اجلاس آناپلیس تلاش آمریکا برای جبران شکست هایش بود

۰۷ آذر ۱۳۸۶ | ۱۶:۲۳ کد : ۱۱۲۰ اخبار اصلی
گفت و گو با علی اکبر محتشمی پور
اجلاس آناپلیس تلاش آمریکا برای جبران شکست هایش بود

على‌اکبر محتشمى‌پور، دبيرکل جمعيت دفاع از فلسطين در گفت ‌وگو با خبرنگار سياسى - خارجى خبرگزارى دانشجويان ايران (ايسنا)، در ارزيابى خود از اجلاس آناپليس و اهداف آن اظهار داشت: اجلاس آناپليس به دنبال شکست‌هاى سياسى آمريکا در منطقه خاورميانه تشکيل ‌شد که اهداف متعددى را در پى دارد.

 

وى افزود: آمريکايى‌ها از چند سال گذشته موضع خاورميانه بزرگ را پيگيرى کردند که هدف از آن مشروعيت بخشيدن به رژيم اشغالگر قدس و محور قرار دادن اسراييل در ميان کشورهاى مختلف منطقه است.

 

به گفته وى، آمريکا اين طرح را با شعار حقوق بشر و دموکراسى و انتخاب آزاد مطرح کرده که در اين راستا اسراييل بايد محور و الگوى اين مسايل باشد.

 

محتشمى‌پور ادامه داد: آمريکا از اين طرح در عراق، لبنان و کشورهاى ديگر وارد عمل شد و انتخاباتى برگزار کرد که در عراق و فلسطين ناکام ماند، اما در لبنان موفقيتى نسبى کسب کرد، لذا با راه انداختن جنگ 33 روزه در سال گذشته قصد داشت ناکامى‌هاى خود را با خلع سلاح حزب‌الله جبران کند.

 

وى شکست رژیم صهيونيستى در جنگ 33 روزه را باعث تغيير فضا عنوان کرد که موجب شد آمريکا ديگر دم از دموکراسى در منطقه نزند.

 

دبيرکل جمعيت دفاع از فلسطين شکست‌هاى پى در پى آمريکا در سياست‌هاى منطقه‌اى و افول محبوبيت حزب جمهورى خواه در داخل آمريکا را عاملى دانست که طى آن آمريکا طرح‌هايى نظير کنفرانس آناپليس را مطرح مى‌کند.

 

وى يادآور شد: اين در حالى است که برگزارى اين کنفرانس ثمر و نتيجه‌اى در خارج از آمريکا ندارد چرا که هم اسراييل و هم آمريکا مى‌دانند که اسراييل حاضر نيست امتيازى به فلسطينى‌ها بدهد و معتقد است که فلسطين بايد از نقشه جهان حذف شود.

 

محتشمى‌پور تاکيد کرد: بر اين اساس کنفرانس آناپليس اجتماعى از سران کشورهاى عربى، اسلامى و غربى براى مشروعيت بخشيدن به اسراييل است که در کنار آن آمريکا مى‌خواهد در ميان افکار عمومى خود از اين موفقيت دم بزند.

 

به اعتقاد وى، عملا بوش از رژيم صهيونيستى و عراق کمک خواسته تا در اين کنفرانس شرکت کنند و حزب جمهورى خواه را از تنگناى موجود در آمريکا نجات دهند.

 

دبيرکل جمعيت دفاع از فلسطين در ادامه با تاکيد بر اينکه اين کنفرانس نتيجه‌اى در بر ندارد به ايسنا گفت:‌ اگر اسراييل مى‌خواست به قراردادهاى اجلاس‌هاى مختلف عمل کند تاکنون دولت مستقل فلسطين تشکيل شده بود.

 

وى افزود: تنها مورد جديد اين کنفرانس به رسميت شناختن دولت يهود توسط اعراب است که در واقع صحه گذاشتن به يک دولت نژادپرست مى‌باشد که باعث تثبيت اسراييل مى‌شود.

 

محتشمى‌پور سپس با بيان اينکه ابومازن و دولت تحت اختيارش مزدور آمريکا هستند در مورد دلايل دادن امتياز توسط اين دولت به رژيم صهيونيستى اظهار داشت: ابومازن با قدرت و فشار آمريکا بر سر کار آمده و هر چه آمريکا بخواهد به آن عمل مى‌کند.

 

وى يادآور شد: هم اکنون گروه‌هاى فلسطينى و مردم فلسطين نظر منفى نسبت به کنفرانس آناپليس دارند که اين مساله در کرانه باخترى بيشتر از نوار غزه نمود دارد.

 

محتشمى پور اضافه کرد: همه مردم کشورهاى اسلامى و عربى نيز مخالف اين کنفرانس هستند اما خود فلسطينى‌ها بايد تلاش کنند و سرنوشت خود را رقم بزنند.

 

اين صاحب نظر سياسى سپس دلايل حضور سوريه در اجلاس آناپليس را مورد بحث قرار داد و تصريح کرد: سوريه مى‌داند که هيچ توافقى نمى‌تواند با اسراييل بر سر بلندى‌هاى جولان داشته باشد، اما براى خارج شدن از زير فشار بين‌المللى و عدم جنگ طلب تلقى شدن به اين اقدام دست زد.

 

وى ادامه داد: سوريه با علم به اين مساله شرط جولان را مطرح مى‌کند تا از اين طريق ماهيت اسراييل را به همه نشان دهد. در مجموع اين شرکت به معناى تاييد کنفرانس نيست.

 

محتشمى پور با رد اين ادعا که آمريکا و اسراييل با ترغيب سوريه براى شرکت در اجلاس در واقع مى‌خواهند پل ارتباطى ايران وحزب الله را قطع کنند، به ايسنا خاطر نشان کرد: موضوع لبنان به جولان و سوريه هيچ ارتباطى ندارد. سوريه نيز از نظر روابط با ايران و حزب‌الله تکليف خود را با دنيا مشخص کرده است.

 

وى اضافه کرد: از زمان حافظ اسد نيز جلساتى با اسراييل برگزار شده که هيچ کدام به نتيجه نرسيده‌اند.

 

وى در خصوص سياست آمريکا در قبال کشورهايى نظير ايران و سوريه با يادآورى اين مساله که آمريکا به دنبال ضربه زدن به اين دو کشور است اضافه کرد: اگر آمريکا بتواند در اين اجلاس از اسراييل امتياز دولت فلسطينى را بگيرد مى‌تواند از آن استفاده کند؛ در حالى که آمريکا هيچ نتيجه‌اى از اين اجلاس نمى‌گيرد و حقانيت ايران و سوريه روشن مى‌شود.

 

دبيرکل جمعيت دفاع از فلسطين در ادامه در مورد احتمال حمله مجدد اسراييل به جنوب لبنان و حزب‌الله گفت: اگر چنانچه اسراييل برنامه حمله سوريه داشته باشد مجبور است حمله نظامى خود را از جولان و نيز جنوب لبنان ساماندهى کند که در اين صورت حزب‌الله را وارد يک جنگ ناخواسته مى‌کند.

 

وى يادآور شد: اگر اسراييل چنين برنامه‌اى نداشته باشد بعيد است که با توجه به تجربه تابستان سال گذشته مجددا به حزب‌الله حمله کند.

 

محتشمى پور در بخش پايانى اين گفت‌وگو در پاسخ به سوالى در مورد ديدگاه کشورهاى اسلامى نسبت به بحث و مقوله فلسطين و مقاومت خاطر نشان کرد: آنچه مسلم است اين است که بعد از جنگ 33 روزه حزب‌الله لبنان داراى محبوبيت بيش از پيشى شده و اين ذهنيت نيز در کشورهاى اسلامى به وجود آمده که اگر اراده کنند مى‌توانند مستقل تصميم بگيرند و هيچ قدرتى نمى‌تواند آنها را شکست دهد.

 

وى تاکيد کرد: با توجه به پيروزى حزب‌الله، مردم فلسطين نيز مى‌توانند با اتکا به اراده خود در برابر دشمن صهيونيستى توفيق حاصل کنند. 

 


نظر شما :