اسرائیل و بهره‌برداری داخلی و منطقه‌ای از تهدید ایران

۲۶ دی ۱۳۸۸ | ۱۷:۰۸ کد : ۱۱۳۷۷ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: محمد ایرانی
اسرائیل و بهره‌برداری داخلی و منطقه‌ای از تهدید ایران
واشنگتن تایمز که بازتاب دهنده دیدگاه‌های محافظه کاران و جمهوری خواهان امریکا است، روز چهارشنبه در گزارشی ادعا کرد که جنگ اسراییل با ایران بر سر فعالیت‌های هسته‌ای تهران نزدیک شده است.
 
گفتاری از محمد ایرانی، کارشناس و تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه:
 
تهدید اسرائیل علیه جمهوری اسلانی ایران موضوعی مسبوق به سابقه است؛ بارها اسرائیل به مناسبت‌های مختلف ایران را تهدید به حمله هوایی به مراکز حساس از جمله مراکز هسته ای کرده است.
چند نکته در طول تهدیدهای مکرر اسرائیل علیه ایران قابل تحلیل است؛ اول آن که اسرائیلی‌ها برای پاسخ به مطالبات داخلی خود و مردم سرزمین های اشغالی گه گاه مجبورند با طرح تهدیدهای نظامی علیه کشورهای مختلف منطقه به فضای داخلی انسجام دهند و نظرات مردم را به سوی حکومت جلب کنند.
 
علت دیگر تهدیدهای مکرر اسرائیل علیه ایران ایجاد فضای هراس و نگرانی برای کشورهای همسایه اسرائیل یعنی اعراب است؛ در این راستا اسرائیل با ابراز تهدیدهایی که اعلام می‌شود ناشی از قدرت نظامی و هوایی است تلاش دارد کشورهای عربی را از خطر درگیری نظامی در منطقه ترسانده و زمینه امتیازگیری از اعراب را در تحولات آتی منطقه - در چارچوب مذاکرات سازش- فراهم آورند.
 
بخش دیگری از علل تهدیدهای اسرائیل علیه ایران می‌تواند واقعی باشد، به این معنا که اسرائیل ممکن است به این تحلیل رسیده باشد که ایران در حال تبدیل شدن به یک قدرت هسته‌ای در منطقه است و این توازن باید از گذشته میان ایران واسرائیل حفظ می‌شد و اکنون که اسرائیل دست برتر را دارد نباید اجازه دهد که ایران به توانایی هسته ای دست یابد.
 
از سوی دیگر تحلیل‌هایی که در سطح منطقه و در اروپا و امریکا در ارتباط با تهدیدهای اسرائیل علیه ایران وجود دارد را نیز نباید نادیده گرفت؛ این تحلیل مطرح است که اسرائیلی‌ها در همه زمینه‌ها موافق سیاست‌های ایالات متحده امریکا در منطقه نیستند به ویژه سیاست‌هایی که مربوط به جمهوری اسلامی ایران می‌شود.
 
به زبان دیگر، هر زمان اسرائیل احساس کند که به شکلی روابط ایران و غرب رو به بهبود است. ابراز نگرانی کرده و به زبان تهدید روی می‌آورد. در شرایط کنونی به نظر می رسد احساس اسرائیل این است که امکان دارد در تعامل‌های ایران و 1+5 به تدریج زمینه‌هایی برای تفاهم در حال شکل‌گیری باشد.
 
اما اگر بخواهیم از زاویه‌ای دیگر به موضوع نگاه کنیم باید گفت که هرگونه اقدام نظامی از سوی رژیم صهیونیستی علیه ایران نیاز به پیش زمینه‌هایی دارد که هم سیاسی است و هم فنی و تکنیکی است. این عوامل طی سال‌های گذشته نشان داده است که اگر قرار باشد اسرائیل اقدام جدی علیه ایران را در دستور کار قرار دهد باید تمام پیش زمینه‌ها را در نظر گیرد.
 
 آیا همه این فاکتورها در شرایط کنونی مهیاست؟ آیا اسرائیل می‌تواند علی رغم مشکلاتی که امروز امریکا در صحنه‌های مختلفی چون عراق، افغانستان و یمن و در مبارزه با تروریسم دارد، ملاحظات امریکایی‌ها را برای اقدام نظامی علیه ایران نادیده بگیرند یا خیر؟

به نظر می‌رسد که شرایط نسبت به گذشته چندان تفاوتی نکرده است و فضا و فاکتورها برای اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران مساعد نیست. با این حال نباید تهدیدها را به طور کل نادیده گرفت بلکه باید همواره برای مقابله با هر نوع تهدیدی آمادگی داشت.
محمد  ایرانی

نویسنده خبر


( ۱ )

نظر شما :