ديدار غيرمنتظره ميقاتى با سيدحسن نصرالله

۱۴ فروردین ۱۳۹۰ | ۱۴:۲۶ کد : ۱۰۷۱۵ اقتصاد و انرژی
روزنامه الاخبار نوشت: چهارشنبه شب ديدارى غير منتظره ميان سيد’حسن نصرالله’ دبيرکل حزب الله و ’نجيب ميقاتي’ نخست وزير جديد لبنان صورت گرفت تا دو طرف پيرامون موانع پيش روى تشکيل دولت به گفت و گو بپردازند.    
 
به گزارش ايرنا از بيروت، حزب الله بيانيه اى درخصوص اين ديدار منتشر نکرده ولى مسئولين اطلاع رسانى اين تشکل حاضر به تکذيب و يا تاييد اين خبر نشدند.

روزنامه لبنانى الاخبار درخصوص اين ديدار نوشت: سيدحسن نصرالله در اين ديدار بر آنچه که ميقاتى چند بار از حاج ’حسين خليل’ معاون سياسى حزب الله و ’على حسن خليل’ معاون سياسى ’نبيه بري’ رييس مجلس شنيده بود، تأکيد کرد.

سيد حسن نصرالله همچنين در اين ديدار بر توجه به سهم ’ميشل عون’ رييس حزب آزاد ملى و وارد شدن ’فيصل کرامي’ فرزند ’عمر کرامي’ نخست وزير اسبق لبنان به نمايندگى از اهل سنت در گروه 8 مارس تأکيد کرد.

ميقاتى نيز در ادامه اين ديدار ميزان سهم عون از دولت را زياد دانست و درخصوص ورود فيصل کرامى به دولت سخنانى را گفت.

الاخبار با اشاره به اينکه دو مشکل ديگر نيز مقابل تشکيل دولت وجود دارد، نوشت: بعد از اينکه تصميم نهايى براى تشکيل دولت با 30 وزير اتخاذ شد، بار ديگر ميقاتى خواهان تشکيل دولت با 24 وزير شد.

همچنين نخست وزير جديد لبنان خواهان ورود ’طلال ارسلان’ رييس حزب ’دمکرات لبنان’ به دولت به عنوان وزير مشاور در دولت است اما سيدحسن نصرالله با اين امر مخالف است.

راديو ’لبنان آزاد’ نيز به نقل از منابع نزديک به ميقاتى اعلام کرد: ديدار ميان ميقاتى و سيدحسن نصر الله در تاريخ 24 ماه ميلادى گذشته صورت گرفته(نه شب گذشته).

بعد از گذشت بيش از دو ماه از سقوط دولت سعد حريرى و انتخاب نجيب ميقاتى به عنوان نخست وزير جديد لبنان، وى بخاطر برخى از مشکلات ازجمله مشارکت نکردن گروه 14 مارس در دولت و اختلافات در تقسيم مناصب وزارتى هنوز موفق به تشکيل دولت نشد.

نزدیکان قذافی در حال ترک لیبی

تلويزيون الجزيره قطر گزارش داد که شمارى از شخصت هاى نزديک به معمر قذافى حاکم ليبى روز پنجشنبه اين کشور را به مقصد تونس يک کشور همسايه ترک کرده اند.

به گزارش خبرگزارى رويترز از دوحه، تلويزيون الجزيره از ذکر جزئيات بيشتر يا اسامى اين شخصت ها خوددارى کرد.

اين خبر در حالى انتشار يافت که موسى کوسا وزير امورخارجه ليبى و يکى از نزديکترين مشاوران قذافى و رئيس سابق سازمان اطاعات اين کشور روز چهارشنبه در اعتراض به حملات نيروهاى دولتى به غير نظاميان به انگليس فرار کرد.

تحليلگران اين فرار وى را ضربه اى به قذافى ارزيابى کردند.

دولت کویت استعفا کرد

وزير مشاور در امور کابينه کويت امروز پنجشنبه از کناره گيرى دولت اين کشور خبر داد.

به گزارش ايسنا، وضان الروضان، وزير مشاور در امور کابينه کويت اظهار داشت که دولت کويت استعفاى خود را ارائه داده است.

پس از هفته‌ها کشمکش ميان پارلمان و دولت کويت، کابينه اين کشور ناگزير به استعفا شد و برخى منابع محلى اين اقدام را حرکتى براى فرار از پاسخگويى وزيران در برابر استيضاح‌هاى برنامه‌ريزى شده نمايندگان اعلام کردند.

به گزارش پايگاه اطلاع رسانى العالم، دولت کويت به رياست شيخ ناصر محمد الاحمد الصباح حدود دو سال قبل فعاليت خود را آغاز کرد.

درماههاى اخير فشارهاى زيادى براى استيضاح وزراى کابينه کويت از سوى نمايندگان آغاز شده بود.

آمادگى اوگاندا براى پناهندگى به قذافى

به دليل تحريم‌هاى جهانى پولى و محاکمه احتمالى قذافى توسط دادگاه جرايم بين‌المللى ليست کشورهايى که وى مى‌تواند دوران تبعيدش را در آن به سر برد در مقايسه با گذشته کاهش بسيارى داشته است.

به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزارى آسوشيتدپرس، اوگاندا روز چهارشنبه اعلام کرد ممکن است پذيراى معمر قذافى، رهبر ليبى باشد.

اوگاندا اولين کشورى است که به طور عمومى و داوطلبانه پذيرايى از قذافى را اعلام کرده است. هر چند ممکن است قذافى هرگز ليبى را ترک نکند مگر اينکه نيروهاى نظامى وى را مجبور به ترک نمايند اما رهبران جهان اميدوارند اين رهبر مستبد هرچه سريعتتر کناره‌گيرى کند و نشانه‌هايى از اينکه دستياران وى سعى در خارج کردن او دارند ديده مى‌شود.

تامال ميروندى، سخنگوى رئيس جمهور اوگاندا با اعلام اينکه در زمان حکومت عيدى امين، رهبر معزول اين کشور، اوگاندايى‌هايى در کشورهاى همسايه پناهنده شدند، پيشنهاد اعطاى پناهندگى به قذافى را موجه دانست.

اين سخنگو افزود که امين در زمان حکومتش در دهه هفتاد، ده‌ها هزار تن از هموطنان وى را به قتل رساند.

وى در ادامه به خبرگزارى آسوشيتدپرس گفت: قذافى مى‌تواند در صورت تمايل به اوگاندا پناهنده شود.

هوگو چاوز، رئيس جمهور ونزوئلا نيز که دوستى ديرينه‌اى با قذافى دارد، روز چهارشنبه خواستار ميانجى‌گرى براى حل مشکل ليبى شد و افزود که اخيرا با قذافى صحبت کرده و مى‌داند، وى هيچ برنامه‌اى براى پناهنده شدن به يک کشور ديگر ندارد.

چاوز در کنفرانس خبرى که در اوروگوئه برگزار شد در پاسخ به اينکه آيا ونزوئلا در صورت تبعيد قذافى پذيراى وى خواهد بود يا نه گفت: وى در مواقع مختلف اعلام کرد که قصد ترک ليبى را ندارد. من فکر مى‌کنم قذافى کارى را که بايد انجام ‌دهد و آن مقاومت در برابر يک حمله عظيم است انجام مى‌دهد.

مارک پالمر، سفير سابق آمريکا در مجارستان گفت: علاوه بر ونزوئلا، کوبا و نيکاراگوئه نيز حمايت آشکار خود را از قذافى اعلام کرده‌اند. احتمال اينکه قذافى به جاى کشورهاى کوچک آفريقايى يکى از اين کشورها را انتخاب کند زياد است.

برخى از کارشناسان ترديد دارند که قذافى ليبى را ترک کند.

وزیر خارجه بحرین: ایران به دنبال بی ثباتی در بحرین است

وزیر امور خارجه بحرین طی اظهاراتی مجددا با هدف فرافکنی از کشتار قیام کنندگان بحرینی، جمهوری اسلامی ایران را مورد حمله قرار داد.

به گزارش برنا، شاهزاده "راشد عبدالله آل خلیفه" وزیر کشور بحرین که در پارلمان این کشور در مورد حوادث اخیر گزارشی ارائه کرد با اشاره به روند اعتراض ها در این کشور گفت: اعتراضات مدنی مخالفان از حالت مسالمت آمیز به خشونت، خرابکاری و ترور تبدیل شد و هنگامیکه از توطئه عوامل خارجی آگاه شدیم به موقع وارد عمل شدیم.

او در ادامه ادعاهایش گفت: هیچ انسانی از هر دین و ملیتی عمل خرابکارانه اشغال بیمارستان را قبول نمی کند و "مخالفان بیمارستان سلمانیه را به مدت یک ماه به اشغال خود درآوردند."

العربیه گزارش داد: وزیر کشور بحرین ایران را به دخالت در امور داخلی بحرین متهم کرد و گفت: این اولین بار نیست که ایران در امور داخلی ما دخالت می کند. ایران در سال 1981 با همکاری گروهی خرابکار برای انجام کودتا علیه دولت بحرین به هدف سرنگونی نظام سیاسی اقدام کرد اما این عملیات ناکام ماند.

"راشد آل خلیفه" در پایان اتهاماتش علیه ایران گفت: متاسفانه همه این تلاش ها و دخالت های ایران به هدف از بین بردن امنیت وثبات سیاسی در بحرین انجام می شود.


ويليام برنز معاون وزير خارجه آمريکا مى‌شود

وزير خارجه آمريکا گفت که "ويليام برنز " بزودى به عنوان مرد شماره دو اين وزارتخانه عهده‌دار معاونت وزير و جايگزين "جيم اشتاينبرگ " خواهد شد.

به گزارش فارس به نقل از پايگاه اطلاع رسانى شبکه خبرى العالم، برنز از سال 2008 تاکنون مدير سياسى در وزارت امور خارجه آمريکا و مرد شماره 3 اين وزارت‌خانه است.
"
هيلارى کلينتون " روز چهارشنبه در پيامى خطاب به کارکنان وزارت خارجه آمريکا اعلام کرد: خوشحالم بگويم ، "باراک اوباما " رئيس جمهور قصد دارد برنز را در آينده به عنوان معاون من تعيين کند.
انتصاب برنز به عنوان معاون وزير امور خارجه مستلزم موافقت کنگره آمريکا است.
برنز در سال 1998 تا 2001 سفير آمريکا در اردن، از سال 2001 تا 2005 معاون وزير خارجه آمريکا در امور خاورميانه و از سال 2005 تا 2008 سفير آمريکا در روسيه بوده است.
وى به زبان هاى روسى ، عربى و فرانسه صحبت مى کند.
اشتاينبرگ يک دانشگاهى است که از آغاز رياست جمهورى اوباما به عنوان مرد شماره 2 وزارت خارجه آمريکا فعاليت کرده است و اکنون قصد دارد کار قبلى خود را به عنوان رئيس دانشکده مديريت دانشگاه سيراکوز در ايالت نيوريورک از سرگيرد.

پاسخ صالحی به اعلام آمادگی وزیرخارجه مصر

وزير خارجه کشورمان از اعلام آمادگى وزير خارجه مصر براى برقرارى روابط با ايران استقبال کرد.

به گزارش ايسنا، دکتر على اکبر صالحى با اشاره به اعلام آمادگى آقاى نبيل العربى وزير خارجه مصر براى برقرارى روابط با جمهورى اسلامى ايران اظهار کرد: مردم مصر با حرکت به سمت تحقق خواسته‌هاى عدالت طلبانه خود برگ جديدى را در تاريخ اين کشور ايجاد کردند که مجددا اين پيروزى را به آنها تبريک مى‌گويم.

وزير خارجه کشورمان افزود: روابط تاريخى دو کشور عليرغم فراز و نشيب‌هاى خود همواره تداوم داشته و اميدواريم در فضاى جديد ايجاد شده شاهد ارتقاء اين روابط بين دو کشور و دو ملت بزرگ ايران و مصر باشيم.

وى افزود: قطعا روابط خوب دو کشور مى‌تواند به ثبات، امنيت و توسعه منطقه کمک کند.

پيشنهاد جديد رئيس‌جمهور يمن به مخالفان


رئيس‌جمهور يمن به مخالفان که خواهان کناره‌گيرى وى از قدرت هستند، پيشنهاد جديدى را ارائه کرد.

به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزارى رويترز، يک منبع متعلق به مخالفان در يمن امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که على عبدالله صالح، رئيس‌جمهورى اين کشور پيشنهاد کرده که تا زمان برگزارى انتخابات در سمتش باقى بماند، اما اختياراتش را به يک دولت موقت واگذار کند.

صالح اين پيشنهاد را سه‌شنبه شب و در جريان ديدار با محمد اليدومى، رئيس حزب اسلامى "اصلاح" اعلام کرد.

يک سخنگوى مخالفان گفت، اين اولين بارى است که صالح با مقامات حزب اصلاح که زمانى شريک دولت وى بود، ديدار و گفت‌و‌گو مى‌کند.

يک منبع مخالفان گفت: براساس پيشنهاد صالح،‌ اپوزيسيون مى‌تواند از ميان خود رئيس دولت را انتخاب کند و تا پايان سال انتخابات پارلمانى برگزار مى‌شود.

وى گفت که مخالفان در حال بررسى اين پيشنهاد هستند.

هفته‌ها تظاهرات هزاران مخالف يمنى در صنعا و ديگر شهرهاى اين کشور، حکومت 32 ساله على عبدالله صالح را در آستانه‌ى سرنگونى قرار داده است، اما آمريکا و عربستان سعودى درباره اين که چه کسى جانشين وى باشد، نگران هستند.

نقش حزب سعد حريرى در ناآرامى هاى اخير سوريه

 شبکه ’المنار’ اعلام کرد: سوريه قايق هايى را توقيف کرده که از شهر طرابلس واقع در شمال لبنان به سمت بنادر سوريه سلاح حمل مى کردند. مسؤولان سوريه حزب ’سعد حريري’ نخست وزير سابق لبنان را به دست داشتن در اين ماجرا و برخى ناآرامى ها در سوريه متهم کردند.
 
به گزارش ايرنا از بيروت، شبکه تلويزيونى المنار همچنين به نقل از يک منبع در شمال لبنان اعلام کرد: گروهى از احزاب لبنانى در حوادث اخير در شهر لاذقيه سوريه دست داشتند.

اين شبکه تلويزيونى افزود: نمايندگان حزب ’المستقبل’ از طريق پخش پوسترها و اعلاميه ها سعى مى کنند، تظاهراتى عليه نظام سوريه تشکيل دهند و حتى کارگران سورى را نيز تهديد کرده اند که در صورتى که در اين تظاهرات شرکت نکنند، آنها را از کار و اماکن سکونتشان اخراج خواهند کرد.

نيروهاى پليس لبنان نيز با پاره کردن اين اعلاميه ها و پوسترها ،پخش کنندگان آن را تحت پيگرد قرار مى دهند.

شبکه تلويزيونى المنار ادامه داد : چند تن از لبنانى ها در سوريه بازداشت شدند و ماشين هاى آنها که پلاک لبنانى داشته نيز توقيف شد.
اين شبکه تلويزيونى افزود: مقامات سوريه اى از اينکه افرادى در لبنان، سوريه را مورد هدف قرار دادند، ناخرسند هستند.
المنار در ادامه اعلام کرد: سورى ها احتمال مى دهند حزب المستقبل با قايق هايى که اسلحه از طرابلس لبنان به سوريه حمل مى کرده در ارتباط بوده اند.
روز يکشنبه هفته جارى نيز افرادى از حزب المستقبل با تظاهرات کنندگان سوريه اى در لبنان که شعار حمايت از بشار اسد رييس جمهورى اين کشور را سر مى دادند، درگير شده و به سوى آنها نيز شليک کردند که در نتيجه آن چند شهروند سورى زخمى شدند.
روزنامه ’هآرتص’ امروز سه شنبه با اشاره به آشوبها در سوريه نوشت: اسراييل به شکل منظم با حرکتها در دمشق در ارتباط نيستند و اين امر برخلاف ارتباط حال حاضر اسراييل با مصر و اردن است.
اين روزنامه رژيم صهيونيستى افزود: دستگاه اطلاعاتى امريکا(سيا) احتمال مى دهد که اسراييل در جنگ آينده با حزب الله تعداد زيادى از نيروهاى زمينى خود را به کار گرفته و هجوم گسترده و زودهنگام و بسيار بزرگترى را نسبت به جنگ 33 روزه سال 2006 ميلادى در اراضى لبنان انجام دهد.


صالحى: خواهان گسترش روابط با جهان اسلام و اروپايى‌ها هستيم

على اکبر صالحى گفت: تعميم روابط با کشورهاى همسايه به خصوص با جهان اسلام و اتحاديه اروپا از برنامه هاى وزارت خارجه در سال جديد خواهد بود.

به گزارش ايسنا، وزير امور خارجه درباره برنامه هاى کشور در حوزه سياست خارجى اظهار داشت: اتقافاتى که درمنطقه در حال وقوع است، براى خيلى ها قابل پيش بينى نبود. بنابراين برنامه ريزى ها متناسب با شرايط موجود در وزارت خارجه تنظيم مى شود و سعى مى کنيم با وضعيت جديدى که در منطقه به وجود آمده است، اهداف خود را برنامهريزى کنيم.

وى درباره برنامه هاى تنظيم شده با شرايط جديد گفت: برنامهها به نحوى است که هم منافع جمهورى اسلامى ايران و هم منافع امت اسلامى در مقابل مستکبران و ديگرانى که جز دشمنى هدف ديگرى را دنبال نمى کنند، حفظ شود.

صالحى در ادامه گفت‌وگو با پايگاه اطلاع رسانى دولت افزود: درسال جديد هدف اين است که روابط ايران را با کشورهاى همسايه به خصوص با جهان اسلام و همچنين اتحاديه اروپا تعميم بخشيم.

وى ادامه داد: درراستاى گسترش روابط اقدامات خوبى انجام گرفته است، البته چالش هاى بزرگى هم وجود دارد که بايد به نحوى اين چالش ها مديريت شود. تمام تلاش ما برنامه ريزى براى مديريت صحيح اين چالش هاست.

گيتس: نگران عبدالله صالح هستيم


وزير دفاع آمريکا اعلام کرد: نزديکان سرهنگ معمر قذافى در پى دخالت نيروهاى ائتلاف بين‌المللى در ليبى از وى جدا خواهند شد.

به گزارش ايسنا، به نقل از روزنامه‌ى الراى العام چاپ کويت، رابرت گيتس وزير دفاع آمريکا، در برنامه‌ تلويزيونى که از شبکه سى بى اس پخش شد، اعلام کرد: در شرايط کنونى با توجه به حمله‌ى نظامى عليه ليبى نبايد احتمال جدا شدن نزديکان و اعضاى نظام معمر قذافى رهبر ليبى، را از اين نظام کم ‌اهميت دانست.

گيتس گفت: درگيرى‌ها ميان نظام قذافى و مخالفان ممکن است که دو انقلاب در تونس و مصر را در معرض خطر قرار دهد.

وى عنوان داشت: دوران قذافى به سر آمده و حملات نظامى عملا شروع شده و اگر من جاى وى بودم هر چه سريعتر از اين پست کناره‌گيرى مى‌کردم.

وزير دفاع آمريکا گفت: ما در گذشته شاهد بوديم که هر گونه تغيير نظامى امرى بسيار پيچيده بوده است و حتى در برخى مواقع زمان زيادى بايد صرف آن مى‌شد، اما در برخى مواقع خيلى سريع اتفاق مى‌افتد، اما اين مساله هرگز جزئى از هدف نظامى ما در ليبى نبوده است.

گيتس عنوان داشت: تفاوت زيادى بين يک وظيفه نظامى و هدف سياسى وجود دارد.

وى در خصوص حملات نظامى غرب و کشتار غير نظاميان گفت: نيروهاى قذافى اجساد قربانيان حملات خود را به مقرهايشان که در معرض حملات جنگنده‌هاى غربى قرار دارد، منتقل مى‌کنند تا نشان دهند که اين افراد قربانيان حملات نيروهاى بين‌المللى هستند.

وى گفت: خلبان‌هاى آمريکا و بقيه کشورها جانب احتياط را رعايت مى‌کنند تا مانع کشتار غير نظاميان شوند.

وى در عين حال اعتراف کرد که ائتلاف ناتو در تعيين اهداف با مشکلاتى روبرو است و ممکن است که موجب کشته شدن برخى قربانيان شود.

وزير دفاع آمريکا با اشاره به همکارى تنگاتنگ امنيتى على عبدالله صالح، رئيس جمهور يمن با آمريکا، از نگرانى کاخ سفيد درخصوص سرنگونى ديکتاتور يمن سخن گفت.

به گزارش پايگاه اطلاع رسانى شبکه خبرى العالم، رابرت گيتس در سخنانى تلويزيونى اعلام کرد که سقوط احتمالى عبدالله صالح يا جابجايى او با يک شخصيت ضعيف‌ تر، مشکلى واقعى براى آمريکا در جنگ عليه تروريسم ايجاد مى‌کند.

وى در اشاره به همکارى امنيتى آمريکا و رژيم يمن گفت: دولت صالح و دستگاههاى امنيتى نظام وى در مبارزه با شاخه يمنى گروه القاعده به آمريکا کمک کرده‌اند؛ لذا اگر دولت صالح سقوط کند يا فرد ضعيف ترى جاى او را بگيرد؛ با چالش‌هاى بيشترى در خارج يمن مواجه خواهيم شد.

کلينتون: هرگز در سوريه دخالت نظامى نمى کنيم

وزير امور خارجه‌ى آمريکا از معمر قذافى و طرفدارانش خواست از قدرت کناره‌گيرى کنند.

به گزارش ايسنا، به نقل از سايت الجزيره، هيلارى کلينتون وزير امور خارجه آمريکا، در گفت‌وگو با شبکه‌ى "ان بى سى" اعلام کرد: سازمان ملل فرستاده‌ى ويژه خود را در روزهاى آينده به طرابلس خواهد فرستاد که حامل پيام بسيار صريحى است.

کلينتون افزود: ما اين پيام صريح را به اطرافيان معمر قذافى رهبر ليبى، ابلاغ خواهيم کرد.

وى خطاب به قذافى و همراهانش گفت: آيا مى‌خواهيد که طرد شويد و مساله‌ى شما در دادگاه جنايى بين‌المللى خاتمه يابد؟ زمان آن رسيده است که از قدرت کناره‌گيرى کنيد و براى ايجاد تغيير تلاش نماييد.

کلينتون تاکيد کرد:‌ بسيارى از ديپلماتها و فرماندهان نظامى درليبى تغيير موضع داده و از قذافى جدا شده‌اند، چون مى‌دانند که سرنوشت خوبى در انتظار قذافى نيست.

وزير امور خارجه‌ى آمريکا ادامه داد: نشستى فردا (سه‌شنبه‌) در لندن، پايتخت انگليس برگزار خواهد شد که به بررسى نحوه‌ى فراهم کردن تسهيلات براى کناره‌گيرى قذافى از قدرت خواهد پرداخت و تلاشها براى ايجاد راه برون رفت از بحران ليبى افزايش خواهد يافت.

هيلارى کلينتون در ادامه دخالت کشورش در امور سوريه همانند ليبى را بعيد دانست و گفت: هر انتفاضه‌اى در هر کشور عربى ويژگى‌ها و شرايط خاص خودش را دارد.

وى نسبت به آنچه که در سوريه رخ داده، ابراز تاسف کرد و در عين حال گفت: اوضاع ليبى از آنجا که معمر قذافى نيروى هوايى و خودروهاى زرهى سنگين خود را عليه غير نظاميان به خدمت گرفته با اوضاع سوريه تفاوت دارد.

وزير امور خارجه‌ى آمريکا عنوان داشت: آنچه که طى هفته‌هاى اخير در سوريه رخ داده بسيار نگران کننده است.

وى تصريح کرد: شرايطى که موجب دخالت بين‌المللى در ليبى شده در سوريه مشاهده نمى‌شود و حملات نيروهاى معمر قذافى عليه انقلابيون محکوميتهاى بين المللى را به همراه داشت و اتحاديه‌ى عرب خواستار ايجاد منطقه پرواز ممنوع برحريم هوايى ليبى شد و قطعنامه‌اى از سوى شوراى امنيت در خصوص دخالت در ليبى صادر شد.

کلينتون عنوان داشت: چنين مسائلى هرگز در سوريه رخ نخواهد داد و اين عقيده ميان اعضاى کنگره‌ى آمريکا وجود دارد که بشار اسد رئيس جمهور سوريه، مرد اصلاحات است.



کلينتون: اسد مرد اصلاحات است


وزير امور خارجه‌ى آمريکا از معمر قذافى و طرفدارانش خواست از قدرت کناره‌گيرى کنند.

به گزارش ايسنا، به نقل از سايت الجزيره، هيلارى کلينتون وزير امور خارجه آمريکا، در گفت‌وگو با شبکه‌ى "ان بى سى" اعلام کرد: سازمان ملل فرستاده‌ى ويژه خود را در روزهاى آينده به طرابلس خواهد فرستاد که حامل پيام بسيار صريحى است.

کلينتون افزود: ما اين پيام صريح را به اطرافيان معمر قذافى رهبر ليبى، ابلاغ خواهيم کرد.

وى خطاب به قذافى و همراهانش گفت: آيا مى‌خواهيد که طرد شويد و مساله‌ى شما در دادگاه جنايى بين‌المللى خاتمه يابد؟ زمان آن رسيده است که از قدرت کناره‌گيرى کنيد و براى ايجاد تغيير تلاش نماييد.

کلينتون تاکيد کرد:‌ بسيارى از ديپلماتها و فرماندهان نظامى درليبى تغيير موضع داده و از قذافى جدا شده‌اند، چون مى‌دانند که سرنوشت خوبى در انتظار قذافى نيست.

وزير امور خارجه‌ى آمريکا ادامه داد: نشستى فردا (سه‌شنبه‌) در لندن، پايتخت انگليس برگزار خواهد شد که به بررسى نحوه‌ى فراهم کردن تسهيلات براى کناره‌گيرى قذافى از قدرت خواهد پرداخت و تلاشها براى ايجاد راه برون رفت از بحران ليبى افزايش خواهد يافت.

هيلارى کلينتون در ادامه دخالت کشورش در امور سوريه همانند ليبى را بعيد دانست و گفت: هر انتفاضه‌اى در هر کشور عربى ويژگى‌ها و شرايط خاص خودش را دارد.

وى نسبت به آنچه که در سوريه رخ داده، ابراز تاسف کرد و در عين حال گفت: اوضاع ليبى از آنجا که معمر قذافى نيروى هوايى و خودروهاى زرهى سنگين خود را عليه غير نظاميان به خدمت گرفته با اوضاع سوريه تفاوت دارد.

وزير امور خارجه‌ى آمريکا عنوان داشت: آنچه که طى هفته‌هاى اخير در سوريه رخ داده بسيار نگران کننده است.

وى تصريح کرد: شرايطى که موجب دخالت بين‌المللى در ليبى شده در سوريه مشاهده نمى‌شود و حملات نيروهاى معمر قذافى عليه انقلابيون محکوميتهاى بين المللى را به همراه داشت و اتحاديه‌ى عرب خواستار ايجاد منطقه پرواز ممنوع برحريم هوايى ليبى شد و قطعنامه‌اى از سوى شوراى امنيت در خصوص دخالت در ليبى صادر شد.

کلينتون عنوان داشت: چنين مسائلى هرگز در سوريه رخ نخواهد داد و اين عقيده ميان اعضاى کنگره‌ى آمريکا وجود دارد که بشار اسد رئيس جمهور سوريه، مرد اصلاحات است. منابع خبرى با اشاره به اينکه نيروهاى قذافى در اجدابيا در محاصره قرار گرفته‌اند اعلام کردند که انقلابيون اغلب مناطق شهر اجدابيا را تحت کنترل گرفته‌اند.

جديدترين تحولات ليبى

مشاور رئيس جمهور سوريه در مصاحبه‌اى از تصميم مقامات اين کشور درباره لغو قانون وضعيت فوق‌العاده خبر داد.

به گزارش فارس، بثينه شعبان، مشاور رئيس جمهور سوريه روز يکشنبه به خبرگزارى فرانسه گفت: مقامات سوريه تصميم گرفتند قانون وضعيت فوق العاده را که از سال 1963 در کشور اجرا شده است لغو کنند.

وى افزود: تصميم لغو قانون وضعيت فوق العاده گرفته شده است اما نمى دانم چه وقت به اجرا در خواهد آمد.

اين قانون که پس از به قدرت رسيدن حزب بعث در سوريه در مارس 1963 به اجرا درآمد آزادى تجمع را محدود کرده و اجازه بازداشت افراد مشکوک و مخل امنيت را مى دهد.

اين قانون همچنين اجازه بازجويى از افراد، کنترل ارتباطات و نظارت پيشاپيش بر روزنامه ها، نشريات، راديوها و تلويزيونها وهمه رسانه هاى ديگر را مى دهد.

انقلابيون ليبى آماده حرکت به سوى پايتخت مى‌شوند

يک فعال سياسى ليبيايى با تاکيد بر تسلط يافتن انقلابيون بر دو شهر اجدابيا و مصراته از آمادگى انقلابيون براى حرکت بسوى طرابلس خبر داد.

به گزارش فارس، "عبدالرحمن البرکولى " در گفت و گو با شبکه العالم، با اشاره به اينکه ليبى هيچ نيازى به مداخله زمينى نيروهاى غربى ندارد، خواستار ارسال کمک هاى تسليحاتى به انقلابيون شد.

وى با تاکيد بر تسلط انقلابيون بر دو شهر مصراته و اجدابيا و اعلام آمادگى براى حرکت بسوى طرابلس، اظهار داشت: حملات نيروهاى ائتلافى موجب شد انقلابيون بتوانند تا مرکز اجدابيا و مصراته پيشروى کرده، و تعداد زيادى از تک تيراندازهاى وابسته به نيروهاى قذافى را از ميان بردارند.

وى با اشاره به درگيرى هاى خونين انقلابيون پيش از تسلط بر اين دو شهر، افزود: قذافى همچنان سلاح هاى زيادى در اختيار دارد در حالى که انقلابيون براى مقابله با وى، سلاح زيادى ندارند، اما با اين حال درصدد پيشروى هستند.

البرکولى خاطرنشان کرد : ارسال سلاح براى انقلابيون ، ماموريت آنها براى آزاد کردن ساير شهرها از سيطره قذافى را آسانتر مى کند و هيچ نيازى به دخالت نظامى و زمينى نيروهاى ائتلاف بين المللى براى پايان دادن به درگيرى ها وجود ندارد .

وى پيش بينى کرد، نيروهاى انقلابى به زودى اين درگيرى را به نفع خود پايان دهند.

البرکولى گفت: رسانه هاى رسمى تلاش مى کنند تا با دروغ پردازى اينگونه القا کنند که دربمباران کشورهاى غربى افراد غير نظامى قربانى شده اند .

به گزارش فارس، نيروهاى انقلابى با شکستن مقاومت گردان‌هاى قذافى وارد شهر اجدابيا شدند و بنا بر گزارش خبرنگار شبکه الجزيره نيروهاى انقلابى بر اغلب مناطق شهر اجدابيا تسلط يافته‌اند.
همچنين بنا بر گزارش‌ها نيروهاى انقلابى از ورودى‌هاى شرقى اجدابيا داخل شده‌اند و درگيرى شديدى در اين مناطق در جريان است.
روز گذشته در درگيرى‌هاى شهر اجدابيا انقلابيون توانسته بودند از جنوب شهر وارد شوند و تا مرکز شهر پيشروى کنند ولى شرق و غرب شهر همچنان در کنترل گردان‌هاى قذافى بود.
على هاشم خبرنگار الجزيره در شهر بنغازى در ادامه افزود: شب گذشته نيروهاى غربى نيز برخى مواضع را در شهر اجدابيا بمباران کردند.
شهر اجدابيا در نزديکى بنغازى پايتخت دولت انتقالى موقت قرار دارد و از مناطق راهبردى در جنگ بين انقلابيون و گردان‌هاى قذافى است که اشغال آن توسط قذافى شرايط را براى انقلابيون سخت کرده بود.
اين شبکه در ادامه با پخش تصاويرى از افراد مزدور اهل چاد که اسير شده‌اند، اعلام کرد که بين نيروهاى قذافى که هم اکنون در محاصره قرار گرفته‌اند اختلاف ايجاد شده است.
همچنين تعداد زيادى از آمبولانس‌ها در جاده‌هاى منتهى به اجدابيا براى کمک رسانى به مجروحان مستقر شده‌اند.

 

دولت کانادا سقوط کرد

 در پى راى عدم اعتماد احزاب مخالف در کانادا، دولت ’استيون هارپر’ نخست وزير اين کشور، سقوط کرد.
   
به گزارش ايرنا،به نقل از پايگاه خبرى بي.بي.سى؛ حزب ليبرال کانادا با حمايت ديگر احزاب مخالف دولت (اقليت)، استيون هارپر را که به حزب محافظه کار وابسته است،به اتهام عدم شفافيت در برخى هزينه هاى دولت استيضاح کرده بود.

قرار است انتخابات پارلمانى کانادا در اوايل ماه مه برگزار تا بر اساس نتيجه آن دولت جديدى انتخاب شود.

بر پايه اين گزارش و بنا بر نظرسنجى ها، در حال حاضر بخت پيروزى محافظه کاران در انتخابات آينده بيشتر از ساير احزاب است.

به نوشته اين منبع خبرى، مجلس عوام کانادا روز جمعه با 156 راى موافق در برابر 145 راى مخالف، به برکنارى دولت هارپر راى داد.

بي.بي. سى افزود: ’رضا مريدي’ نماينده ليبرال مجلس ايالتى اونتاريو، سقوط دولت محافظه کار را تحولى مثبت براى اقتصاد کانادا ارزيابى کرد.

مريدى به خبرنگار بي.بي.سى فارسى در واشنگتن گفت؛ ’محافظه کاران سرمايه گذارى زيادى در خريد تسليحات نظامى مى کنند و قصد دارند سى تا چهل ميليارد دلار خرج خريد تسليحاتى کنند.’
وى افزود: ’از سوى ديگر مى خواهند ماليات هاى شرکت هاى بزرگ را به شدت کم کنند که اين دو باعث افزايش زياد کسرى بودجه مى شود.’

استيون هارپر، 51 ساله، روز جمعه در مجلس عوام گفت که محافظه کاران بر بهبود اقتصاد کانادا تمرکز خواهند کرد.

شاهزاده عربستانى: بايد به سلاح هسته‌اى برسيم


به گزارش فارس، به نقل از روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن، ديويد کامرون اعلام کرد که کويت و اردن نيز براى پشتيبانى از حملات کشورهاى غربى به ليبى، تجهيزات لوجستيک ارسال مىکنند.

کامرون روز گذشته در مجلس عوام اين کشور گفت: مىتوانم اعلام کنم که قطرىها روز گذشته (دو روز گذشته) جنگندههاى ميراژ را در اولين مشارکت خود و همچنين هواپيماهاى پشتيبانى خود را اعزام کردند. همچنين ما حمايت لوجستيک از کشورهايى مانند کويت و اردن نيز دريافت خواهيم کرد.

نخست وزير انگليس همچنين اعلام کرد که «اميدوار است که حمايت کشورهاى ديگرى را نيز به دست آورد».

در همين حال، منابع سياسى در کويت به روزنامه الرأى اين کشور اعلام کردند که آنچه نخست وزير انگليس گفته است، دقيق نيست و کويت تاکنون حمايت لوجستيک از عمليات نظامى غربى در ليبى اعزام نکرده است.

به گفته منابع سياسى در کويت، طرفهاى بينالمللى با اعلام چنين مطلبى در حقيقت خواستهاند که نظر کويت را درباره مشارکت در اين عمليات بسنجند.

اين منابع همچنين اعلام کردند که تصميم نهايى در اين خصوص به وزير دفاع و سران سياسى و نظامى کشور کويت باز مىگردد.

اين در حالى است که اتحاديه عرب پيش از اين از اعمال منطقه پرواز ممنوع در آسمان ليبى حمايت کرده بود و قطر نيز با اعزام چهار هواپيما نخستين کشور عربى شد که عملا وارد جنگ غربىها عليه ليبى شد.

جنگنده‌های قطر برای حمله به لیبی وارد یونان شدند

به گزارش فارس به نقل از الجزيره، شوراى امنيت سازمان ملل متحد روز گذشته با درخواست ليبى براى برگزارى جلسه فوق العاده براى بررسى حملات هوايى غرب به اين کشور در پى تصويب و اجراى قطعنامه 1973 و ايجاد منطقه ممنوعه پرواز را رد کرد.
منابع ديپلماتيک در سازمان ملل متحد مقرر ساختند، به جاى تشکيل جلسه فوق العاده، جلسه توجيهى در روز پنجشنبه هفته جارى برگزار کنند تا با حضور "بان‌کى‌مون " به بررسى نحوه اجراى قطعنامه 1973 شوراى امنيت مبنى بر ايجاد منطقه ممنوع پرواز بر عليه ليبى بپردازند.
منابع آگاه ديپلماتيک در سازمان ملل متحد گفتند، "موسى کوسا " وزير خارجه رژيم ليبى در آغاز هفته درخواست تشکيل جلسه فوق العاده براى بررسى "تجاوز نظامى " به ليبى را داده بود.

مردم مصر به اصلاحات آرى گفتند

به گزارش فارس به نقل از خبرگزارى فرانسه، يک فروند موشک يکشنبه شب به ساختمانى در مقر قذافى در باب العزيزيه اصابت کرد و باعث انهدام کلى آن شد.

يک مسئول نظامى در ائتلاف نيروهاى غربى گفت: مرکز فرماندهى و کنترل نيروهاى ليبى در اين ساختمان قرار داشت.

همزمان خبرگزارى فرانسه گزارش داد که انفجارهاى قوى يکشنبه شب شهر طرابلس را لرزاند که يکى از آنها در منطقه باب العزيزيه محل اقامت قذافى بود.

برپايه اين گزارش، ستون‌هاى دود بر فراز منطقه باب العزيزيه به آسمان برخاست و صداى شليک ضد هوايى‌ها به گوش رسيد.

در همين حال، فرماندهى نظامى آمريکا اعلام کرد که سيستم‌هاى اصلى دفاع هوايى و پايگاههاى موشکى "سام " در نزديک شهرهاى طرابلس، مصراته و سرت هدف حمله قرار گرفته اند.

وزارت دفاع انگليس نيز اعلام کرد که نيروهاى انگليسى در حمله‌اى هماهنگ عليه سيستم‌هاى دفاع هوايى ليبى شرکت داشته اند.

بحرین کاردار ایران را اخراج کرد


به گزارش عصر ایران به نقل از شبکه العربیه نوشت:

دولت بحرین کاردار ایران در منامه را از این کشور اخراج کرد.

دولت بحرین محمد فضلی کاردار ایران در منامه را به "فعالیت به سود یک سازمان تروریستی" متهم کرده است.

پیش از این ایران در اعتراض به سرکوب دولتی معترضین بحرینی و ورود نیروهای نظامی عربستان سعودی به بحرین برای این هدف , سفیر خود را از منامه فراخوانده بود.

بحرین هم قبل از این سفیر خود را در اعتراض به سیاست های ایران, از تهران فراخوانده بود.

موضع ايران در قبال حمله نظامى غرب به ليبى


سخنگوى وزارت خارجه کشورمان در خصوص حمله نظامى کشورهاى غربى به ليبى، گفت: موضع جمهورى اسلامى همواره حمايت از مردم و دفاع از خواسته‌ها و مطالبات مشروع آنها در هر کشورى است.

به گزارش خبرگزارى فارس به نقل از اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، رامين مهمان‌پرست سخنگوى وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سؤالى در خصوص حمله نظامى کشورهاى غربى به ليبى، اظهار داشت: موضع جمهورى اسلامى ايران همواره حمايت از مردم و دفاع از خواسته‌ها و مطالبات مشروع آنها در هر کشورى است.
وى گفت: سوابق و عملکرد کشورهاى سلطه‌گر در اشغال کشورهاى تحت ستم، همواره نيات آنها را در اينگونه اقدامات با شک و ترديد همراه مى‌کند.
مهمان‌پرست افزود: اين کشورها معمولاً با شعارهاى اغوا کننده حمايت از مردم وارد شده، ولى در اصل منافع خود را در سيطره بر کشورهاى مورد نظر و ايجاد پايگاه‌هاى نظامى و ادامه استعمار و سلطه به شکلى نوين دنبال مى‌کنند.
سخنگوى وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه از مردم کشورهايى که با تحولات بزرگى روبرو هستند خواست با حفظ هوشيارى، مطالبات حقه خود را دنبال کرده و اجازه تسلط کشورهاى بيگانه را بر خاک خود ندهند

سید حسن نصرالله: امریکا شریک جرم رژیم های سرکوبگر است

دبير‌کل حزب‌الله لبنان با تاکيد بر همبستگى و حمايت مقاومت لبنان از انقلاب ملت‌هاى عربى در تونس، مصر، بحرين، ليبى و يمن، خطاب به مردم اين کشورها گفت : ما براى پيروزى شما دعا مى کنيم و آماده هستيم در هر زمينه‌اى که به نفع شما باشد ، ياريتان کنيم.

سيد حسن نصرالله ، شامگاه يکشنبه در مراسم اعلام هم‌بستگى با انقلاب ملت‌هاى برخى کشورهاى عربى، اين انقلاب‌ها را "مردمى و واقعى" خواند و تصريح کرد: ما امروز با رژيم‌هايى سخن مى گوييم که وابسته به آمريکا هستند، رژيم‌هايى که هيچ تهديدى براى سياست‌هاى آمريکا و هم‌پيمان اصلى آن يعنى اسرائيل به حساب نمى‌آيند.

وى افزود: اين انقلاب‌هاى واقعى برخاسته از متن مردم اعم از جوانان، و مردان و زنان است و نخبگان و گروه‌هاى سياسى نيز به آنها پيوسته‌اند. اين انقلاب‌ها از ايمان، حماسه و آمادگى مردم براى جانفشانى نشات گرفته‌اند، مسائلى که رژيم‌ها نبايد از آنها غافل شوند.

دبيرکل حزب‌الله اظهارداشت: ديديم که جوانان سينه‌هاى خود را در مقابل گلوله‌ها سپر کردند؛ اين مسائل را در تونس، مصر، بحرين و ليبى مشاهده کرديم، اين به معناى آن است که کشتار، ارعاب و جنايت‌ها در خارج کردن مردم از صحنه ناکارآمد است.

سيد حسن نصرالله تاکيد کرد: اين سنت همواره حاکم است، هرگاه ملتى با اين سطح در ميدان حاضر شود و با صبر آماده جان فشانى باشد، نمى توان آن را شکست داد، اين قانون طبيعى خداوند است.

وى با بيان اينکه با عزم و پايدارى مردم، در نهايت پيروزى محقق خواهد شد، خاطرنشان کرد: پيام ما از لبنان آزاد شده، مقاوم و پيروز به اين ملت‌ها آن است که تنها گزين


نظر شما :