مجله هفته/ عجايب و وقايع جهان

۲۲ بهمن ۱۳۸۹ | ۱۵:۳۱ کد : ۱۰۲۸۱ اخبار اصلی
در صفحه \\"عجايب و وقايع جهان\\" اين جمعه مى‌خوانيد: فعاليت زنان چچنى در صفوف طالبان، سود گردشگرى ترکيه از ناآرامى‌هاى اخير، اعتراض روسیه به اهانت به پرچم کشورش و...
مجله هفته/ عجايب و وقايع جهان

ديپلماسى ايرانى: فعاليت زنان چچنى در صفوف طالبان

نيروهاى پلیس در ولایت قندوز افغانستان در جستجوی حدود 15 زن چچنی هستند که به طالبان در راه اندازی عملیات‌هايشان کمک میکردند.

این اولین باری است که مقامهای امنیتی افغانستان از حضور زنان خارجی در صفوف مخالفان خبر می دهند. فرمانده پليس ولایت قندوز مى‌گويد: برخی از آن خانمها به عنوان پرستار کار میکنند تا جنگجویان زخمی طالبان را معالجه کنند، در حالی که برخی دیگر از آنان متخصص ساختن بمبهای کنار جادهای و انتحاری هستند.

جنگجویان پیشین طالبان نیز حضور زنان خارجی در صفوف این گروه را تایید کرده اند.

اخوان‌المسلمين چشمداشتى به حکومت ندارد

يکى از رهبران اخوان‌المسلمين مصر تاکيد کرد که اين گروه هيچ چشمداشتى در رسيدن به سمت حکومتى ندارد و به اصلاح تدريجى امور در مصر معتقد است.

عصام العريان از رهبران اخوان السملمين مصر در گفتگو با الجزيره، سرنگونى رژيم مبارک را خواسته اصلى مردم مصر خواند و حسنى مبارک را به تن دادن به خواسته مردم دعوت کرد و خطاب به رئيس جمهور مصر گفت: جايگاه خود را ترک کن و اجازه بده تا کشورى جديد بسازيم و آرزوهاى خود را در کشورى آرام محقق سازيم.

اتحادیه اروپا حساب‌های بن علی را مسدود می‌کند

اتحادیه اروپا اعلام کرد در نظر دارد اموال بن علی رییس جمهور سرنگون شده تونس و همسرش را مسدود کند.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشست ماهانه خود اعلام کردند پس از فرار بن علی به عربستان سعودی در 14 ژانویه پس از اعتراض‌هاى گسترده خیابانی در تونس، قصد دارند بیشترین کمک را به این کشور آفریقایی جهت برقراری دموکراسی بکنند.

تونس حکم بازداشت بین‌المللی بن علی را صادر کرده است و وی را به بردن پول‌های این کشور به خارج متهم کرده است. اتحادیه اروپا اعلام کرد با هماهنگی مسئولان تونسی تدابیر محدودکننده ای برضد افراد مسئول سوء‌استفاده از دارایی‌های حکومتی در این کشور اعمال کرده است.

منع فروش کتب معارف اسلامی در مدارس تاجیکستان

به نوشته نشریه «CA-News»، وزارت آموزش تاجیکستان تصمیم گرفت متون «معارف اسلام» را از برنامه آموزشی مدارس کشور حذف کند. این تصمیم در جلسه فوق العاده کارکنان وزارت آموزش در ماه ژانویه امسال اتخاذ شد.

متون معارف اسلامی از سال 2009 جزو مطالب درسی قرار گرفت و برای شاگردان کلاس هشت مدارس عمومی تدریس می شد. به جای درس معارف اسلامی در تمام مدارس تعداد دروس «تاریخ مردم تاجیکستان» افزایش می یابد که در قالب این درس شاگردان همچنین تاریخ اسلام را خواهند آموخت.

 

فتح و حماس از فیس بوک عليه يکديگر استفاده می کنند 

جنبش‌های فلسطینی فتح و حماس جهت برانگیختن نفرت از یکدیگر، از شبکه‌های اجتماعی اینترنتی مانند فیس بوک استفاده می کنند.

فعالان جنبش حماس در فیس بوک صفحه ای با نام "انقلاب فلسطینی" گشوده و در آن خواستار سرنگونی محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین شده اند. فعالان فتح نیز با ثبت صفحه ای به نام "عزت انقلاب" در فیس بوک سعی در رویارویی با حکومت حماس را در غزه دارند.

وعده البشير براى اعطاى آزادى‌هاى بيشتر

بعد از آنکه جوانان سودانى با الهام از اعتراض‌هاى تونسى و مصرى دست به تظاهرات در اين کشور زدند، عمر حسن البشير رئيس جمهور سودان گفت: ما از آزادى استقبال مى‌کنيم. از آزادى هم ترسى نداريم. آزادى توسط قانون اساسى تضمين شده است. هر کسى که مى‌خواهد فاجعه ايجاد کند ما بر اساس قانون با او برخورد خواهيم کرد. ما بدون هيچ ترسى شفاف و باز عمل مى‌کنيم.

جوانان سودانى در چند هفته اخير در شمال اين کشور در اعتراض به افزايش قيمت‌ها دست به تظاهرات زدند و خواستار تغييرات سياسى و پايان دادن به نقض حقوق بشر در سودان شدند. شاهدان اعلام کردند که پليس سودان با باتوم و گاز اشک آور به متفرق کردن معترضان پرداخت.

75 خبرنگار در مصر تهديد شده اند

سازمان گزارشگران بدون مرز اعلام کرد: در پى نا آرامى‌هاى اخير در مصر تاکنون 75 خبرنگار مورد ضرب و شتم قرار گرفته و يا تهديد به مرگ شده اند.

به گزارش ايرنا، اين سازمان با وحشتناک خواندن اين اقدام عليه اصحاب رسانه از مرگ يک خبرنگار مصرى نيز خبر داد. اين خبرنگار که براى روزنامه التعاون کار مى‌کرد، زمانى که سرگرم عکس بردارى از صحنه اعتراضات مردمى‌از بالکن منزلش بود از سوى پليس مورد اصابت گلوله قرار گفت.

بر اساس گزارشى که روز دوشنبه منتشر شد، حدود 72 خبرنگار داخلى و خارجى تا جمعه گذشته دست کم به مدت دو ساعت در بازداشت پليس بودند. از سرنوشت هفت خبرنگار نيز اطلاعى در دست نيست.

رييس‌جمهور عراق سه معاونش را معرفى کرد

جلال طالبانى رييس‌جمهور عراق، اسامى‌سه تن از معاونان خود را براى چهار سال آينده معرفى کرد. او عادل عبدالمهدى، طارق الهاشمى‌و خضير الخزايى را به عنوان معاونان خود معرفى کرد و از پارلمان عراق خواست به وى اجازه دهد يک معاون ترکمن هم معرفى کند. عبدالمهدى و الهاشمى‌قبلا نيز معاون رييس‌جمهور عراق بودند اما الخزايى که عضو فراکسيون دولت قانون در پارلمان عراق است، قبلا وزير آموزش و پرورش عراق بوده است.

بر اساس قانون اساسى عراق، رييس‌جمهور مى‌تواند حداکثر سه معاون براى خود انتخاب کند و اين افراد بايد مورد موافقت اکثريت پارلمانى قرار بگيرند.

اسرائیل خود را برای یک جنگ تمام عیار آماده کند

رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم اسرائیل گفت: با توجه به تحولات اخیر و اعتراضات عمومی در سراسر خاورمیانه اسرائیل باید خود را آماده مقابله با چندین تهدید کند.

اشکنازی نسبت به ظهور آنچه اردوگاه رادیکال خواند هشدار داد و مدعی شد که اردوگاه میانه رو در بین کشورهای عربی پیشرو در حال بیدار شدن است.

این ژنرال ارتش رژیم اسرائیل افزود: به همین دلیل ما باید خود را آماده برای یک جنگ متعارف کنیم. اگر خود را برای یک جنگ نامتعارف (هسته ای) یا محدود آماده می کنیم این اشتباه است و جنگ تمام عیار چیزی است که باید نسبت به آن باید آمادگی داشته باشیم.

اعتراض روسیه به اهانت به پرچم کشورش در ژاپن

سفارت روسیه در ژاپن به خاطر اهانت نیروهای افراطی راست گرای این کشور به پرچم روسیه طی مراسم "روز سرزمین‌های شمالی" مراتب اعتراض خود را طی نامه ای به وزارت امور خارجه ژاپن اعلام کرد.

در این پیام آمده است: اینکه اهانت به پرچم روسیه توسط شرکت کنندگان گردهمایی در نزدیکی سفارت روسیه صورت گرفته باعث انزجار شدید شده و نابخشودنی است.

تظاهرات اعتراض آمیز سازمان‌های افراطی راست گرا در کنار سفارت روسیه واقع در توکیو برگزار شد. فعالان یکی از گروه‌ها پرچم روسیه را که بر روی آن نوشته‌هایی حکاکی شده بود زیرپا لگدمال کردند.

وزارت خارجه روسیه هم تاکید کرد که فعالان جنبشی که از سوی دولت ژاپن حمایت می شوند، در یکی از سالن‌های کنفرانس توکیو گردهمایی ملی خود را برگزار کرده و در آن به شکل غیر قابل قبولی ادعاهای بی اساس نسبت به جزایر کوریل جنوبی ابراز شده که از لحاظ قانونی و بدون شک متعلق به روسیه هستند.

سود گردشگرى ترکيه از ناآرامى‌هاى اخير

خبرگزارى ميراث فرهنگى گزارش داد: در پى بروز نا آرامى‌هاى اخير در برخى کشورهاى منطقه مديترانه مانند مصر و تونس پيش بينى مى‌شود که بخش بسيار بزرگى از توريست‌هاى اروپايى عازم مديترانه تابستان امسال کشور ترکيه را به عنوان مقصد جايگزين انتخاب کنند.

به گزارش حريت، با توجه به سواحل آفتابى و کاهش قيمت‌ها در ترکيه و در شرايط ادامه بحران در برخى کشورهاى عرب مديترانه انتظار مى‌رود که توريست‌هاى اروپايى به مقصد اين دو کشور تابستان امسال روانه ترکيه شوند.

مدير شوراى تجارت توريسم ترکيه و اروپا با اشاره به اين نکته افزود: اساسا جنگ داخلى و تروريسم بزرگ ترين تهديدها عليه صنعت توريسم در هر کشور محسوب مى‌شوند و در جريان حوادث اخير روساى توريسم کشورهاى ترکيه و اتحاديه اروپا توافق کرده اند که با توجه به بى ثباتى بالقوه که تونس و مصر را همچنان تهديد مى‌کند، ترکيه به عنوان بزرگ ترين رقيب توريسم اين دو کشور در منطقه مديترانه مى‌تواند توريست‌هاى فرانسوى، انگليسى و آلمانى را وادار کند با تغيير مقصد خود به سوى سواحل جنوبى ترکيه، به اين کشور روانه شوند.

رهبر شورشیان چچن مسئولیت حمله به مسکو را برعهده گرفت

دوکو عمروف رهبر شورشیان چچن مسئولیت حمله انتحاری ماه گذشته فرودگاه دومودیه دوو مسکو را بر عهده گرفت. این حمله که در تالار ورودی فرودگاه صورت گرفت، 36 کشته و 150 زخمی برجا گذاشت.

 

عمروف در یک نوار ویدیویی که روز دوشنبه در اينترنت منتشر شد گفت که حمله را او هدایت کرده بود و ان شاءالله این گونه عملیات در آینده هم صورت خواهد گرفت.

دختر صدام مبتلا به اسکيزوفرنى شد

به گزارش خبرگزارى ايسنا، منابع اردنى اعلام کردند: رنا صدام که در حال حاضر در پايتخت اردن به سر مى‌برد مبتلا به اسکيزوفرنى شده است.

اين منابع نوشتند: رنا صدام، همسر صدام کامل است که به دست پدر رنا و با همکارى حسين کامل کشته شد. رنا از همان زمان به بيمارى‌هاى روانى دچار شد و اين روزها حال وى وخيم‌تر شده است.


نظر شما :