مجله هفته/ بريتانيا بى‌سفير شد

۲۹ بهمن ۱۳۸۹ | ۱۴:۲۸ کد : ۱۰۳۶۵ اخبار اصلی
سفير جنجالى و خبرساز انگليس که اوايل سال 2009 به تهران آمد و هنگام ارائه استوارنامه اش با اخم و متلک‌هاى محمود احمدى نژاد مواجه شد، بعد از گذراندن چند ماه پرحاشيه، تهران را به مقصد محل ماموريت جديدش ترک کرد.
مجله هفته/ بريتانيا بى‌سفير شد

ديپلماسى ايرانى: سايمون گس که الحق نمونه يک بريتانيايى اصيل و واقعى به شمار مى‌رود و در چند مقطع يک تنه جنگ زرگرى را با مجلس و دولت ايران به راه انداخت و سروصداهاى زيادى به پا کرد، بالاخره به بهانه ماموريت جديد تهران را به مقصد کابل ترک کرد تا نماينده سازمان پيمان آتلانتيک شمالى (ناتو) در افغانستان باشد.

همان اندازه که مقام‌هاى ايرانى از رفتن او استقبال کردند، سفارت امريکا در افغانستان هم از حضور او استقبال کرد. ايران از زبان چند تن از نمايندگان مجلس و دولتى‌ها اعلام کرده که اصلا بهتر است ديگر سفيرى از بريتانيا به تهران نيايد و همين طورى راحت تريم. البته بعد از اتفاقات روز 25 بهمن در تهران احتمال مى‌رود چنين استقبالى از رفتن برخى سفراى ديگر هم داشته باشيم؛ مثلا سفير اسپانيا.

مقام‌هايى از ايران دل خوشى از سفارتخانه بريتانيا ندارند و هرچند اکثر تظاهرات و تجمعات اعتراضى و غرب ستيز خود را در مقابل اين ساختمان برپا مى‌کردند اما گويا ترجيح مى‌دهند اين ساختمان خالى بيفتد و محل تمرکز فعاليت‌هاى فتنه انگيزانه و ضدايرانى نشود.

سايمون گس کارى کرد که ذهنيت ضدانگليسى اصولگراهاى ايرانى بار ديگر تقويت شود و طرح‌هاى مختلفى براى قطع رابطه و تصاحب باغ قلهک و اخراج سفير و نظير اينها ارائه کنند. برعکس، اعلامیه‌ سفارت امريکا در کابل مى‌گويد که "متحدان بین‌المللی از تجارب و مهارت‌های ديپلماتیک سایمون ‌گس در این موقعيت ارزنده که نقش مرکزی را در هماهنگی تلاش‌های ناتو و نیروهای آیساف در افغانستان ایفا می‌کند، مستفید خواهند شد."

او جايگزين مارک سدویل نماینده‌ ارشد سابق ناتو در افغانستان شد که او هم انگليسى بود. ظاهرا انگليسى‌ها بيش از سايرين در امور افغانستان و ايران تخصص دارند. آقاى گس ماموريتش را از ماه آوريل آغاز مى‌کند و در حالى مشغول کار خواهد شد که طى ماه‌هاى آتى نیروهای ناتو انتقال مسئولیت‌های امنیتی را به نیروهای افغان آغاز خواهند کرد.

برخى منابع خبرى وابسته به دولت در ايران نوشته اند که مواضع جمهورى اسلامى‌نسبت به اظهارنظرهاى اخير سايمون گس درباره وضعيت ايران، در خروج او و انتقال محل ماموريتش بى تاثير نبوده است. انتقادات صريح و بى پرده او از وضعيت حقوق بشر و زندانيان سياسى در ايران باعث اعتراض دولت و نمايندگان مجلس شد و بار ديگر زمينه طرح موضوع قطع رابطه با بريتانيا را در صحن مجلس فراهم کرد.

خبرگزارى جمهورى اسلامى‌از زبان يک منبع موثق چنين نوشت: "مواضع جمهورى اسلامى‌ايران در برابر اظهار نظرهاى خارج از عرف ديپلماتيک سفير انگليس که از مدت‌ها قبل جريان داشت، سرانجام باعث شد دولت انگليس به ماموريت سايمون گس در تهران پايان دهد که نشان مى‌دهد حتى لندن نيز عملکرد وى را قابل دفاع ارزيابى نکرده است."

البته لندن دليلى براى اين تغيير اعلام نکرد ولى بيراه هم نيست اگر گفته شود که گس با اظهارنظرهايى که در مورد اوضاع ايران ارائه کرد، ديگر قادر به پيشبرد ديپلماسى و گفتگو با تهران نبود چرا که سيمايى منفى و نفرت انگيز از خود نزد دولت ايران برجا گذاشت.

دولت احمدى نژاد حتى پيش از جنجال آفرينى‌هاى اخير سايمون گس نيز با او قصد مراوده نداشت و معتقد بود که دولت انگليس و شبکه بى بى سى متعلق به اين کشور در جريان حوادث پس از انتخابات سال 88 مقصر بوده و با عنادورزى روشنى به فعاليت عليه منافع نظام جمهورى اسلامى‌و دفاع از مخالفان پرداخته است.

جالب اينجا بود که بعد از جنجال‌هاى مربوط به دفاع سايمون گس از زندانيان سياسى و فعالان مخالف نظام، او همچنان بر موضع خود ايستادگى کرد و با تاييد مجدد نظراتش اعلام کرد که اين وظيفه او به عنوان يک ديپلمات انگليسى در ايران است تا از آنچه حقوق بشر و آزادى بيان مى‌خواند، دفاع کند.

اما گس خيلى فرصت دفاع از منوياتش را پيدا نکرد چرا که وزارت خارجه انگليس او را مسئول تلاش‌هاى غيرنظامى‌ناتو در بازسازى افغانستان و ايجاد هماهنگى ميان اين سازمان و ديگر نهادهاى بين المللى حاضر در اين کشور کرد و حالا ظاهرا دولت ايران ترجيح مى‌دهد که تقاطع خيابان جمهورى – فردوسى را خالى از بيگانگان بگذارد.

گس قرار است در نشست دو روزه وزيران خارجه کشورهاى عضو ناتو که مقارن 25فروردين 1390 در برلين آغاز مى‌شود، رسما مسئوليت نمايندگى ناتو در افغانستان را برعهده بگيرد.


نظر شما :