در بحبوحه مصر اروپا تن اسرائيل را مى‌لرزاند

۲۷ بهمن ۱۳۸۹ | ۲۲:۰۵ کد : ۱۰۳۶۸ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
ظاهرا اروپايى‌ها در به رسميت شناختن کشور مستقل فلسطينى جدى شده‌اند. بر خلاف انتظار اسرائيلى‌ها آنها هم به سمتى مى‌‌روند که کشور مستقل فلسطينى را به رسميت بشناسند. تازه‌ترين اظهارات در اين زمينه را خانم کاترين اشتون، وزير امور خارجه اتحاديه اروپا که به منطقه آمده بر زبان آورده است.
در بحبوحه مصر اروپا تن اسرائيل را مى‌لرزاند

ديپلماسى ايرانى: ظاهرا اروپايى‌ها در به رسميت شناختن کشور مستقل فلسطينى جدى شده‌اند. بر خلاف انتظار اسرائيلى‌ها آنها هم به سمتى مى‌‌روند که کشور مستقل فلسطينى را به رسميت بشناسند. تازه‌ترين اظهارات در اين زمينه را خانم کاترين اشتون، وزير امور خارجه اتحاديه اروپا که به منطقه آمده بر زبان آورده است. اشتون به اطلاع اسرائيلى‌ها رسانده است که اتحاديه اروپا قصد دارد تا پايان سپتامبر سال جارى ميلادى کشور مستقل فلسطينى را به رسميت بشناسد. حال پس از وزير امور خارجه بريتانيا که به اسرائيل به صراحت هشدار داده بود که حقيقت را بپذيرد و از مواضع خود کوتاه بيايد و با درک واقعيت‌هاى جامعه عربى و خاورميانه امتيازهاى دردناک به فلسطينى‌ها دهد، اين بار اتحاديه اروپا در قامت وزير امور خارجه‌اش با اعلام نيت اتحاديه اروپا رسما تن اسرائيلى‌ها را به لرزه در آورد.

تحليل بسيارى از کارشناسان اين است که اسرائيل با تغيير حکومت‌هاى سياسى منطقه که از تونس و مصر آغاز شده و پيش‌بينى مى‌شود به کشورهاى ديگر نيز برسد، مجبور است در رويکرد منطقه‌اى خود تجديد نظر کند و در اين رابطه چاره‌اى ندارد جز اين که از برخى مطالبات و خواسته‌هايش کوتاه بيايد.

با اين حال به نظر مى‌رسد اسرائيل قصد ندارد به اين سادگى در برابر جامعه جهانى و فلسطينى‌ها کوتاه بيايد و لااقل گمان مى‌کند که بايد تا آخرين لحظه‌ حتى به قيمت دادن هزينه‌هاى کلان در برابر جامعه جهانى کوتاه نيايد. اگر چه برخى نيز مى‌گويند اسرائيل شايد در برخى از موارد در برابر اعراب و فلسطينى‌ها کوتاه بيايد ولى در نهايت حتى به رسميت شناختن کشور فلسطينى توسط کل جامعه جهانى باز اعتنايى نخواهد کرد و به راه ادامه خواهد داد. در برابر اين تحليل عده‌اى نيز مى‌گويند که اگر چه اسرائيل ممکن است توجهى به اين تحرکات جامعه جهانى از خود نشان ندهد ولى بى‌شک اين اتفاق مى‌تواند شکستى براى اسرائيل محسوب شود و در صورت پافشارى بر مواضعش در برابر جامعه جهانى ديگر نمى‌تواند به سادگى به راه خود ادامه دهد و در صورت اصرار به اين کار هزينه‌هاى سنگينى خواهد پرداخت. دليل آنها اين است که با تغيير جامعه عربى خاورميانه و کنار رفتن يا تضعيف شدن هم‌پيمانان اسرائيل در منطقه، اسرائيل در صورتى که بخواهد به رويه سابق خود ادامه دهد قطعا متحمل هزينه‌هاى سنگينى خواهد شد.  

با اين حال به نوشته روزنامه القدس العربى آويگدور ليبرمن، وزير امور خارجه اسرائيل بلافاصله پس از اين که اظهارات اشتون را شنيد در اظهاراتى که بيشتر جنبه طعنه‌آميز داشت‌ به وزير امور خارجه اتحاديه اروپا گفت که بايد قبل از قضيه فلسطينى، ايران و برنامه هسته‌اى‌اش حل و فصل شود. وى در اين باره گفت: «خواهش مى‌کنم تلاش کنيد قبل از هر چيز قضيه ايران را حل کنيد پس از آن حاضريم براى حل قضيه فلسطينى که موضوع بزرگ‌ترى است مخاطرات آن را تحمل کنيم. به هيچ وجه قابل قبول نيست که کشورها نسبت به مشکلات و تهديدهاى حقيقى در منطقه و جامعه جهانى يعنى ايران بى‌تفاوت باشند.»

به گزارش خبرگزارى فرانسه، اشتون سفر منطقه‌اى خود را از اسرائيل آغاز کرد اما پس از آن به رام الله نيز رفت و با رهبران فلسطينى ديدار کرد. وى در رام الله با محمود عباس، رئيس حکومت خودگردان فلسطينى به مذاکره نشست و گفت: «مواضع اتحاديه اروپا ثابت و تغيير نکرده است. اتحاديه اروپا از حکومت خودگردان فلسطينى براى تاسيس کشور مستقل حمايت مى‌کند و در اين کار کوتاهى نخواهد کرد.»

وى در اين ديدار همچنين گفت: «هدف مشخص است. همه از اين که کشور مستقل فلسطينى در موعد مقرر خود به رسميت شناخته شود، استقبال کرده‌اند.»

در همين رابطه قرار است کميته چهارجانبه صلح خاورميانه که شامل اتحاديه اروپا، ايالات متحده امريکا، روسيه و سازمان ملل است به زودى تشکيل جلسه دهد و درباره به رسميت شناختن کشور مسقل فلسطينى تا سپتامبر 2011 مذاکره کنند.

موضوع به رسميت شناختن کشور فلسطينى را کشورهاى امريکاى لاتين به راه انداختند. آنها يک به يک با به رسميت شناختن فلسطين به پايتختى بيت المقدس و بر اساس مرزهاى 1968 حرکتى جديد در پرونده فلسطين و اسرائيل ايجاد کردند. نخستين بار برزيل بود که فلسطين را به رسميت شناخت. پس از آن آرژانتين، اکوادور، شيلى، بوليوى، نيکاراگوئه، ونزوئلا و پرو نيز فلسطين را به رسميت شناختند.

نزديک به دو ماه پيش وزير امور خارجه اسپانيا نيز به اطلاع رياض المالکى، وزير امور خارجه حکومت خود گردان فلسطينى رساند که اتحاديه اروپا قصد دارد تا ماه سپتامبر کشور مستقل فلسطينى را به رسميت بشناسد و در صورتى که اتحاديه اروپا تحت فشار اسرائيل از اين کار سر باز زند، اسپانيا به طور يک‌جانبه اين کار را خواهد کرد. نروژ نيز اعلام کرده بود که تا پايان ماه سپتامبر حکومت خودگردان فلسطينى را به رسميت خواهد شناخت. نروژ همچنين به تازگى پذيرفته است که نماينده حکومت خودگردان به عنوان سفير در اسلو به فعاليت خود ادامه دهد.

در همين رابطه سمير ابوغزاله، سفير حکومت خودگردان فلسطينى براى نخستين بار در قامت سفير استوارنامه خود را تقديم کارولوس بابولياس، رئيس جمهورى يونان کرد تا حال پس از فرانسه، ايرلند، اسپانيا، پرتغال و نروژ، يونان نيز به جمع کشورهايى بپيوندد که سفارتخانه فلسطين در آتن را به رسميت شناخته است.    

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :