر استراتژی دیگر، نقش ایران در حل وفصل مسائل منطقه‌ای نادیده گرفته شود به قول امریکایی‌ها "مانند خاموش کردن آتش با پتک" است.
 
نوذر  شفیعى

نویسنده خبر


نظر شما :