آینده لبنان در گرو اجلاس آناپولیس

۰۵ آذر ۱۳۸۶ | ۱۹:۴۱ کد : ۱۱۰۸ اخبار اصلی
گفت و گو با اسماعیل محمد سکریه نماینده حزب الله در مجلس لبنان
آینده لبنان در گرو اجلاس آناپولیس

یکی از نمایندگان مجلس لبنان در گفتگو با خبرگزاری مهر، گروه 14 مارس را عامل اصلی به وجود آمدن بحران و خلا قدرت در لبنان دانست و افزود جز در چارچوب توافق هیچ معادله دیگری قادر به حکومت بر لبنان نیست.

 

اسماعیل محمد سکریه نماینده پارلمان لبنان در گفتگوی تلفنی با خبرنگار مهر ضمن اعلام این مسئله افزود شرط بندی گروه 14 مارس بر روی حمایت های دولت آمریکا و حاضر نبودن آنها به پذیرش اصل مشارکت در حکومت عامل تداوم بحران است، بخصوص که در لبنان تنها از طریق وفاق و مشارکت حاکمیت قابل اعمال است.

 

به گفته این نماینده پارلمان، گروه 14 مارس از مدتها پیش کارشکنی های خود را آغاز کرده و اکنون ما شاهد تراکم این بحران ها به این شکل هستیم.

 

وی در رابطه با اینکه آیا این نوع کارشکنی ها خواهد توانست دستآوردی برای گروه 14 مارس به ارمغان آورد گفت: بر عکس، این نوع عملکرد هیچ نوع دستآوردی را برای آنها به بار نمی آورد.

 

به گفته سکریه آنها به تدریج در حال اعتراف به شکست خود هستند و مهمترین دلیل برای این سخن تحول بزرگی است که در سخنان ولید جنبلاط یکی از بازهای 14مارس ایجاد شده است به نحوی که می توان گفت که از باز به کبوتر تبدیل شده است.

 

وی در ادامه افزود: گروه 14 مارس به تدریج دریافته است که آمریکایی ها همواره در چارچوب منافعشان هم پیمانان خود را می فروشند.

 

عضو فراکسیون وفاداری به مقاومت (حزب الله ) در مورد آینده این بحران گفت: آینده این بحران به رویارویی و کش وقوس های منطقه ای و بین المللی بستگی دارد و باید سرنخ های این بحران را خارج از خاک لبنان جستجو کرد. هر نوع تحول مثبتی در روند رویارویی های بین المللی و منطقه ای می تواند کار انتخاب جانشین امیل لحود را آسانتر سازد.

 

در این راستا وی تاکید کرد: نتایج نشست آناپولیس می تواند بازتاب مستقیمی بر روند اوضاع لبنان داشته باشد. زیرا در این نشست مشخص خواهد شد که آمریکا چه برنامه هایی را برای منطقه دارد. از اینرو وضعیت و شرایط لبنان پیش از نشست آناپولیس و بعد از آن تفاوت زیادی خواهد داشت.

 

وی در مورد شایعات احتمال انحلال مجلس ملی لبنان هم خاطر نشان کرد: بعد از پایان دوره ریاست جمهوری امیل لحود دیگر هیچ کس صلاحیت انحلال پارلمان را ندارد و تنها خود پارلمان است که می تواند رای به انحلال خود بدهد.

 

سکریه با انتقاد شدید از نقش عربستان در لبنان گفت: این کشور با توجه به نفوذی که در جریان سعد حریری دارد می توانست مانع از به وجود آمدن چنین بحرانی شود.

 

نماینده پارلمان لبنان در این چارچوب خواستار همکاری گسترده تهران ـ ریاض برای حل این بحران شد و تاکید کرد این دو کشور می توانند نقش بسزایی را در حل این بحران ایفا کنند. 


نظر شما :