سئوال‌هايى که مالکى بايد در کويت پاسخ دهد

۲۷ بهمن ۱۳۸۹ | ۱۶:۴۶ کد : ۱۰۳۶۰ اخبار اصلی
نورى مالکى، نخست‌وزير عراق قرار است در يک سفر رسمى امروز چهارشنبه 16 فوريه به کويت برود تا نخستين مقام ارشد عراقى پس از جنگ کويت در سال 1991 باشد که قدم به خاک کويت مى‌گذارد.
سئوال‌هايى که مالکى بايد در کويت پاسخ دهد

ديپلماسى ايرانى: نورى مالکى، نخست‌وزير عراق قرار است در يک سفر رسمى امروز چهارشنبه 16 فوريه به کويت برود تا نخستين مقام ارشد عراقى پس از جنگ کويت در سال 1991 باشد که قدم به خاک کويت مى‌گذارد.

اما سفر مالکى به کويت چندان هم بدون حاشيه نيست. منابع خبرى اعلام کردند، که برخى از نمايندگان کويت، حقوق‌دانان و  فعالان سياسى از دولت کويت خواسته‌اند از مالکى پرسيده شود که آيا حزب الدعوه اسلامى که او رياستش را بر عهده دارد و مجلس اعلاى اسلامى عراق به رياست سيد عمار حکيم در سال 1985 در ترور شيخ جابر الصباح، امير کويت و برنامه انفجار سفارت‌خانه‌هاى امريکا و فرانسه در کويت دست داشته‌اند يا خير.

کويت در پى اين اتهام که در دوران جنگ ايران و عراق بود، سياست خود را به کلى تغيير داد و به حمايت همه جانبه از رژيم بعثى در جنگ با ايران پرداخت که البته هزينه‌هاى بسيارى را نيز متقبل شد.

برخى جريان‌هاى سياسى و حقوقدانان کويتى در بيانيه‌هاى مختلف و جلسه‌هاى شبه رسمى خود خواستار کشف حقايقى شدند که به گمان آنها مالکى به واسطه فعاليتش در حزب الدعوه اسلامى در کنار ابراهيم جعفرى، ديگر رهبر اين حزب از دير باز تا کنون از بسيارى از پرونده‌ها آگاه است.

امير کويت شيخ صباح احمد الصباح در پاسخ به تقاضاهاى جريان‌هاى سياسى گفته است: «ما در گذشته زندگى نمى‌کنيم، نبايد در رابطه‌مان با عراق چنين موضوعاتى خلل ايجاد کند.»

با اين حال اظهارات امير جريان‌هاى سياسى را راضى نکرده و آنها گفته‌اند که به هر صورت ملت کويت حق دارد حقيقت را بداند حتى اگر موضوع مرتبط با گذشته باشد.

با اين حال منابع نزديک به دولت کويت مى‌گويند که اين دولت قصد ندارد اين پرونده را در سفر نخست‌وزير عراق باز کند و مقامات کويتى بيشتر تلاش خواهند کرد که مذاکرات را بر سر قطعنامه‌هاى شوراى امنيت بر سر اشغال کويت توسط عراق در زمان صدام حسين متمرکز کنند.

در سال 1985 خودروى امير کويت توسط احزاب اسلامى مخالف با نظام بعثى عراق مورد سوء قصد قرار گرفت ولى به امير کويت آسيبى وارد نيامد. در آن موقع اتهام اين ترور متوجه ايران شد که گفته مى‌شد چون کويت از عراق در جنگ با ايران حمايت کرده اين ترور را ترتيب داده است. اتهامى که هيچ گاه ثابت نشد و دولت کويت نيز ترجيح داد پس از جنگ ايران و عراق گذشته را فراموش کرده و به عادى‌سازى روابط با ايران بپردازد. به خصوص در اشغال کويت در سال 1990 بيش از پيش به فکر احياى رابطه با ايران افتاد.

قرار است در سفر يک روزه نورى مالکى به کويت، هادى العامرى، وزير حمل و نقل عراق و رئيس سازمان بدر، شاخه نظامى مجلس اعلا نيز او را همراهى کند. قرار است در راس مذاکرات سران کويت و عراق پرونده مرزهاى دو طرف و غرامت‌هاى عراق به کويت در پى اشغال اين کشور در سال 1990 نيز مورد بررسى قرار گيرد. همچنين مالکى قصد دارد در اين سفر از امير کويت دعوت رسمى براى حضور در عراق به عمل آورد. سفر مالکى به کويت در پاسخ به سفر شيخ ناصر احمد الصباح، نخست‌وزير کويت که در 12 ژانويه به بغداد سفر کرده بود، صورت مى‌گيرد.

در همين رابطه سازمان امنيت امريکا اعلام کرده است که کسى که متهم به طراحى و اجراى حادثه تروريستى سفارت‌خانه‌هاى ايالات متحده و فرانسه از طريق يک خودروى بمب‌گذارى شده در سال 1983 است و دولت کويت نيز در سال 1984 حکم اعدام او را صادر کرد، جمال جعفر محمد نام دارد و از طريق فهرست دولت قانون به رياست نورى مالکى در انتخابات اخير عراق شرکت کرده و وارد پارلمان شده است. سازمان امنيت امريکا مدعى است که اين فرد همکار بسيار نزديکى با ايران دارد. در حادثه دسامبر 1983 عليه سفارت‌خانه‌هاى امريکا و فرانسه در کويت پنج نفر کشته و 86 نفر زخمى شدند. محمد جعفر همچنين متهم است که در سال 1984 در کار هواپيماربايى امير کويت که سه نفر از نزديکان او سوار آن بودند، دست داشته است.

جمال جعفر محمد در سال 2005 نيز توانسته بود به عنوان نماينده استان بابل وارد پارلمان عراق شود.    


( ۱ )

نظر شما :