ایران فعالیت‌های هسته‌ای را در رکود قرار داده است

۳۰ بهمن ۱۳۸۷ | ۱۸:۴۹ کد : ۱۱۲۵۳ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: صادق ربانى
گفتاری از دکتر صادق ربانی، قائم‌مقام سابق سازمان انرژی اتمی ایران
آقای البرادعی، دبیر کل سازمان بین المللی انرژی اتمی روز سه شنبه (بیست و نهم بهمن ماه) در پاریس پیرامون برنامه هسته ای ایران اظهار کرد که این کشور بر تعداد سانتریفوژهای خود اضافه نکرده و این چیز خوبی است، وی گفت" ارزیابی ما این است که این یک تصمیم سیاسی است."
 
گفتاری از دکتر صادق ربانی، قائم مقام سابق سازمان انرژی اتمی ایران:
 
به نظر می رسد که ایران فعالیت های هسته ای خود را بدون اعلام رسمی در حال رکود قرار داده است، یک دلیل این کار می تواند این باشد که تهران نمی خواهد رسما برنامه غنی سازی را تعطیل اعلام کند چراکه در این صورت به معنی پذیرش قطع نامه های شورای امنیت از سوی ایران است.
 
اگر ایران قطع نامه های شورای امنیت را به طور رسمی بپذیرد، به این معنی است که کشور در حال تمکین به قطع نامه های صادره سازمان ملل است، در این صورت باید برای رفع تحریم ها مجددا باید تابع قطع نامه جدیدی از سوی شورای امنیت باشد، در حالی که صدور قطع نامه جدید از سوی شورای امنیت کار آسانی نیست به ویژه که کشورهای دارای حق وتو در این شورا چندان رابطه خوبی با ایران ندارند.
 
حتی با وجود احتمال بهبود روابط تهران و واشنگتن در آینده، ممکن است این بار، دیگر کشورهای دارای حق وتو در شورای امنیت مانند انگلیس، فرانسه، چین یا روسیه منافع همراهی با ایران را نداشته باشند و با صدور قطع نامه ای به نفع ایران برای تامین منافع خاص خود مخالفت کنند.
 
لذا به نظر می آید که ایران رسما کار غنی سازی اورانیوم را متوقف نکرده است اما در عمل این کار را با هدف اینکه در گزارش کاری آقای البرادعی لحاظ شود، متوقف ساخته است و در این صورت اعلام شود که ایران ادامه کار خود را متوقف ساخته تا بستر برای رفع تحریم ها فراهم شود.
 
حکومت ایران به دنبال آن است که اوضاع را به نفع خود تنظیم کند و شرایط برای ادامه ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد فراهم شود اما اینکه غرب مایل باشد با دولت کنونی همکاری کرده و مذاکرات هسته ای را با این دولت پیگیری کند؛ مورد تردید است.
 
به نظر می رسد که غرب در ادامه مذاکرات و آغاز همکاری های تازه بر سر برنامه هسته ای ایران تعلل دارد و این اقدامات را با هدف مشخص شدن سرنوشت انتخابات دور دهم ریاست جمهوری ایران عقب می اندازد، غربی ها ترجیح می دهند ابتدا نتیجه انتخابات اعلام شود تا طرف مذاکراتشان مشخص شود.
صادق  ربانى

نویسنده خبر


نظر شما :