پاسخ مثبت ایران به آژانس

۰۹ آبان ۱۳۸۸ | ۱۴:۰۷ کد : ۱۱۳۴۵ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: علی بیگدلی
گفتاری از دکتر علی بیگدلی، استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی براى ديپلماسی ایرانی
پاسخ مثبت ایران به آژانس

تازه ترین گزارش‌ها حاکی از موافقت تهران با چارچوب کلی پیش نویس آژانس در کنار اعمال تغییرات مهمی در آن است، این در حالی است که سیاستمداران ایرانی در این رابطه نگرانی‌هایی دارند. منوچهر متکی صحبت از ارسال بخشی از اورانیوم غنی شده در ایران به خارج را مطرح کرده و علاءالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران هم پیشنهاد کرده که اورانیوم ایران به طور بخش بخش و نه یک جا به خارج ارسال و ارسال محموله بعدی مشروط به دریافت محموله غنی شده قبلی باشد.

گفتاری از دکتر علی بیگدلی، استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی:

 با توجه به اختلاف نظری که میان مقامات ایرانی در بحث توافقات اخیر هسته‌ای ایران و غرب وجود داشته، به نظر می‌رسد که پاسخ قطعی ایران موافقت با پیشنهاد آژانس باشد اما مقامات تهران در آخرین تحول خواستار تغییراتی در پیش نویس آژانس شده اند ضمن آن که تاکید دارند با چارچوب اصلی این پیش نویس موافق هستند. بر این اساس احتمال دارد فشارهای داخلی بر مقامات تصمیم‌گیر بر این مبنا که کلیه هشتاد درصد اورانیوم غنی شده را یک باره به خارج انتقال ندهند رو به افزایش است.

با این فشارها تلاش می‌شود که انتقال اورانیوم به مرور انجام شود و به نظر می‌رسد که غرب با این فرایند موافقت نخواهد کرد، از طرف دیگر اگر اورانیوم غنی شده از ایران به هر ترتیب خارج شد، این سوال پیش آید که دو سال بعد چه خواهد شد؟

به نظر می‌رسد که در شرایط کنونی غرب تلاش دارد مسائل بحرانی را از پیش پای خود بردارند تا در مراحل بعدی و در میان مدت تصمیمات دیگری اتخاذ شود، اکنون شرایط برای غرب بسیار حائز اهمیت است یعنی آنها می خواهند کل اورانیوم غنی شده در ایران را از این کشور تخلیه کنند که تا حدودی آرامش حاصل شود. اما تخلیه ایران از اورانیوم غنی شده مساله‌ای بود که در چهار سال پیش نیز مطرح شد اما دولت نهم زیر بار آن نرفت.

تصور می‌شود که شاید تهران در شرایط کنونی در برابر پذیرش انتقال اورانیوم این انتظار را از غرب داشته باشد که سه قطع نامه صادره شورای امنیت را ملغی کنند. با این وجود دولت تحت فشار مخالف داخلی است و تاثیر تحولات پس از انتخابات هنوز در جامعه ملموس است، حال در این شرایط دولت بر این باور است که با گشایش در سیاست خارجی می‌تواند تا حدی سیاست داخلی را تحت کنترل قرار داده و با کسب امتیازاتی در مذاکرات خارجی، گسل ایجاد شده میان مردم و دولت را در داخل کشور پر کند.

به دلیل دشواری‌ها مجود در سیاست داخلی و خارجی ایران در زمان کنونی احتمال زیادی وجود دارد که پاسخ ایران به پیش نویس آژانس مثبت باشد اما باید این نکته را مد نظر داشت که امتیاز دادن در سیاست خارجی چندان نمی‌تواند باعث گشایش کار دولت در سیاست داخلی شود مگر این که دولت در داخل کشور دست به رفتارهای انعطاف پذیر با هدف التیام بخشیدن به شرایط فعلی بزند.

علی بیگدلی

نویسنده خبر


نظر شما :